مسکن ملی، مسکن مهر می شود؟ / نهضت مسکن ملی با متری ۱۲ میلیون و تسهیلات ۲۳ درصدی

در ابتدای دولت سیزدهم قرار بود این آپارتمان ها با قیمت هر متر ۴ میلیون تومان ساخته شود و بعد نرخ ۶ تا ۷ میلیون تومان وعده داده شد و حالا برخی زمزمه ها حمایت از این دارد که دولت می گوید مردم باید قیمت روز را بپردازند و برای تسهیلات هم نرخ سود ۲۳ درصدی هم بپردازند.

به تازگی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در صورتی که متقاضیان نهضت مسکن ملی نتوانند اقساط خود را پرداخت کنند پروژه اجرایی می شود و بعد برای تحویل مسکن باید پرداختی داشته باشند. حالا با توجه به اینکه حدود ۲۰۰ هزار واحد آپارتمان از پروژه مسکن مهر با مشکل پرداخت  اقساط مواجه شد و بعد اجرای همان پروژه ها طولانی و نیمه رها شد، احتمال بروز مشکلات مشابه در نهضت مسکن ملی وجود دارد، زیرا در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی تنها در ثبت نام متقاضیان  ثابت قدم است، به همین دلیل بسیاری هم که توان پرداخت اقساط را ندارند هم ثبت نام کرده اند، به همین دلیل چالش مسکن مهر در نهضت مسکن ملی هم تکرار می شود، زیرا در ابتدای دولت سیزدهم قرار بود این آپارتمان ها با قیمت هر متر ۴ میلیون تومان ساخته شود و بعد نرخ ۶ تا ۷ میلیون تومان وعده داده شد و حالا برخی زمزمه ها حمایت از این دارد که دولت می گوید مردم باید قیمت روز را بپردازند و برای تسهیلات هم نرخ سود ۲۳ درصدی هم بپردازند و این بیشتر شبیه اعمال شرایطی برای انصراف متقاضیان است.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره دلایل افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن نهضت ملی گفت: در حال حاضر هزینه سیمان و فولاد حدود ۵۰ درصد از مصالح ساختمان را در برمی‌گیرد که با نرخ های جهانی بالا رفته اند، اگر دولت نرخ این دو محصول را کنترل کند عملا قیمت ساخت و ساز بالا نمی رود، از طرف دیگر شرکت های تولیدکننده این محصولات با انرژی یارانه ای تولید می کنند و حقوق ریالی به کارگران می دهند اما محصول را با  نرخ دلار عرضه می کنند.

علیرضا پاک فطرت درباره دلایل اینکه چرا قیمت مسکن در کشور هیچ‌گاه تعدیل نمی شود، تصریح کرد: برخی از شرکت های تولیدکننده مصالح ساختمانی به محض اینکه دلار نوسان پیدا کرد سریع قیمت محصولات را بالا بردند و بعد از اینکه دلار از ۶۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسید قیمت محصول خود را تعدیل نکردند.

او افزود: قیمت تمام شده متری ده میلیون تومان است که بدون در نظر گرفتن هزینه های مجوز و زمین و …. است، به همین دلیل این هزینه ها باید توسط مصرف کننده ها پرداخت شود و تنها افرادی خاص که توان مالی ندارند باید مورد حمایت قرار گیرد. از طرف دیگر به دلیل کمبود نقدینگی پروژه های مسکن به تعویق افتاده و مردم تا زمانی که پول نپردازند دولت هم نمی تواند پروژه ها را پیش ببرد.

او افزود: مدیران بانک ها هم می گویند که پول ندارند زیرا برخی از بانک ها مدعی هستند که پول هایی که دارند سپرده های مردم است و آن‌ها نمی توانند سپرده های با نرخ سود ۲۰ درصدی را به تسهیلات ۱۸ درصدی نهضت مسکن ملی بدهد.

دلایل تعویق طولانی در اجرای پروژه های مسکن

در سال های اخیر کارشناسان مسکن راهکارهای زیادی درباره رونق بخشی به اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی داده اند، اما به نتیجه ختم نشده است، زیرا اراده کافی برای اجرای این پروژه های وجود ندارد. یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین چالش پروژه های نهضت مسکن ملی هزینه تمام شده بالاست، گفت: دولت تا زمانی که نتواند تسهیلات ارزان قیمت برای اجرای پروژه های مسکن پیش بینی نکند همچنان روند ساخت و تحویل این پروژه ها کند خواهد بود و از طرف دیگر دهک های پایین جامعه هم توان پرداخت تسهیلات را نخواهند داشت به همین دلیل احتمال بروز چالش هایی همچون انصراف متقاضی و نیمه تمام ماندن پروژه وجود دارد.

خشایار نادی با بیان اینکه دولت باید اعطای زمین رایگان به متقاضیان مسکن را به سرعت اجرایی کند تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه های مصالح و … روندی صعودی دارند و از طرف دیگر درآمد مردم نسبت به تورم پایین تر است، از این رو در صورتی که دولت اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی به تعویق بیاندازد عملا هزینه ساخت را بیشتر خواهد کرد و همین موضوع منجر به بروز مشکلات بیشتری برای ساخت مسکن اجتماعی در کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری موج حدود یک‌سال از آغاز ساخت مسکن ملی گذشته اما هنوز آمار منسجمی درباره پروژه های نهضت مسکن ملی وجود ندارد و همواره شعارهای پراکنده‌ای از سوی مسئولان درباره انجام این پروژه ها داده می شود و تا زمانی که شفافیت درباره پروژه های نهضت مسکن ملی وجود دارد، بازار مسکن هم بلاتکلیف خواهد ماند، زیرا واقعیت این است که دولت درباره قیمت تمام شده آپارتمان های نهضت مسکن ملی شفاف نیست و از طرف دیگر نرخ سود تسهیلات آن هم بالاست و متقاضیان همچنان بعد از دو سال از ثبت نام سرگردان هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا