مهاجرت معکوس گاز در میدان پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اکنون مهاجرت گاز در پارس جنوبی به سمت ایران معکوس شده است.

محسن خجسته‌مهر امروز در رویداد گام معکوس خوردگی فلزات و حفاظت فنی در راستای افزایش تولید پایدار گاز  با بیان اینکه سهم نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور سه ماهه پاییز ۱۵ درصد و در ۹ماهه سال گذشته ۱۰ درصد بوده است، اظهار کرد: یکی از چالش‌های افزایش تولید نفت، موضوع سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار و موضوع دیگر دسترسی به فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل ناپایداری تولید، تعمیرات هر ساله است، گفت: باید هر چند سال یکبار تعمیر را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اقدامات جدیدی مانند احیای چاه‌های کم بازده انجام شد و انتظار داریم از کل این ظرفیت استفاده کنیم و در سال گذشته شش قرارداد برای احیای چاه‌های کم‌بازده امضا شد، اظهار کرد: با توجه به نفت درجا و ضریب بازیافت موجود، اگر تنها یک درصد ضریب بازیافت را بالا ببریم تولید نفت تا هشت میلیارد بشکه افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در تولید گاز کشور چند چالش داریم، اظهار کرد:یکی از موضوعات مهم در این زمینه که ملی و فرابخشی است، بهینه‌سازی مصرف است.

خجسته‌مهر با اعلام نگرانی نسبت به ناترازی مصرف و تولید گاز، گفت: بخش زیادی از سهم ۱۴.۵ درصدی که به شرکت نفت داده می‌شود، صرف افزایش تولید و حفظ توان تولید گاز در میادین کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد گاز کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، گفت: بعد از آن بیشترین تولید گاز مربوط به شرکت نفت مناطق مرکزی و سپس جمع‌آوری گازهای همراه است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه میدان مشترک پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، گفت: ۵۰ درصد گاز در جای کشور در این میدان قرار دارد و در دولت سیزدهم توجه به این موضوع انجام شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا