نیاز جدی ساخت کارخانه برای تولید تجهیزات صنعتی

ذوالرحمی گفت: تاکنون در روند تحصیل و هزینه کرد ارز‌های نفتی، شفافیتی در کشور وجود نداشته و حتی در بسیاری از مواقع، پیش آمده که درآمد‌های ارزی ما در هاله ای از ابهام قرار گرفته اند.

احد ذوالرحمی دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران (ستصا)، با اشاره به این که این انجمن تاکنون موفق به رفع بسیاری از نیازهای صنایع داخلی در شرایط تحریمی مانند ساخت برخی از پمپ‌های صنعت نفت شده است، بیان کرد: تاکنون در روند تحصیل و هزینه کرد ارز‌های نفتی، شفافیتی در کشور وجود نداشته و حتی در بسیاری از مواقع، پیش آمده که درآمد‌های ارزی ما گم شده است؛ بنابراین، لازم است که شفافیت در این زمینه اتفاق بیفتد. چرا که در نبود شفافیت، صندوق توسعه ملی نتوانسته ماموریت خود را به درستی انجام دهد.

او افزود: این صندوق ایجاد شد تا خرید‌های خارجی از این محل انجام شود، اما به مرور زمان، برای فعالیت‌های دیگری نیز از این صندوق پول برداشته شد.

اولویت‌های چهارگانه رفع نیاز ارزی سازندگان تجهیزات صنعتی

ذوالرحمی در ادامه ضمن بیان این که شرایط باید به نحوی تغییر کند تا سازنده داخلی هم بتواند از این ارز استفاده کند، اظهار کرد: اولویت بندی سازندگان تجهیزات صنعتی کشور در زمینه رفع نیاز ارزی، به این شکل است که نخستین اولویت، مربوط به تامین مواد اولیه و تجهیزاتی که برای تولید کالای اصلی، نیاز به خرید آن‌ها از خارج کشور است، می‌شود.

او اضافه کرد: نیاز دوم این سازندگان، نوسازی و بازسازی ماشین آلات و تجهیزات کارخانه هایشان است. در حال حاضر، این تجهیزات قدیمی و فرسوده شده اند و بهره وری پایینی دارند. استفاده‌های زیادی می‌توان از کنار بالا بردن بهره وری به دست آورد؛ بنابراین، در شرایطی که تجهیزات قدیمی و فرسوده هستند و امکان ساخت داخلی برخی از آن‌ها در شرایط فعلی وجود ندارد، باید نیاز ارزی واردات آن‌ها را برطرف کرد.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران در ادامه گفت: اولویت بعدی مربوط به این است که تحریم‌ها و نداشتن تعامل لازم به کشور‌های پیشرفته، سبب شده تا از تکنولوژی روز دنیا عقب بیفتیم. جبران این عقب افتادگی، با وارد کردن تکنولوژی‌های جدید و اعزام متخصصان داخلی برای آموزش و دستیابی به این تکنولوژی ها، ممکن می‌شود که نیاز به هزینه کردن ارز دارد. این کار هم سبب افزایش بهره وری می‌شود که اکنون، رقابت بر سر افزایش آن است.

او تاکید کرد: گام بعدی، احداث کارخانه‌هایی در داخل کشور است تا بتوانند تجهیزات و قطعاتی که اکنون نیازمند واردات آن‌ها هستیم را تولید کنند. یعنی، نیازمند ایجاد کارخانه‌هایی هستیم که در زنجیره سازندگان تجهیزات صنعتی کشور فعال شوند.

ذوالرحمی در پایان اظهار کرد: برای رفع این مشکل باید تعامل با دنیا را گسترش دهیم تا ارز مورد نیاز را تامین کنیم. قطعا به جز صادرات نفت خام، از روش‌های دیگری هم می‌تواند ارزآوری کرد همان طور که شرکت‌های پتروشیمی و صادرکنندگان غیرنفتی دیگر، در این مدت ارزآوری کرده اند، اما این ارزآوری، برای رفع نیاز‌های کشور کافی نبود ضمن این که بدون برنامه ریزی هزینه شد؛ بنابراین، شفافیت در هزینه کرد ارزهای نفتی و افزایش تعامل با دنیا ضروری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا