نقش سازنده مالیات در جلوگیری از افزایش قیمت‌ها

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در بحث هدایت نقدینگی به سمت تولید مالیات نقش مهمی دارد و در کشور‌های پیشرفته همواره مورد اهمیت است چراکه از افزایش نقدیگی و قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
سعید کرداری، در خصوص راهکار‌های هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: در بحث هدایت نقدینگی به سمت تولید مالیات نقش مهمی دارد و در کشور‌های پیشرفته همواره مورد اهمیت است چرا که از افزایش نقدیگی و قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.
وی بیان کرد: کسری بودجه موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه شود چرا که باعث دست‌اندازی دولت به بانک مرکزی می‌شود تا بتواند کسری بودجه را از بانک مرکزی قرض بگیرد و این موضوع ضریب فزاینده یا پایه پولی را افزایش می‌دهد.
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: زمانی که ضریب فزاینده یا پایه پولی بالا می‌رود چندین برابر خود را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد و این موضوع باعث افزایش چندبرابری قیمت‌ها می‌شود.
کرداری با انتقاد از نظام مالیاتی کشور گفت: کسری بودجه زمانی ایجاد می‌شود که دولت نمی‌تواند مالیات را به درستی اخذ کند و دلیل خوب اجرا نشدن نیز فساد در سیستم مالیاتی کشور است؛ از طرفی برخی از بنگاه‌ها فرار مالیاتی دارند و برخی نیز با تورم فعلی کشور نمی‌توانند تولیدی داشته باشند که بتوانند مالیاتی پرداخت کنند بنابراین اگر بتوانیم مشکل کسری بودجه دولت را از طریق اخذ مالیات حل کنیم باعث جلوگیری استقراض دولت از بانک مرکزی می‌شود و با این اقدام پایه پولی ثابت می‌ماند.
وی افزود: کشورهای غرب آسیا معمولاً بر پایه نفت و گاز اداره می‌شوند و در کشور ما نیز فروش نفت از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال‌های اخیر دولت به دلیل مشکلات مختلف آن طور که باید نتوانست نفت بفروشد که این مشکل مربوط به سیاست خارجی می‌شود و سیاست خارجی شرایط را به خوبی مهیا نکرده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است پس از فروش نفت باید تمهیداتی اندیشیده شود که پول نفت به طور مستقیم وارد اقتصاد کشور نشود چرا که باعث افزایش پایه پولی می‌شود و باید بتوان کالا‌های سرمایه‌گذاری از جمله تجهیزات و دانش را به کشور وارد کرد تا بتوان واحد‌های تولیدی و کارخانجات را رونق داد.
کرداری گفت: بسیاری از مشکلات فروش نفت با کمک سیاست خارجی رفع می‌شود که امیدواریم برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا