نفت ایران ۸ دلار گران شد

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، تولید نفت ایران در مهر ماه افرایش یافته و قیمت نفت سنگین کشور با ۸ دلار و ۶ سنت افزایش به ۸۲.۱۴ دلار در هر بشکه رسیده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در جدیدترین گزارش خود به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۱ برابر با مهر ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایران در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ۲ میلیون و ۴۹۲ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.


جدول تولید نفت ایران و کشورهای عضو اوپک

بر اساس گزارش‌های اوپک،  ایران در ماه آگوست (مرداد ماه) ۲ میلیون و ۴۸۲ هزار بشکه  و در ماه ژوئن (خرداد) دو میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه نفت و در ماه می (اردیبهشت) روزانه دو میلیون و ۴۳۷ هزار بشکه نفت تولید کرده است که این رقم در ماه پیش از آن یعنی آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰) ۲ میلیون و ۴۲۲ هزار بشکه در روز بوده است.

ایران در اسفند ۹۹ (مارس ۲۰۲۱) ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار بشکه نفت تولید کرده بود.

* حفظ جایگاه چهارم در اوپک

ایران در ماه آوریل یا فروردین ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را پس و از کویت پیشی گرفت و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۹ میلیون و ۷۵۹ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۴ میلیون و ۱۴۹ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می‌روند.

ایران، پیش از تحریم‌های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

* متوسط تولید نفت ایران در سال‌های قبل

ایران به طور متوسط در سال  ۲۰۲۰ روزانه یک میلیون و ۹۸۸ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۹ روزانه ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار بشکه، در سال ۲۰۱۸ روزانه ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۷ روزانه ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار بشکه نفت تولید کرده است.

ایران در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ روزانه ۲ میلیون و ۴۸۴ هزار بشکه نفت تولید کرده است؛ این رقم در سه ماه دوم امسال روزانه ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه و در سه ماه نخست امسال روزانه ۲ میلیون و ۲۱۸ هزار بشکه نفت بوده است.

میزان تولید نفت ایران در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ روزانه ۲ میلیون و سه بشکه، در سه ماه سوم روزانه یک میلیون و ۹۴۸ هزار، در سه ماهه دوم، روزانه یک میلیون و ۹۴۹ هزار و در سه ماه نخست، روزانه ۲ میلیون و ۵۹ هزار بشکه نفت برآورد شده است.

*  افزایش ۲۱۷ هزار بشکه ای تولید نفت اوپک

بر اساس این گزارش، تولید نفت ۱۳ کشور عضو این سازمان در ماه اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) ۲۷ میلیون و ۴۵۳ هزار بشکه در روز عنوان شده است که افزایش روزانه ۲۱۷ هزار بشکه‌‌ای نسبت به ماه سپتامبر را نشان می‌دهد. اوپک در ماه سپتامبر روزانه ۲۷ میلیون و ۲۳۶ بشکه نفت تولید کرده بود.

*  افزایش ۱۱۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان

عربستان در ماه اکتبر روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت بیشتر تولید کرده و میزان تولیدش به ۹ میلیون و ۷۵۹ هزار بشکه رسیده است. میزان تولید این کشور در ماه سپتامبر ۹ میلیون و ۶۴۹ هزار بشکه در روز بود.

*  اختصاص بیشترین کاهش تولید به نیجریه و بیشترین افزایش تولید به عربستان

تمامی کشورها به جز ۴ کشور افزایش تولید داشتند که بیشترین افزایش با ۱۱۰ هزار بشکه به عربستان تعلق دارد. پس از آن امارات با ۳۸ هزار و کویت با ۳۲ بشکه در روز افزایش تولید قرار دارند.

چهار کشور آنگولا، گینه استوایی، گابن و نیجریه کاهش تولید داشتند که بیشترین کاهش برای نیجریه با ۴۵ هزار بشکه در روز ثبت شده است.

ایران، لیبی و نیجریه از توافق کاهش تولید معاف هستند.

*  افزایش بیش از ۸ دلاری قیمت نفت ایران

متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) با ۸ دلار و ۶ سنت یا ۱۰.۹ درصد افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۸۲.۱۴ دلار رسید.

نفت ایران در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۰) ۷۴.۰۸ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

* رشد ۲۸.۴۷ دلاری متوسط قیمت نفت ایران در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۱

نفت ایران تا این زمان از سال جاری میلادی به طور متوسط ۶۸.۱۷ دلار در هر بشکه فروخته شده است. این درحالی است که متوسط نفت ایران در مدت مشابه سال گذشته ۳۹.۷۰ دلار در هر بشکه فروخته شده بود و این بدان معناست که متوسط قیمت نفت ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۸.۴۷ دلار بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است.

متوسط قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۰ برابر ۴۰.۷۷ دلار در هر بشکه، در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، این رقم طی سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۶۷.۹۷ دلار و ۴۹.۶۰ دلار به ازای هر بشکه عنوان شده است.

قیمت نفت ایران در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) نزدیک به ۱۰ دلار کاهش یافته بود. فوریه، ماهی بود که بیشتر جهان پس از چین، درگیر شیوع ویروس کووید ۱۹ شده بود.

*  افزایش قیمت تمامی انواع نفت اوپک

بر اساس گزارش ماهانه اوپک، تمامی انواع نفت کشورهای اوپک در این ماه افزایش قیمت داشتند که بیشترین افزایش به نفت زفیرو گینه با ۱۰ دلار و ۹ سنت تعلق دارد.


جدول قیمت نفت ایران و کشورهای عضو اوپک

متوسط قیمت سبد نفتی اوپک در ماه اکتبر با ۸ دلار و ۲۳  سنت افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۸۲.۱۱ دلار در هر بشکه رسیده است. این رقم برای سبد نفتی اوپک در ماه سپتامبر ۷۳.۸۸ دلار در هر بشکه بوده است.

نفت عربستان نیز با ۷ دلار و ۷۶ سنت افزایش ۸۲.۷۷ دلار در هر بشکه فروخته شد.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در این ماه به طور متوسط ۸۳.۵۴ دلار به فروش رفته است که ۹ دلار و ۱۴ سنت نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته است.

هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ۹ دلار و ۹۰ سنت نسبت به ماه پیش افزایش را ثبت کرده و  ۸۱.۳۶ دلار معامله شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا