نابودی هزاران تن پیاز/ چشم گریان مردم یا کشاورز در تراژدی هر ساله

همین سال پیش بود که قیمت پیاز در بازار به ۳۰ هزار تومان رسید و اشک مردم را در آورد ولی حالا این محصول روی کشاورزان مانده و اشک آنان را در آورده است.

با توجه به اینکه آذربایجان‌شرقی در واقع استانی با محور کشاورزی و باغداری است و عمده مردمان روستایی استان به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند ولی متاسفانه به دلایل مختلف همه ساله شاهد وارد شدن خسارت فراوان به بخش‌هایی از کشاورزی هستیم.

نبود زیرساخت‌های اصول کشاورزی، نبود اتحادیه‌های قوی کشاورزی در منطقه، نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، اجرایی نشدن یکپارچه سازی اراضی، نبودن انبارهای بزرگ و استاندارد برای نگهداری برخی از محصولات و عدم رعایت الگوی کشت موجب شده که هر ساله شاهد وارد شدن خسارت‌های بزرگی به بخش‌های از کشاورزی استان باشیم.

در این میان شاید رعایت نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان بیش از هر چیز باعث وارد شدن خسارت‌های فراوان به این بخش از جامعه تولید کننده استان می شود به طور مثال یک سال کاشت بیش از اندازه سیب زمینی، یک سال پیاز، یک سال گوجه فرنگی و … باعث می شود بدلیل عدم تقاضای کافی و نبود صنایع تبدیلی مناسب در استان شاهد از بین رفتن محصولات و وارد شدن خسارت ها باشیم.

طعم شیرین کاشت و طعم تلخ برداشت، حکایت پیازکاران بناب!

همه ساله داستان مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی تکرار می شود که علت این سناریو را باید در نبود الگوی کشت، عدم زنجیره تولید، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی جستجو کرد.

نرخ کنونی پیاز با هزینه های تولید هیچ سنخیتی ندارد بطوری که اشک پیازکاران را درآورده است و حال با گذشت حدود سه ماه از زمان برداشت محصول پیازها روی دست کشاورزان مانده و با توجه به برودت هوا و نبود مکان های مناسب برای ذخیره سازی و انبار کردن آن احتمال سرمازدگی محصول پیاز متصور است.

کشاورزان پیازکار با وجود زحمت فراوانی که می کشند، مشکلات عدیده ای را در زمان برداشت و فروش محصول تجربه می کنند.

هم اکنون بیش از ۶۰ هزار تن محصول پیاز در انبارها و فضاهای روباز شهرستان دست کشاورزان و دلالان این محصول مانده و منتظر روی خوش مسئولان برای صادرات این محصول هستند.

نکته عجیب اینکه همین محصولات کشاورزی که روی دست کشاورزان مانده در شهرها به چند برابر قیمت به فروش می رسد.

۶۰ هزار تن پیاز دست کشاورزان مانده است

به گفته مدیر جهاد کشاورزی بناب، سطح زیرکشت محصول پیاز در شهرستان بناب نسبت به سال های اخیر کاهش چشمگیریداشته و سطح زیر کشت پیاز در این شهرستان ۴۰۰ هکتار است که بازار شهرستان و منطقه کشش آن را دارد ولی کشاورزان شهرستان بناب بخاطر کمبود آب در منطقه و تشکیل کلاس های ترویج در شهرهای استان های آذربایجان غربی و کردستان اقدام به کشت ۲ هزار هکتار زمین برای محصول پیاز کرده اند که بیش از ۵ برابر کشت محصول پیاز در شهرستان بناب است!

روح الله خیری گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ هزار تن محصول پیاز در دست کشاورزان بنابی مانده است ولی اقداماتی جهت صدور این محصول انجام داده ایم که امیدواریم بزودی شاهد صادرات پیاز باشیم.

به گفته وی، نرخ هر کیلو پیاز در بازارهای بناب بین یک هزار و ۳۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان است که نرخ تمام شده آن برای کشاورزان هر کیسه بین دو هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است.

صادرات تنها راه برون رفت مشکل کشاورزان

شهریار فتحی فرماندار شهرستان بناب نیز با اشاره به مشکل پیازکاران شهرستان تنها راه برون رفت از وضع فعلی را صادرات این محصول اعلام و اظهار کرد: با پیگیری های بعمل آمده امیدواریم بزودی شرایط صدور این محصول مهیا شود و کشاورزان بیش از این ضرر نکنند.

حجت الاسلام محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب و خوشه مهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انبار شدن ۶۰ هزار تن محصول پیاز در انبارهای شهرستان بر صادرات این محصول تأکید کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به مشکل پیازکاران در زمینه فروش محصول خود تصریح کرد: در بازارهای داخلی ظرفیت لازم برای عرضه پیاز وجود ندارد.

محمد کلامی افزود: تنها راه برون رفت از این مشکل صادرات این محصول است که اقداماتی در این خصوص انجام داده ایم و منتظر نتایج آن هستیم.

با این تفاسیر، با وجود تلاش‌های وزارت جهادکشاورزی برای اجرای الگوی کشت، خود کشاورزان الگوی کشت را رعایت نکرده و برخلاف برنامه ابلاغی عمل می کنند و با تولید چند برابر ظرفیت مصرف داخلی این محصول علاوه بر تحمیل خسارت سنگین برای خود منافع ملی را نیز به مخاطره می‌اندازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا