نرخ آپارتمان‌های میان‌سال در بازار مسکن

در روزهای اخیر تمایل برای فروش در بازار مسکن شهر تهران افزایش یافته و در این بین آپارتمان‌های میان‌سال از اقبال بیشتری در مقایسه با واحدهای نوساز برخوردارند.

بازار مسکن شهر تهران در روزهای اخیر با افزایش نسبی عرضه مواجه شده و آن‌طور که مشاوران املاک می‌گویند این مساله به ثبات قیمت انجامید است. بسیاری از مالکان که در فروردین ماه از فروش امتناع می‌کردند آپارتمان‌های خود را به فروش گذاشته‌اند. بخشی از افزایش تمایل برای عرضه و ایجاد آرامش بازار مسکن به ثبات قیمت ارز و کاهش نرخ تورم مربوط می‌شود.

در شرایط فعلی بازار آپارتمان‌های میان‌متراژ و میان‌سال از رونق بهتری در مقایسه با واحدهای نوساز برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سه عامل کاهش ساخت وساز، افت قدرت خرید و شکاف ایجاد شده بین قیمت واحدهای نوساز با آپارتمان‌های قدیمی و میانسال در افزایش معاملات واحدهای ۶ تا ۱۵ سال اثرگذار بوده است.

در حال حاضر سهم واحدهای ۶ تا ۱۵ سال از کل خرید و فروش‌های شهر تهران ۳۴ درصد و سهم واحدهای مسکونی کمتر از ۵ سال ۲۹ درصد است. در حالی که ۹ سال قبل آپارتمان‌های مذکور ۵۸ درصد معاملات را به خود اختصاص می‌داد.

آمار حکایت از آن دارد که تقاضا برای واحدهای میانسال در مقایسه با ۹ سال قبل تغییر چندانی نداشته و در واقع کاهش معاملات واحدهای نوساز با افزایش خرید و فروش آپارتمان‌های قدیمی همراه شده است. سهم آپارتمان‌های با عمر بنای ۱۶ سال به بالا از ۱۳.۳ درصد ۹ سال قبل به ۳۷ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

به دنبال نوسانات بازار مسکن دولت تلاش دارد با برنامه‌هایی مثل افزایش ساخت و ساز و اعمال مالیات، ‌ عرضه مسکن را افزایش دهد. دولت قصد دارد در سال جاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان از مالکان خانه‌های خالی، مالیات اخذ کند. البته مسئولان می‌گویند که هدف، بالا بردن درآمدهای دولت نیست بلکه افزایش عرضه به منظور کنترل بازار مسکن و اجاره بها هدف غایی محسوب می‌شود.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی از آذرماه ۱۳۹۹ تصویب شد اما به دلیل ضعف در مکانیزم دقیق شناسایی، هنوز اجرای این قانون شکل جدی به خود نگرفته است. با این حال مسئولان دولتی در روزهای اخیر به مالکان خانه‌های خالی اعلام کرده‌اند که از ۱۵ شهریورماه قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قدرت وارد فاز اجرا خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا