مهمترین ویژگی بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس

شاخص کل بورس تهران امروز برای دومین روز متوالی به لطف رشد قیمت بزرگان بازار سهام رشد کرد.

بازار سرمایه برای دومین روز متوالی با رشد شاخص کل و افت شاخص کل هموزن روبرو بوده است. رشد قیمت نمادهای شاخص ساز به واسطه حمایت از سوی صندوق تثبیت بازار، نتوانسته است کل بازار سرمایه را با خود همراه کند. البته امروز درصد سهم های منفی بازار سهام به شدت کاهش یافت.

به نظر می‌رسد ابلاغ بسته حمایتی اثر مثبت کمی بر بازار گذاشته است و یا هنوز تاثیر این بسته بر کل بازار سهام مشخص نشده است. سهامداران آنچنان دچار بی ‌اعتمادی و انتظارات منفی هستند که این بسته به صورت فوری اثر قابل توجهی بر بازار نخواهد داشت.

در مهمترین بند این بسته ۱۰ بندی آمده که با خرید اوراق تبعی پورتفوی، سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر بیمه می‌شود. در دیگر بند مهم این ابلاغیه نیز خبر از تزریق ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار داده شده است که دیروز ۱۰۰۰ میلیارد این رقم به بازار سرمایه تزریق شد.

* پوشش ریسک بازار سرمایه توسط دولت

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره بسته ۱۰ بندی حمایت از بازار سرمایه گفت: بزرگترین مزیت طرح جدید حمایتی را کاهش فشار فروش در بازار سهام است و بعید به نظر می‌رسد، قیمت نمادها بیش از مقدار کنونی کاهش یابد.

وی ادامه داد: بطور کلی بسته ۱۰بندی حمایت از بازار سرمایه با بیمه کردن سبد دارایی سبب اطمینان خاطر افراد و کاهش فشارهای روانی در انگیزه فروش می‌‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: گفته می‌شود که با این طرح سهام به ‌نوعی تبدیل به اوراق با درآمد ثابت می ‌شود؛ اما چنین تصوری اشتباهی است؛ چراکه بیمه سهم محدود به میزان سود ثابتی نخواهد شد و اگر نمادها بیش از این مقدار رشد داشته باشد، سهامداران تمام و کمال از آن برخوردار می‌ شوند؛ در واقع با حمایت دولت، ریسک ریزش پوشش داده می‌شود.

* تقابل دوباره در بورس

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۹ هزار و ۸۳۷ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۴۶۴ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۷۹ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن با افت هزار و ۸۹۸ واحدی در سطح ۳۵۶ هزار و ۲۴۱ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۵۳ صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۹ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۱۵۰ واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش کل معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۱۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵ هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان بود که ۴۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۴۵۹ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۸ درصد بوده است.

* کاهش خروج پول حقیقی از بازار سهام

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و یکمین روز متوالی منفی شد و ۵۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته حدود ۴۲ درصد کاهش یافته است.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، مادیرا (صنایع مادیران) و غناب (روغن‌ نباتی‌ ناب) بیشترین ورود پول حقیقی را داشته‌اند.

* رشد قیمت ۵۴ درصد نمادهای بورسی

در جریان معاملات روز یکشنبه، ۵۴ درصد نمادها با رشد قیمت و ۴۶ درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار ۹۳ میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم ۱۲ میلیارد تومان ایستاد.

در پایان معاملات نمادهای وتعاون (شرکت بیمه تعاون)، کشرق (شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود) و خچرخش (شرکت چرخشگر) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غکورش (صنعت غذایی کورش)، غدشت (دشت‌ مرغاب‌) و وآذر (سرمایه ‌گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان‌) تعلق داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا