قیمت نفت از ۱۰۰ دلار عبور می کند

تحلیلگران معتقدند قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید که این امر می‌تواند تورم را در سراسر جهان بیشتر می‌کند.

قیمت نفت روز گذشته با افزایش ۳ درصدی به بالاترین حد خود در هفت سال اخیر به پایان رسید، تحلیلگران می‌گویند نگرانی‌ها از تهاجم روسیه به اوکراین به عنوان یکی از تأمین کنندگان بزرگ انرژی در سراسر جهان سبب افزایش قیمت نفت شده است.

مسئولین آمریکایی اعلام کردند که روسیه به اندازه کافی نیرو در نزدیکی اوکراین جمع آوری کرده است تا حمله برق آسای را علیه این کشور آغاز کند و از همه شهروندان آمریکایی خواسته است تا ظرف ۴۸ ساعت کشور را ترک کنند.

بریتانیا همچنین به اتباع خود توصیه کرد که اوکراین را ترک کنند، زیرا نخست وزیر این کشور، بوریس جانسون به این موضوع کاملاً آگاهی دارد که اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی زیادی را علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

معاملات آتی نفت برنت با ۳.۰۳ دلار یا ۳.۳ درصد افزایش به ۹۴.۴۴ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳.۲۲ دلار یا ۳.۶ درصد افزایش به ۹۳.۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص به بالاترین حد خود از اواخر سال ۲۰۱۴ رسیدند و از بالاترین حد خود در روز دوشنبه هفته گذشته فراتر رفتند و هشتمین هفته متوالی افزایش قیمت خود را به دلیل نگرانی‌های فزاینده در مورد عرضه جهانی نفت با بهبود تقاضا از همه‌گیری ویروس کرونا ثبت کردند.

حجم معاملات در آخرین ساعت معاملات افزایش یافت به طوری که حجم معاملات جهانی برنت به بالاترین میزان در بیش از دو ماه گذشته رسید.

اندرو لیپو، تحلیلگر بازار نفت و رئیس شرکت نفت هیوستون در همین خصوص می‌گوید: «بازار نفت نمی‌خواهد تا آخر هفته از قیمت‌های خود کوتاه بیاید… چون به نظر می‌رسد تهاجم روسیه به اوکراین قریب‌الوقوع است و می‌دانیم که تحریم‌های تلافی‌جویانه‌ای علیه روسیه وجود خواهد داشت که منجر به اختلال در عرضه گاز طبیعی و نفت می‌شود».

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد به طوری که انتظار می‌رود تقاضای جهانی در سال جاری ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد.

گزارش ناظران انرژی در پی هشدار سازمان کشورهای صادرکننده نفت مبنی بر اینکه تقاضای جهانی نفت ممکن است در سال جاری به دلیل بهبود اقتصادی پس از شیوع بیماری کرونا افزایش یابد، منتشر شد.

آژانس بین المللی انرژی اضافه کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در صورت تولید بیشتر نفت خام می‌توانند به آرام کردن بازارهای بی ثبات نفت کمک کنند، همچنین ائتلاف اوپک پلاس در ژانویه ۹۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از هدف تعیین شده خود نفت تولید کرده است.

این دو تولیدکننده اوپک بیشترین ظرفیت تولید را دارند و می‌توانند به کاهش ذخایر نفتی در جهان کمک کنند ولی با این حال به نظر می‌رسد قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد که این امر می‌تواند تورم را در سراسر جهان بیشتر می‌کند.

دولت بایدن در واکنش به قیمت‌های بالا نفت در این هفته مجدداً اعلام کرد که با تولیدکنندگان بزرگ درباره تولید گفتگو خواهد کرد.

مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا پس از وقفه ۱۰ روزه این هفته از سر گرفته شد. توافق می‌تواند منجر به لغو تحریم‌های نفت ایران و کاهش محدودیت عرضه این محصول ارزشمند در بازارهای جهانی منجر شود.

شرکت خدمات انرژی بی کر هیوز می‌گوید که در ایالات متحده، شرکتهای حفاری نفت بیشترین تعداد دکل‌های نفتی را در یک هفته در چهار سال گذشته به میادین بزرگ نفتی اضافه کردند به طوری که تعداد این دکل‌ها با ۱۹ افزایش به ۵۱۶ که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا