قیمت نفت از قله ۱۴ ساله فرود آمد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در نوسان بود و نفت برنت حدود ۱۰ درصد از بالاترین رکورد ۱۴ سال اخیر که روز گذشته به آن صعود کرده بود، عقب نشینی کرد.

بهای معاملات نفت برنت دو دلار و یک سنت معادل ۱.۶۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۳ سنت معادل ۱.۲۸ درصد افزایش، به ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسید.

آجی کدیا، مدیر شرکت کدیا کامادیتیز در بمبئی گفت: تا زمانی که جنگ متوقف نشود، قیمت نفت برنت می تواند به ۱۵۶ تا ۱۸۵ دلار در هر بشکه صعود کند.

با این حال آنچه مانع رشد بیشتر قیمتهای نفت شد، اظهار روز دوشنبه مقامات غربی بود که اعلام کردند آمریکا تمایل دارند برای ممنوعیت واردات نفت روسیه به تنهایی عمل کند و آلمان که بزرگترین خریدار نفت روسیه است، برنامه‌ها برای تحریم انرژی این کشور را رد کرده است.

یک مقام آمریکایی بلندپایه که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است اما اگر اقدامی در این خصوص انجام شود احتمالا تنها از سوی آمریکا خواهد بود.

روسیه حدود هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی صادر می کند. این کشور هشدار داد در واکنش به تصمیم ماه گذشته برلین برای توقف گشایش خط لوله گازی نورد استریم ۲ می تواند جریان گاز از خطوط لوله ای که از روسیه به آلمان می رود را متوقف کند.

ویویک دهار، تحلیلگر کالای بانک کامن ولث با اشاره به تاثیر تحریمها بر فعالیت بانکهای روسی، گفت: بازارها پیش‌تر روی اختلال قابل توجه صادرات نفت روسیه حساب کرده اند.

تحلیلگران می گویند اگر همه صادرات نفت روسیه تحریم شود، قیمتهای نفت می تواند به ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند در حالی که معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده است نفت ممکن است به بیش از ۳۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در کنفرانس انرژی هیوستون به خبرنگاران گفت: در حال حاضر هیچ ظرفیتی در جهان وجود ندارد که بتواند جای هفت میلیون بشکه صادرات روسیه را بگیرد.

دو پالایشگاه ویوا انرژی و آمپول (Ampol) استرالیا اعلام کردند پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، خرید نفت روسیه را متوقف کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، اختلالات عرضه نفت در حالی روی می دهد که سطح ذخایر جهانی نفت رو به کاهش است. پنج تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند میانگین ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به چهارم مارس، به میزان حدود ۸۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. این نظرسنجی در آستانه انتشار گزارش هفتگی موسسه امریکن پترولیوم و اداره اطلاعات انرژی آمریکا انجام گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا