نهاده های تولید نسیه ترخیص می شود + جزئیات

اخیرا به استناد ماده ۳۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، در نشست هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار مصوباتی در راستای بهبود فضای کسب‌وکار و در راستای تسهیل تجارت خارجی صادر شد که یکی از آنها مربوط به ترخیص نسیه و درصدی نهاده های تولید است.

این مصوبه امروز همزمان با ۲۶ خرداد ماه از سوی  ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – به گمرکات اجرایی ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت.

گروه ۴،۲۷ و برخی اقلام مشمول نیستند

این مقام مسئول در گمرک ایران گفت که طبق مصوبه صادره، گمرک موظف شده نسبت به تسهیل و رفع موانع واردات نهاده های تولید اعام از مواد اولیه، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات، تجهیزات و لوازم یدکی با برقراری امکان ترخیص کالا به صورت درصدی (با استفاده از ظرفیت ماده ۷ قانون امور گمرکی) برای تأمین حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده اقدام کند.

به گفته وی، این دستورالعمل  کالاهایی مانند لوازم آرایشی، مبلمان، اسباب بازی، اشیاء فانتزی و تزئینی،کریستال، ظروف سرامیکی، لوستر و آباژور و… به خصوص کالاهای گروه ۲۷ و ۴ را در بر نمی گیرد.

احراز واحد تولیدی و شرط کارت بازرگانی

بر اساس آنچه ارونقی در مورد مصوبه ابلاغی به گمرکات اجرایی در رابطه با ترخیص نسیه نهاده های تولید اعلام کرده است، گمرکات اجرایی موظفند نسبت به احراز واحدهای تولیدی معتبر براساس پروانه بهره برداری اقدام کرده و نسبت به ترخیص مواد اولیه، کالاهای واسطه ای، ماشین آلات ، تجهیزات و لوازم یدکی، بنام واحد مربوطه و صرفا با کارت بازرگانی واحد تولیدی متقاضی استفاده از تسهیلات نسیه، با رعایت شرایط مقرر در این دستور العمل، مجوز نگهداری بخشی از کالای وارده را صادر کنند.

این در حالی است که تعیین و تشخیص  واحدهای تولیدی معتبر و مواد اولیه و قطعات مورد نیاز در واحدهای تولیدی براساس پروانه تأسیس و یا بهره‌برداری انجام خواهد شد.

حداکثر مهلت استفاده از تسهیلات ۶ ماه است

بر اساس این مصوبه حداکثر مهلت استفاده از این تسهیلات و نگهداری بخشی از کالا به عنوان وثیقۀ پرداخت حقوق ورودی، شش ماه است، به طوری که از تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ تجاوز کند.

شرط ترخیص درصدی

ترخیص درصدی کالا صرفا به کالاهای وارداتی توسط واحدهای تولیدی که در خط تولید یا در محصول تولیدشده در واحدهای مزبور مورد استفاده قرار می‌گیرد و رأسا توسط واحدهای تولیدی مزبور وارد می‌شوند تعلق می‌گیرد.

اظهار بدون اخذ حقوق ورودی و مالیات

تنظیم اظهارنامه به میزان کل کالا (پس از اخذ و ارائه کد رهگیری‌ بانک مربوطه و بارگذاری اصل اسناد) و بدون اخذ حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده انجام می شود.

در همین رابطه چنانچه ردیف تعرفه کالا جزو لیست اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ترخیص درصدی موضوع مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت باشد ارائه کدرهگیری بانک جهت استفاده از تسهیلات ترخیص نسیه نیز الزامی نیست.

محموله ای که گمرک می تواند نگهدارد

اما در صورتی که محموله‌های وارده طی چند بارنامه از نظر ترکیب اقلام، تعداد، ارزش مشابه باشند، گمرک می‌تواند کل کالای یک یا چند محموله را به عنوان وثیقه حقوق ورودی‏‏‏- در صورت تکافوی حقوق ورودی کالاهای ترخیص شده و سایر وجوه متعلقه‏‏‏- در گمرک نگهداری و محموله‌های دیگر را به صورت نسیه ترخیص کند.

نسیه بر، بدهکار نباشد

اما متقاضی استفاده از تسهیلات ترخیص کالا به صورت نسیه ، نباید در زمره بدهکاران موضوع ماده هفت (۷) قانون امور گمرکی یا صاحبان کالای مشمول توقیف اموال توسط مراجع ذیصلاح قانونی باشد.

اگر تعهدات ایفا نشود…

در بخش دیگری از این مصوبه تاکید شده که در صورت عدم ایفای تعهدات در مهلت مقرر، گمرک محل باید در اسرع وقت ضمن اجرای مواد ۷ و ۸ قانون امورگمرکی، نسبت به پیگیری در جهت رفع تعهدات تودیع نشده اقدام و مراتب را به گمرک ایران جهت عدم ارائه تسهیلات گمرکی به صاحب کالا اعلام کند که بدیهی است بعد از وصول حقوق ورودی متعلقه عملیات اجرایی متوقف می شود.

خطر متروکه و جریمه نقدی

بر این استس گمرک مربوطه موظف است آن قسمت از کالاهای نگهداری شده را در موعد مقرر قانونی، متروکه اعلام و در متن اظهارنامۀ متروکه ، میزان بدهی صاحب کالا را مورد توجه قرار داده و نسبت به پیگیری اخذ حقوق ورودی کل کالا از سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تا حصول نتیجه اقدام کند.

همچنین هزینه‌های گمرکی و  هزینه‌های متعلقه، عوارض، مالیات بر ارزش افزوده به کالاهای ترخیص شده و باقیمانده کالای نگهداری شده در گمرک محل،  برای مدتی که مجوز صادرشده و  جریمه‌های متعلقه باید نقدا پرداخت شود.

شرایط در مناطق آزاد

اما طبق این مصوبه گمرکاتی که در مناطق آزاد و ویژه مستقرند با توجه به صدور قبض انبار توسط سازمان های مسئول مناطق ، مراتب نگهداری حداقل  ۵۰ درصد کالا توسط آن منطقه را باید به نحو مقتضی اعلام تا از واگذاری و مرجوع کردن کالای مورد درخواست، خودداری و آن گمرک بر نگهداری کالا نظارت کامل اعمال کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا