نفتکش ۷۵۰ هزار بشکه ای ایرانی به زودی تحویل ونزوئلا می‌شود

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران گفت: تاکنون دو نفتکش به طرف ونزوئلایی تحویل داده شده است، این در حالی است که شرکت های داخلی از تولیدات ملی حمایت نمی‌کنند.

علی زارعی، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران در رابطه با خودکفایی در صنعت نفت گفت: با وجود قدمت بالای صنعت نفت ما، هنوز هم در بخش‌های متعددی خودکفا نیستیم و به خارج وابسته‌ایم. بخشی از این مساله به دلیل سیاست‌های استعماری قبل از انقلاب اسلامی و بخش عمده آن به دلیل از بین رفتن فرصت‌های داخلی در سالهای گذشته است. چرا با این سابقه در صنعت نفت باید ما همچنان در تأمین و ساخت برخی تجهیزات خاص وابسته باشیم.

وی افزود: البته در مواردی هم به توانمندی‌های داخلی اعتماد شد، مثل پارس جنوبی، و در نتیجه حرکت‌های بسیار خوبی با ورود قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت‌هایی مانند صدرا آغاز شد و نتیجه مطلوب حاصل شد.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) تصریح کرد: هرچند در سطوح بالا و اسناد بالادستی، حمایت از تولید داخل بیان شده و مورد تاکید است، ولی در سطح کارشناسی و اجرا اغلب اوقات حمایت کافی صورت نمی‌گیرد.

زارعی خاطرنشان کرد: البته در ده سال گذشته گشایش‌های متعدد و خودکفایی در زمینه‌های مختلف صورت گرفته و شرکت‌های بزرگی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و غیره به وجود آمدند. ما در حوزه مهندسی تقریباً خودکفا شده‌ایم، در موضوع ساخت، پیش راه اندازی، نصب تجهیزات و لوله گذاری خودکفا هستیم و صاحب سبک شده‌ایم، لکن هنوز در زمینه ساخت برخی کالاهای خاص مشکل داریم.

وی در رابطه با پروژه‌های در دست اقدام در پارس جنوبی گفت: از مجموع حدود ۳۸ سکوی گازی در میدان پارس جنوبی، ده سکو که هر کدام یک مگاپروژه بودند به صورت همزمان در یارد جزیره صدرا ساخته شد و همین موضوع موجب شد که تولید گاز ایران از قطر پیشی بگیرد.

زارعی افزود: این سکوهای ده گانه مربوط به فازهای ۲۲،۲۳،۲۴،۱۳ و ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی بود که تمامی مراحل طراحی و مهندسی، خرید تجهیزات و ساخت توسط این شرکت انجام شد و توسط متخصصان همین مجموعه نیز مراحل حمل و نصب، پیش راه اندازی و راه اندازی هم انجام شد.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران، با بیان اینکه ما رکورد راه اندازی سکو در هفت روز را داشته‌ایم که رکورد خیلی خوبی بود، ادامه داد: خوشبختانه از ده سکوی فوق الذکر، ۹ سکو تحویل موقت کارفرما شد و سکوی آخر هم مراحل پایانی را می‌گذارد که امیدواریم در سریع‌ترین زمان تحویل مجموعه کارفرما شود.

زارعی با اشاره به پروژه‌های تعمیراتی خطوط لوله پارس جنوبی گفت: در زمستان گذشته که خط لوله ۳۲ اینچ انتقال گاز سکوی شماره ۱۶ پارس جنوبی، دچار حادثه شده بود توانستیم در حداقل زمان و با کمترین هزینه، تعمیرات را انجام دهیم و نگذاشتیم تولید از این سکو متوقف شود و مردم به زحمت بیفتند.

وی ضمن اشاره به سایر پروژه‌ها گفت: یکی از پروژه‌های ما سکوهای میدان نفتی رشادت است. با هماهنگی و پیگیری‌هایی که انجام شد قرارداد میدان نفتی رشادت که ۸ تا ۱۰ سال متوقف شده بود را مجدداً فعال کردیم. در حال حاضر عملیات تکمیل ساخت سکوها و راه اندازی آنها شروع شده است. همچنین ساخت جکت چهارپایه میدان نفتی بلال را هم اخیراً در مناقصه برنده شدیم که عملیات مهندسی آن در حال اجراست و پیشرفت خوبی داشته است.

وی با اشاره به پروژه‌های ساخت نفتکش گفت: چهار قرارداد خارجی برای ساخت نفتکش افراماکس با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه یا ۱۱۳ هزار تن را با کشور ونزوئلا داشتیم. فروند اول تحویل داده شد و فروند دوم در حال تحویل هست. عملیات ساخت فروند سوم هم به زودی شروع می‌شود و پیش بینی می‌شود ظرف حداکثر دو سال ساخته شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران درباره پروژه‌های ساخت نفتکش و کشتی‌های این شرکت ادامه داد: علی رغم اینکه صدرا تنها سازنده نفتکش در ایران هست و شرکت ملی نفتکش هم نیاز بالایی به این نفتکش‌های افرامکس دارد ولی متأسفانه اقبالی به این شرکت نشده است.

نفتکش ۷۵۰ هزار بشکه ای ایرانی به زودی تحویل ونزوئلا می‌شود

نفتکش افرامکس

وی با تأکید بر اینکه این کشتی‌ها گواهی استانداردهای بین المللی را اخذ کرده‌اند، گفت: شرکت ملی کشتیرانی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد که منجر به عقد دو قرارداد ساخت کشتی ۳ هزار و ۵۰۰ تنی جنرال کارگو شد که ابلاغ شده و مراحل ساخت آن در کارخانه شمالی صدرا شروع شده است.

وی در پایان گفت: همچنین با توجه به نیازی که در دریای خزر وجود دارد و تأکید ریاست محترم جمهوری، مباحث کارشناسی برای عقد دو قرارداد دو کشتی رو-رو در حال انجام است. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش رود امیدواریم تا آینده نزدیک به این زمینه و حتی ساخت اسکله کشتی‌های رو_رو ورود کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا