نرخ هر کیلو ماهی قزل آلا ۷۱ هزار تومان

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: امسال با افت حداقل ۲۰ هزار تنی پیش بینی می شود که تولید قزل آلا به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن برسد.

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی، از ثبات قیمت قزل آلا در بازار خبر داد و گفت:  هم اکنون قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۶۵ تا ۶۶ هزار تومان و در زمان تحویل به عمده فروشی‌های تهران ۷۰ تا ۷۱ هزار تومان است، حال اینکه در خرده فروشی با اختلاف معناداری نسبت به عمده فروشی عرضه می شود، که این موضوع را صنف مربوطه باید پیگیری کند‌.

او عرضه قزل آلا از استان های اراک و اصفهان به بازار را علت اصلی تثبیت قیمت در بازار اعلام کرد و افزود: برآوردها حاکی از آن است که قیمت ماهی طی هفته های آتی مجدد در بازار افزایش یابد.

نبی زاده قیمت هر کیلو سالمون صادراتی را ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت سالمون صادراتی با وزن های بالاتر ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان هم به فروش می رسد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی از کاهش ۵۰ درصدی صادرات قزل آلا خبر داد و گفت: بنابر آمار ۶ ماهه گمرک، ۳ هزار تن قزل آلا به بازارهای هدف صادر شد، در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم ۶ هزار تن بود که امیدواریم در نیمه دوم صادرات بهتری داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه تقاضایی در بازار داخل برای خرید قزل آلا وجود ندارد، بیان کرد: بحث قیمت در بازار ماهی به واسطه کاهش قدرت خرید بی تاثیر نیست که امیدواریم با حذف ارز ترجیحی و واقعی شدن قیمت گوشت و مرغ، ماهی دوباره جایگاه واقعی خود را در سبد غذایی مردم پیدا کند.

نبی زاده از کاهش تولید قزل آلا خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تن قزل آلا در کشور تولید شد که امسال با افت حداقل ۲۰ هزار تنی، تولید به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تن می رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت ماهی و کاهش قدرت خرید خانوار، دولت برای افزایش سطح رفاه مردم و سرانه مصرف باید به گونه ای عمل کند که چرخ اقتصاد بچرخد تا مشکلات مرتفع شود، چرا که همانند بازار مرغ، قیمت های دستوری جوابگو نیست.

او با اشاره به معضلات تامین نهاده های مورد نیاز بیان کرد: به رغم شعارهای متعدد، نهاده بخش آبزیان به مرغ تخصیص می یابد تا نرخ پایین نگه داشته شود که این دیدگاه به تولیدکنندگان ماهیان سردآبی آسیب می زند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان تصریح کرد: بنابر آمار سازمان شیلات سرانه مصرف ماهی ۱۳.۵ کیلو است، درحالی که به اعتقاد ما کمتر از این میزان است. همچنین سرانه مصرف قزل آلا ۱.۴ تا ۱.۵ کیلو است که نسبت به سال های قبل که سرانه مصرف ۲ تا ۲.۲ بود، کاهش داشته است که امیدواریم با افزایش تولید، سرانه مصرف بالا برود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا