مردم خوزستان به‌زودی از آب باکیفیت برخوردار می‌شوند

طرح آبرسانی غدیر که قرار بود تا افق ۱۴۲۵ برای خوزستان تامین آب با کیفیت کند با تلاش دولت سیزدهم در روزهای آینده نیاز آبی این استان پرافتخار ایران را برای همیشه سامان خواهد داد؛ البته بهره‌‎برداری آزمایشی از این طرح آغاز شده و به‌زودی آب شرب باکیفیت در اختیار مردم خوزستان قرار خواهد گرفت.

طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان در دولت نهم مطرح شد و مقرر بود تأمین آب موردنیاز برای مردم خوزستان را به انجام برساند، اما مشکلات کار اجرای این طرح مهم را با کُندی زیادی روبرو کرده بود.

بر اساس دورنمای در نظر گرفته شده برای طرح غدیر تا افق ۱۴۲۵ امکان تأمین آب شرب معادل ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال توسط این طرح از مبدأ سد دز مهیا شده و منابع تأمین میان‌مدت این طرح از رودخانه دز از طریق کانال موسوم به W۲ انجام می‌پذیرد.

مشکلات تأمین آب موردنیاز خوزستان همچنان تداوم داشت و مردم این استان را درگیر خودکرده بود تا آنکه دولت سیزدهم سکان مدیریت کشور را به دست گرفت و در نخستین سفری که رئیس‌جمهوری به استان خوزستان داشت، مقرر شد مشکلات تأمین آب این استان در اسرع‌ وقت رسیدگی شود.

با انتخاب «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم، وی یکی از اولویت‌های کاری خود را تأمین آب موردنیاز خوزستان قرارداد و با سفری که به این استان به همراه رئیس‌جمهوری داشت بر اجرای سریع‌تر طرح غدیر تأکید کرد.

سخنگوی صنعت آب در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح میان‌مدت برای غدیر از سوی «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو مطرح شد تا با اجرای آن مشکلات طرح بلندمدت کاهش یابد.

«فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب بیان کرد: در طرح غدیر مقرر است برای ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستای استان خوزستان آبرسانی کند. این طرح حداکثر ۲۴ مترمکعب بر ثانیه می‌تواند آبرسانی داشته باشد که در عمل ۴۶۵ میلیون مترمکعب ظرفیت آبرسانی اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی این طرح آن است که برای ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان تأمین آب خواهد داشت.

سخنگوی صنعت آب یکی دیگر از ویژگی‌های طرح غدیر را تنوع‌بخشی به منابع تأمین آب برشمرد و ادامه داد: با این تنوع سازی اگر حوضه‌های آبریز کرخه، دز و کارون با شرایط تغییر اقلیم دچار خشکسالی شوند، تأمین آب مشکلی با تنوع لحاظ شده نخواهد داشت.

قاسم‌زاده گفت: در طرح میان‌مدت غدیر بخشی از آب باکیفیت از سد دز تأمین خواهد شد. این طرح حدود ۵۰ درصد ارتقای کیفیت تأمین آب را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: افق در نظر گرفته‌شده برای طرح اولیه سال ۱۴۲۵ بود که باهدف زودتر اجرا شدن طرح میان‌مدت از سوی وزیر نیرو مطرح شد. مشاوران طرح زمانی را برای اجرا در نظر گفتند که با موافقت وزیر روبرو نشد و درنهایت برنامه زمان‌بندی ۳۶ ماهه مطرح شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: وزیر نیرو تأکید کردند با افزایش نوبت‌کاری‌ها زمان اجرا کوتاه‌تر شود که درنهایت حدود ۱۰ ماه موافقت شد که اکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ابر پروژه آبرسانی غدیر در دولت سیزدهم شتاب زیادی گرفت

در همین باره  مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان هم  گفت: ابر پروژه آبرسانی غدیر که از ۱۰ سال پیش در خوزستان آغاز شده است، طی یک‌ساله اول دولت سیزدهم با دستورات رئیس‌جمهور و وزیر نیرو و نیز تزریق بودجه ویژه به این طرح شتاب زیادی گرفت و خوشبختانه بخش عمده‌ای از این طرح آماده بهره‌برداری است.

«عباس صدریان فر» افزود: در طرح غدیر سه چشم‌انداز  کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده است که در راستای اجرای طرح میان‌مدت با دستور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو قرار شد آبرسانی به غرب و جنوب استان با اولویت و سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وی گفت: از مهرماه سال قبل کارشناسان و مدیران سازمان آب و برق برای تحقق وعده رئیس‌جمهور به مردم خوزستان در زمینه تأمین آب آشامیدنی مناسب  وارد عمل شدند و در ابتدا بازه زمانی سه‌ساله برای اجرای آن تعریف شد که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته این قسمت از طرح کمتر از یک سال محقق شد و در آستانه افتتاح قرار گرفته است.

صدریان فر گفت: با افتتاح این طرح سطح کیفی و کمی آب در غرب استان خوزستان افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت و مردم غرب استان بعد از سال‌ها از آب آشامیدنی بسیار با کیفیتی بهره‌مند خواهند شد.

وی اظهار داشت: با افتتاح این طرح آب رودخانه دز که آبی بسیار باکیفیت است به شبکه آبرسانی غرب خوزستان تزریق خواهد شد و سختی آب آشامیدنی مردم بعد از سال‌ها به زیر هزار میکرو موس بر سانتیمتر خواهد رسید.

وی گفت: ای سی آب کرخه در شرایط پرآبی حدود ۲ هزار میکرو بر سانتیمتر است که در خشکسالی این میزان افزایش‌یافته و کیفیت آب بسیار پایین می‌آید به همین دلیل شهروندان خوزستانی همواره از کیفیت آب آشامیدنی خود گلایه‌مند بوده‌اند.

تزریق آب دز به طرح غدیر رؤیایی بود که محقق شد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به هزینه‌بر بودن اجرای طرح انتقال آب دز به غرب استان در راستای اجرای طرح غدیر همواره یک رؤیا برای کارکنان سازمان آب  و برق خوزستان محسوب می‌شد ولی با دستور و حمایت‌های دولت و شخص رئیس‌جمهور این رؤیا محقق شد.

به گفته صدریان فر  برای اجرای طرح میان‌مدت غدیر خوزستان سه طرح انتقال آب دز به شریان‌های اصلی غدیر، تقویت ایستگاه پمپاژ و تقویت ایستگاه پمپاژ شهید رجایی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: قرارگاه خاتم به‌عنوان مجری طرح انتخاب شد و این سازمان کوتاه‌ترین مسیرها را برای آن طبق نقشه‌های کارشناسی انتخاب  کرد که خوشبختانه در این مدت کوتاه ۸۵ درصد پروژه انجام شد.

وی گفت: تأمین آب با دبی ۲۰ مترمکعب بر ثانیه برای افق ۲۵ ساله این طرح تعریف شد که با کار جهادی این سازمان این دبی که قرار بود ۲۵ سال آینده تأمین شود از هم‌اکنون تأمین شده است و مردم خوزستان ۲۵ سال  زودتر از موعد مقرر به آب موردنیاز خود دست یافتند.

۱۸ شهرستان خوزستان دارای آب باکیفیت و با کمیت خواهند شد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با اجرای این طرح ۱۸ شهرستان در غرب و جنوب خوزستان از آب شرب باکیفیت و کمیت بالا برخوردار خواهند شد که علاوه  بر شهره روستاهای آن نیز از این آب بهره‌مند خواهند شد.

صدریان فر گفت: به‌عنوان‌مثال  ۴۸ روستای هویزه، ۷۶ روستای دشت آزادگان، ۳۸ روستای حمیدیه، ۴۵ روستای آبادان هم‌زمان با اتصال آب به مناطق شهری از این طرح منتفع می‌شوند.

به گفته وی در حال حاضر ۴۹۵ روستای غرب و جنوب غرب آماده اتصال به طرح آبرسانی غدیر هستند البته شرکت آبفا هم موظف است تا اتصالات لازم به شبکه داخلی شهرها و روستاهایی که به طرح غدیر وصل نشده است را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق  خوزستان گفت: برای اجرای این طرح تا کنون ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از محل اسناد خزانه تأمین شده است.

وی با تقدیر از کارشناسان و متخصصان داخلی در تأمین تجهیزات موردنیاز برای اجرای این طرح گفت: خوشبختانه تمام تجهیزات به‌کاررفته در این طرح در یک سال گذشته از تجهیزات داخلی بوده که ضمن حمایت از تولید داخلی از خروج ارز از کشور هم جلوگیری شد.

تهدید خشکسالی در خوزستان را به فرصت تبدیل کردیم

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با تلاش کارکنان سازمان آب رو برق  تنش آبی و خشکسالی استان در سال جاری را به یک فرصت تبدیل کردیم.

صدریان فر گفت: ابتدای سال جاری حوضه آبریز کرخه را با کاهش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعبی  نسبت به سال قبل تحویل گرفتیم.

وی اظهار داشت: البته مردم استان خوزستان با درک شرایط  موجود همراهی خوبی با این سازمان داشته و فرزندان خود در سازمان آب و برق را در مدیریت آب و کنترل تنش آبی کمک کردند که جای قدردانی دارد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد:  با توجه به کمبود بارش‌ها و کم‌شدن منابع آبی استان  ۲ نوع مدیریت را در استان اعمال کردیم یکی مدیریت خشکسالی و دیگری مدیریت سیلاب  که خوشبختانه توانستیم بر مشکلات آبی استان فائق آییم.

وی افزود: برای مهار خشکسالی و تنش آبی در استان سه حوضه آبریز کارون، دز و کرخه را به هم متصل کردیم و برای جبران کاهش آب استان آنها را به کمک آوردیم به‌گونه‌ای که در هر حوضه با کاهش مواجه می‌شدیم سایر حوضه‌ها را به کمک آن حوضه هدایت می‌کردیم.

بهره‌برداری آزمایشی از بزرگ‌ترین سامانه تامین آب شرب در خوزستان

براساس این گزارش، «صابر علیدادی» مجری طرح آبرسانی غدیر در همین باره گفت:: روز یکشنبه، عملیات تست و بهره‌برداری آزمایشی طرح غدیر با راه‌اندازی دو الکتروپمپ از ایستگاه شمالی چمران آغاز شد که صبح روز گذشته سه پمپ دیگر به مدار وارد شده و آب شرب باکیفیت با پنج پمپ به شبکه تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: با احتساب سه پمپ اضافه شده امروز مجموعاً پنج پمپ از تعداد ۱۰ پمپ وارد مدار شده است.

مجری طرح آبرسانی غدیر بیان کرد: هر پمپ یک مترمکعب بر ثانیه ظرفیت داشته و طی روزهای آتی تعداد الکتروپمپ‎‌ها به ۱۰ عدد افزایش خواهد یافت.

علیدادی با بیان اینکه مدت‌زمان آزمایش و تست این پروژه ۱۰ روز الی دوهفته است، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به وسعت و ابعاد این پروژه نیاز است تا پیش از بهره‌برداری اصلی، راه‌اندازی آزمایشی برای کنترل نهایی در دستور کار قرار گیرد، براین‌اساس با اتمام پروژه، عملیات کنترل هم‌اکنون در حال انجام است.

وی تاکید کرد: با اتمام فرایند راه‌اندازی آزمایشی به‌زودی آب شرب باکیفیت از یکی از بهترین منابع آبی در اختیار مردم شریف خوزستان قرار خواهد گرفت و مسئله تأمین آب شرب این بخش به طور بلندمدت حل می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا