مشکل قیر پروژه‌های عمرانی حل شد/راه‌آهن چابهار-زاهدان، پایان ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اتمام راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان ۱۴۰۲ خبر داد.

خیر الله خادمی رباره تأمین قیر اظهار کرد: با توجه به مصوبه‌ای که هم در هیئت دولت و هم مجلس مبنی بر تأمین قیر در ۶ ماهه نخست سال داشتیم و هم با توجه به توافقی که وزرای راه و شهرسازی و نفت داشتند، قرار شد به صورت مداوم قیر را در ۶ ماهه دوم سال به پروژه‌های عمرانی بدهند. از آن تاریخ که حدود ۳ ماه می‌گذرد، قیر به صورت مداوم تحویل می‌شود و بر اساس حواله‌هایی که ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور صادر می‌کنیم از طرف کارخانه‌های قیرسازی قیر به پروژه‌های عمرانی داده می‌شود.

قیر؛ تنی ۹ میلیون تومان

وی افزود: تا کنون برای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور حدود ۱,۳۰۰ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار شده است که با توجه توافق وزرای راه و نفت مبنی بر تأمین قیر به قیمت هر تن ۹ میلیون تومان، نزدیک به ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن در اختیار ما قرار گرفته است.

معاون وزیر راه گفت: در برخی مناطق پالایشگاه‌هایی داریم که وی بی (وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه تولید قیر) که در اختیار کارخانه‌های قیرساز باید قرار بدهند با تأخیر قرار می‌گیرد؛ به خصوص در برخی استان‌های جنوبی مانند فارس؛ از مسئولان این پالایشگاه‌های می‌خواهیم با توجه به اینکه حتماً باید تا پایان سال قیر سهمیه‌ای را جذب کنیم و صرفاً برای پروژه‌های عمرانی باید مصرف شوند، لذا وی بی را بر اساس زمان بندی در اختیار کارخانه ساز قرار دهند تا ما بتوانیم بر اساس حواله‌ای که شرکت ساخت برای شرکت‌های قیرساز صادر می‌کند، قیر تولید شده را در اختیار پیمانکاران پروژه‌های عمرانی قرار دهیم و پروژه‌ها با روند مناسبی برای بهره برداری آماده سازی شوند.

هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم

خادمی درباره پروژه‌های آزادراه سازی اظهار کرد: در حال حاضر هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم؛ تعداد زیادی از آنها پیشرفت بالایی دارند امیدواریم ظرف ۴ سال دولت سیزدهم حدود ۷۰۰ کیلومتر از این آزادراه‌ها را آماده بهره برداری کنیم که عملکرد قابل قبولی است؛ سرانه آزادراه سازی در کشور ما نزدیک ۸۰ کیلومتر در سال بوده که اگر در ۴ سال آینده ۷۰۰ کیلومتر آزادراه احداث کنیم نزدیک به یک و نیم تا دو برابر سرانه سالانه کار خواهیم کرد. اکثر این پروژه‌ها با پیشرفت بالای ۵۰ درصد هستند.

تکمیل باند رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال تا پایان ۱۴۰۲

وی خاطرنشان کرد: تا پایان دولت سیزدهم برنامه داریم که قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال به اتمام برسد؛ در فاز یک، یک باند از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال (باند رفت) تا پایان ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد با توجه به اینکه یک باند تونل البرز هم به پایان رسیده است، به این ترتیب از یک باند قطعه ۲ به عنوان باند رفت و از جاده فعلی کرج-چالوس به عنوان باند برگشت استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: مردم تا پل زنگوله می‌توانند تا پایان ۱۴۰۱ به صورت ۴ خطه و ایمن عبور خواهند داشت؛ کل طول باند رفت قطعات ۱ و ۲ آزادراه تهران-شمال ۵۴ کیلومتر است؛ ۲۰ کیلومتر از قطعه ۴ هم در سال‌های گذشته بهره برداری شده بود که در ورودی چالوس قرار دارد.

وی به بازدید اخیر رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس بنیاد مستضعفان و معاون اجرایی رئیس جمهور از قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال اشاره و تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی باند رفت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال نزدیک به ۷۶.۲ درصد بود ۲ هزار نیروی انسانی در سرتاسر محدوده منطقه ۲ که ۲۲ کیلومتر است در ۷۵ جبهه کاری مشغولند؛ تمام سازه‌های سنگین شامل تونل‌ها و پل‌ها فعال است؛ برنامه ریزی شد که با تأمین اعتبار ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی بنیاد مستضعفان که نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن نساز است، تا پایان ۱۴۰۱ عملیات اجرایی را به اتمام برسانیم.

خادمی تأکید کرد: قرار شد تا پایان دولت سیزدهم باند برگشت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال هم به اتمام برسد؛ به این ترتیب کل قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال در دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد.

مسیر تهران به شمال ۶۵ کیلومتر کمتر می‌شود

معاون وزیر راه با احداث این محور، گره‌های ترافیکی حذف می‌شود و نسبت به مسیر فعلی کاهش ۶۵ کیلومتری مسیر را خواهیم داشت؛ گره‌های ترافیکی و گردنه‌هایی که در منطقه کندوان داریم هم حذف خواهد شد و مردم در یک مسیر آزادراهی ایمن تردد خواهند داشت؛ از نظر زمانی هم یک و نیم تا دو ساعت کاهش و از نظر کاهش تصادفات هم تا ۹۰ درصد سوانح کاهش می یاید. اما در مواقع پیک ترافیکی در هنگام ورود از قطعه ۲ به جاده قدیم کرج-چالوس باید مدیریت شود.

۳۳۰۰ کیلومتر ریل در دست ساخت است

وی درباره راه آهن‌های در دست احداث بیان کرد: یک یاز برنامه‌هایی که وزیر راه و شهرسازی پیگیر آن است، توسعه شبکه ریلی و تغییر مود حمل و نقل از جاده‌ای به ریلی است که در کنار آن تأمین ناوگان هم صورت خواهد گرفت؛ در حال حاضر ۳۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در دست احداث داریم و نزدیک ۶۲۰۰ کیلومتر در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: از این ۳۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در دست احداث، برنامه ما این است که ۱۲۰۰ کیلومتر آن را که نزدیک به ۹ پروژه است تا پایان دولت فعلی تحویل دهیم؛ پیشرفت فیزیکی این ۹ پروژه بالای ۵۰ درصد است. اگر این ۱۲۰۰ کیلومتر خط آهن احداث شود، نزدیک به ۱.۷ برابر متوسط سالانه ساخت راه آهن، افزایش راندمان خواهیم داشت.

وی به راه آهن چابهار-زاهدان گفت: طول این مسیر ۶۲۸ کیلومتر است؛ پیشرفت فیزیکی کل این پروژه حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی مسیر هم بیش از ۷۰ درصد است؛ در حال حاضر نزدیک به ۴۲۰ کیلومتر به ساب گرید رسیده و آماده روسازی است؛ تمام ابنیه، تونل‌ها و پل‌ها در این ۴۲۰ کیلومتر به اتمام رسیده است.

خادمی اضافه کرد: تا پایان ۱۴۰۲ کل محور چابهار-زاهدان آماده بهره برداری می‌شود؛ برنامه ما این است که با توجه به اتمام ریل گذاری محدوده خاش-زاهدان و باقی ماندن کارهای جزئی شامل تنظیم خط و رله واژ که ۱۲۵ کیلومتر ابتدایی این مسیر از سمت زاهدان به خاش است را زودتر از باقی مسیر به بهره برداری برسانیم.

راه آهن چابهار-زاهدان پایان ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد

وی افزود: از سمت چابهار به نیکشهر را هم با توجه به اتمام زیرسازی، ریل گذاری خواهیم کرد. به این ترتیب چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور تا پایان ۱۴۰۲ به شبکه ریلی متصل می‌شود.

معاون وزیر راه اعتبار مورد نیاز را نزدیک ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر ۳ هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در اختیار داریم مابقی هم از سایر محل‌هایی که امکانپذیر است، تأمین مالی خواهد شد. در حال حاضر ۳ هزار نیروی انسانی در ۶۲۰ کیلومتر مشغول کارند.

وی بیان کرد: امیدواریم با اتمام زیرسازی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، روسازی و ریل گذاری را آغاز می‌کنیم؛ با این حال باید منابع مالی متناسب و بی وقفه به پروژه تزریق شود.

پل مرزی آستاراچای یک ساله ساخته می‌شود

خادمی درباره پل آستاراچای میان ایران و آذربایجان توضیح داد: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی تقویت روابط با همسایگان است؛ در سفری که به آذربایجان داشتیم، قرار شد عملیات اجرایی پل آستاراچای میان ایران و آذربایجان را احداث کنیم که در همان سفر هم کلنگ شروع پروژه بر زمین خورده شد؛ پیمانکار پروژه هم در حال تجهیز کارگاه و شروع پروژه است.

وی طول این پل را به همراه جاده‌های دسترسی دو طرف آن به حدود یک و ۲ کیلومتر و ۴ خطه است و امیدواریم ظرف یک سال آینده احداث و بهره برداری شود این پل مسیر ترانزیتی مناسبی میان ایران و آذربایجان و افزایش تردد و ترانزیت میان دو کشور را رقم می‌زند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا