هدف ناپیدای تامین مالی ۲ باشگاه خاص از بازار سرمایه

معاون سابق سازمان خصوصی سازی در مقاله ای وضعیت واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را تشریح کرد و گفت: هدف این دو باشگاه از تامین مالی در بازار سرمایه هنوز مشخص نیست.

براساس تصمیم سازمان خصوصی سازی قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به زودی واگذار شوند. کارشناسان اقتصادی و همچنین خصوصی سازی موارد مختلفی را در این خصوص مطرح کرده اند تا مشکلی بعد از خصوصی سازی برای این دوباشگاه ایجاد نشود.

در همین خصوص اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوص سازی مقاله‌ای را با این عنوان «واگذاری باشگاه‌ها ی استقلال و پرسپولیس و صرف سهام» نوشته است که در ادامه این مقاله را ملاحظه می‌کنید.

مقدمه:

مدیر عامل فرا بورس اعلام کرد،، پس از تلاش شبانه روزی تیم عرضه دو باشگاه بزرگ کشور، مدارک مرتبط با دستور العمل و سایر مدارک تکمیلی دریافت شد و درج نماد این دو باشگاه در بازار پایه فرا بورس نارنجی انجام شد و انشالله در روز میلاد امام حسین علیه السلام در روز یکشنبه ۱۵ اسفند ماه عرضه خواهد شد،،

از اینکه پس از سال‌ها تلاش بالاخره نماد این دو باشگاه در بازار پایه فرا بورس درج شده و در روز میلاد امام حسین علیه السلام عرضه می‌گردد به فال نیک می‌گیریم و مبارک باد میگویم ولی وظیفه خود میدانم در آستانه درج نماد این دو باشگاه در فرابورس مطالبی به هوادارانی که:

برای دیدن نام گلی

آشنا چه سفرها کرده اند

و برای بوسیدن رنگشان

چه خطرها کرده اند و جانشان را داده اند

و برای انکه تیمشان خانه خوبان شود رنج دوران برده اند.

و برای آنکه تیمشان گوهری تابان شود

خون دل‌ها خورده اند

و برای بوئیدن بوی نسترن‌های رنگشان چه سفرها کرده اند

این جملات بر اساس سرود (برای آنکه ایران خانه خوبان شود) برگرفته شده وگفته شد تا همه دست اندر کاران واگذاری این دو باشگاه بدانند این دو باشگاه صرف نظر از اینکه باشگاه باشند در روح و روان بیش از نیمی از مردم این کشور نقش بسته است و در حقیقت شاید بتوان گفت که نه یک باشگاه که این روح و روان مردم است که اولین بار از طریق فرابورس در معرض فروش قرار می‌گیرد به امید اینکه خانه خوبان این مردم گردند و تسلی بخش روح و روان آنان گردد.

ارزشگذاری معنوی و فلسفی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس

دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با فوتبالشان شناخته می‌شوند شاید بتوان گفت فوتبال این دو باشگاه چیزی بیش از یک ورزش است چرا که اعتنایی که فوتبال به می‌شود به هیچ ورزش دیگری نمی‌شود. فوتبال ورزش جهان متجدد و درعین حال تجارتی پرسود است و این تجاری بودن نیز به توسعه آن کمک کرده است. فوتبال این دو باشگاه اوصافی دارد که آن را از همه ورزشها ممتاز می‌کند. اولین و شاید مهمترین صفت این است که مثل همه شئون تجدد، جامع تعارض‌ها و تضاد هاست و بازی فوتبال این دو بازی جنگ است که میان دوستان انجام می‌شود و شاید میل جنگجویی و خشونت در گروه‌های مردم را تعدیل می‌کند.اما علت توجه و بستگی مردم به فوتبال، صرف زیبایی و زیباتر شدن آن نیست. فوتبال نیرویی به جان مردم درآمیخته و چنانکه ما در دهه‌های اخیر آزموده ایم قدرتی دارد که مقابله با آن دشوار است. پس نباید گمان کرد که مردم صرفاً برای تفنن و تفریح و لذت بردن فوتبال تماشا می‌کنند بلکه فوتبال جزئی از زندگی مردم شده است و به این جهت نمی‌توانند آن را رها کنند.

به این جهت است که مربیان فوتبال فقط تکنیک‌ها را نمی‌آموزند بلکه طراحان تاکتیک هستند تا آنجا که شاید بتوان گفت فوتبال شطرنجی است که در زمین بزرگ بازی می‌شود. مختصر باید گفت اگر از نسبت فوتبال با مدرنیته بپرسید باید گفت که فوتبال از مظاهر جهان جدید است و به تعبیر اهل فلسفه می‌توان آن را از عوارض ذاتی وجود جهان متجدد و جانشینی برای بعضی مناسک و مراسم که تجدد آنها را کنار گذاشته است. دانست.

فوتبال دو باشگاه رمز و راز ندارد بلکه وجود هوا داران رمز و راز است: «وجود تو معماییست حافظ / که تحقیقش فسون است و فسانه». اینکه ما جان بر سر پیمان و عهد می‌گذاریم و حتی طلب محال می‌کنیم رمز و راز نیست؟ زندگی انسانی رمز و راز است و آنجا که مدام محاسبه می‌کنیم و خود را به آن مشغول می‌داریم و گذران زندگی را به هر قیمتی می خریم، رمز و راز محو می-شود. رمز و راز همان عظمت وجود آدمی است. ما نمی‌توانیم تعلق نداشته باشیم و بی‌نظر و بی‌علاقه باشیم، ما نیاز داریم که دوست داشته‌باشیم و دوست داشته‌شویم. ما نمی‌توانیم چنان مصلحت‌اندیشانه زندگی کنیم که جز سود و مصلحت چیزی نخواهیم. ما تعلق داریم و گاهی بر سر تعلق‌هایمان جان می‌بازیم اما تعلق‌ها مراتب دارند. بشر جدید تعلق‌های بسیار دارد و یکی از این تعلق‌ها هم تعلق به فوتبال است

تعلقات زندگی تعلقات جهان متجدد است و مردم به چیزهایی تعلق دارند که به این جهان و به شیوه زندگی جدید و به طور کلی به تجدد تعلق دارند. فوتبال هم بازی زمان تجدد است. شاید به جرائت بتوان گفت که ورزش دیگری نداشته‌ایم که دههاهزار نفر جمعیت به ورزشگاه بروند و تمام لحظات آن را با هیجان و بیم و امید تماشا کنند؛ در زمان تجدد است که چنین نیازی پدید آمده و برگزاری مسابقات فوتبال میسر شده‌است؛ یعنی این شرایط و زمینه‌ها و علایق جمع شده‌است که مردم در اوقات فراغتشان به پناه یکی از تعلق‌های ممکن زمان بروند و یکی از این پناه‌های مناسب، فوتبال است. فوتبال وهم بزرگ زمان ماست.

مردم فکر کنند هویتشان با طرفداری از یک تیم معنا می‌یابد، توهم است. اما توهم مذمومی نیست. همه آدم‌ها نیاز دارند که علاقه و تعلقی داشته باشند و وقتی آن علاقه به وجود می‌آید، خودشان را با آن تعریف می‌کنند و می‌گویند من کسی هستم که دوستدار و طرفدار فلان چیز هستم و زندگیم را وقف فلان چیز کرده ام: «دید مجنون را یکی صحرانورد / در میان بادیه بنشسته فرد / دفترش صحرا و انگشتان قلم / می‌زند حرفی به دست خود رقم / گفت ای مجنون شیدا، چیست این؟ / می‌نویسی نامه، بهرکیستاین؟ / گفت مشق نام لیلی می‌کنم / خاطر خود را تسلی می‌کنم / نیست جز نامی از او در دست من / زان بلندی یافت قدر پست من»؛ اینکه کسانی از هواداران میگویند هویتشان را با طرفداری از تیم محبوبشان کسب می‌کنند، حرفشان گر چه احساساتی است چندان بیراه نیست اما این هویت، هویت حقیقی نیست، هویت متناسب با زمانی است که همه چیز حتی تعلقات هم در آن تغییر می‌کند. در دورانی که هر روز باید دل به چیزهای تازه داد، اتفاقاً فوتبال توانسته است جایگاه بالنسبه ثابتی برای خود داشته باشد و عیب نیست که مردم به تیم محبوبشان اینهمه علاقه داشته باشند. هر چه هست امروز آدم‌ها دیگر نمی‌توانند بدون فوتبال زندگی کنند.

آری ارزش باشگاه پرسپولیس به قیمت خون هواداران آن است و ارزش باشگاه استقلال به قیمت پهنای آسمان آبی است که قیمتی برای آنها متصور نیست.

در خصوص فلسفه فوتبال به گفتگو رضا داوری اردکانی با وب سایت فرهنگستان فوتبال آبان ۱۳۹۵ مراجعه شود

عرضه اولیه سهام دو باشگاه در بازار پایه فرا بورس / ‏ چرا بازار پایه فرا بورس؟

بازار فرابورس همانند بازار بورس است که تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار بوده و با این تفاوت که فرایند پذیرش و خرید و فروش سهام در آن راحت تر و شرکتها با احراز حداقل شرایط و در سریع‌ترین زمان ممکن، امکان ورود به بازار سرمایه را داشته و شرکتهای از تمامی مزایای شرکتهای پذیرفته شده، از جمله ساماندهی به منظور تأمین مالی در بازار اوراق بهادار استفاده خواهند کرد.

فرابورس برای عرضه وانتقال اوراق بهادار، هفت بازار با نامهای بازار اول و بازار دوم و بازار سوم (عرضه)، بازار ابزار نوین مالی، بازار پایه و ابزار مشتقه و بازارهای کوچک و متوسطه دارد. در صورتیکه بورس دارای دو بازار اول و دوم است.

شاید بتوان تفاوت اساسی بازار بورس و فرابورس را که در واگذاری این دو باشگاه نقش دارد ریسک پذیری نماد آنهاست زیرا قوانین سخت گیرانه بورس سبب شده که نمادهای پذیرفته در آن ریسک کمتری را نسبت به نمادهای فرا بورس متحمل شوند و افزایش ریسک در فرابورس بر نقد شوندگی و انتظارات آتی سهام تأثیر گذار باشد.

متداول‌ترین بازارها در فرابورس ایران بازار اول و دوم و بازار پایه هستند و بر اساس قوانینی که دارند، نمادهایی که در بازار اول فرابورس درج شده کم ریسک تر از نمادهای بازار دوم و به همین ترتیب نمادهای بازار اول و دوم ریسک کمتری نسبت به بازار پایه دارند.

بازار پایه نیز در جهت برنامه‌های توسعه کشور ایجاد شده و بر اساس یکی از الزامات ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۳۶ احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است، که می‌گوید هر شرکت سهامی عام باید ساز و کار معاملاتی داشته باشد و باید پذیرش شود. بازار پایه بر اساس تقسیم بندی جدید و ریسک پذیری آنها به سه دسته تابلوی پایه زرد، پایه نارنجی و پایه قرمز تقسیم می‌شود.

آنچه در این قسمت بیان شد جایگاه ریسک پذیری سهام دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه ایران با توجه به اعلام مدیر عامل شرکت فرابورس مبنی بر پذیرش سهام و باز گشایی نماد این دو باشگاه در بازار پایه فرابورس و آن هم در بازار پایه نارنجی است. اما آنچه سهام دو باشگاه را با سهام یک بنگاه تولیدی و یا بنگاه خدماتی دیگر متمایز می‌کند خریدارن جز سهام این دو باشگاه است چرا که مطمعنا خریداران سهام آنها هواداران آنها خواهند بود و هواداران این دو باشگاه به عشق سود بردن، سهام باشگاه را نمی خرند بلکه به عشق تیمشان که در درون قلبشان جا گرفته خریداری خواهند کرد و خود بر اساس آنچه در بالا اشاره شده برجایگاه ریسک پذیری سهامشان در فرابورس آگاه بوده و خود از وضعیت سود آوری تیم مورد علاقه خود واقف بوده و برای بوئیدن بوی رنگ نسترن‌هایشان سهام این دو باشگاه را خواهند خرید. ایکاش دولت ابتدا وضعیت سهامدار کنترلی و مدیریتی (۵۰ درصد به اضافه یک سهم ) این دو باشگاه را مشخص می‌نمود و بعد نسبت به عرضه سهام بین خریداران خرد اقدام می‌نمود چرا که اولاً مشکلات ناشی از موضوع مالکیت دو باشگاه که در سال جاری توسط AFC منجر به حذف آنها از رقابتهای جام باشگاه‌های آسیا نمود و (شروط هفت گانه بند یک AFC با موضوع ownership and control of clubs ) حل می‌شد و ثانیاً سهامدار جز می‌دانست که که با چه کسی شریک خواهد شد و ریسک پذیری سهام را کاهش می‌دادند.

روش عرضه سهام / ‏‬ افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم

سازمان خصوصی سازی اعلام نموده که واگذاری سهام از طریق واگذاری حق تقدم سهام ناشی از سلب حق تقدم دولت در افزایش سرمایه خواهد بود روشی که به ندرت در بازارسرمایه اتفاق افتاده است که نمونه‌هایی این روش در چند سال اخیر را بتوان در افزایش سرمایه در بانک پارسیان، شرکت سرمایه گذاری غدیر و سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن و.. جستجو کرد. روشی که شاید بتوان گفت یکی از بهترین روش‌های تأمین مالی مورد نیاز از طریق بازار سرمایه پس از تصویب در خواست افزایش سرمایه در مجمع عمومی شرکت، از محل افزایش سرمایه به روش صرف سهام با سلب حق تقدم از سهامداران و عرضه عمومی آن خواهد بود. روشی که مجلس شورای اسلامی به منظور تأمین مالی وتشویق شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار یا فرا بورس به روش فوق، قانونی در تاریخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۹‬ به تصویب رسانده و دستورالعمل اجرایی آن در ۱۰ ماده در تاریخ ۲۱/‏۰۸/‏۱۳۹۹‬ به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسیده است. قانونی که بر اساس ماده ۲ آن در صورت اجرای تأمین مالی به روش سلب حق تقدم تا پایان مدت اعتبار اجرای قانون برنامه ششم توسعه توسط شرکتهای پذیرفته در بورس تهران و یا فرابورس ایران و از جمله شرکتهایی که بیش از ۵۰ در صد سهام آنها در اختیار دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی اقدام نمایند در صورت تسلیم مستندات مربوط به ثبت افزایش سرمایه به مرجع ثبت شرکتها تا حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی و ارائه گواهی ثبت افزایش سرمایه به اداراه امور مالیاتی مربوطه حداکثر تا سه ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، تا بیست در صد مبلغ افزایش سرمایه مذکور از سود سال مالی قبل آنها، مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود. هر چند این دو باشگاه در سنوات گذشته سودی نداشته که از ماده ۲ قانون فوق بهره مند گردند.

ارزش گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس:

براساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت ورزشی فرهنگی پرسپولیس به تاریخ ۳۱/‏۰۳/‏۱۴۰۰‬ و شرکت ورزشی فرهنگی استقلال به تاریخ ۳۱/‏۰۴/‏۱۴۰۰‬ سرمایه ثبت شده باشگاه پرسپولیس به مبلغ ۷.۰۱۰ میلیارد ریال معادل ۷.۰۱۰.۰۱۰.۰۰۰ سهم ۱.۰۰۰ ریالی و سرمایه ثبت شده باشگاه استقلال ۷.۱۹۴ میلیارد ریال معادل ۷.۱۹۴.۱۰۰.۰۰۰ سهم ۱.۰۰۰ ریالی می‌باشد.

بر اساس گزارش هیأت کارشناسان رسمی دادگستری، ارزش باشگاه پرسپولیس مبلغ ۳۲.۱۰۹ میلیارد ریال و قیمت پایه هر سهم آن با تعداد ۷.۰۱۰.۰۱۰.۰۰۰ سهم معادل مبلغ ۴.۵۸۱ ریال و ارزش باشگاه استقلال مبلغ ۲۷.۹۰۵ میلیارد ریال و قیمت پایه هر سهم آن با تعداد ۷.۱۹۴.۱۰۰.۰۰۰ سهم معادل مبلغ ۳.۸۷۹ ریال محاسبه گردیده است و به تصویب هیئت واگذاری رسیده است.

ارزش گذاری انجام شده بر اساس روش ارزش روز خالص دارایی‌ها صورت گرفته است، چرا که در روش فوق بر اساس آئین نامه شیوه‌های قیمت گذاری بنگاهها ارزش جاری و بدهی‌های پولی بر اساس رسیدگی‌های انجام شده توسط هیأت کارشناس رسمی دادگستری وبا در نظر گرفتن موارد مندرج در بندهای گزارش حسابرسی از جمله کسری ذخیره مطالبات مشکوک الوصل و ذخیره بدهی‌های ناشی از هزینه‌های تحقق یافته و جرایم مربوطه محاسبه و به عنوان تعدیلات از اقلام دارایی‌ها و بدهیی‌های پولی کسر یا به آن اضافه می‌گردد. و حتی در صورتیکه به دلیل وجود ابهام یا محدودیت در رسیدگی، تعیین مبالغ اقلام مزبور توسط حسابرس امکان پذیر نبوده کارشناس قیمت گذاری باید نسبت به برآورد آنها اقدام نموده و باید در گزارش ارزشگذاری منظور نماید. این قسمت از ارزش گذاری دارایی‌ها و بدهیی‌های پولی به دلیل آنچه سال‌ها این دو باشگاه در مجامع بین المللی، مراجع قضائی و یا کمیته انظباطی با آن دست به گریبان بوده اند از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بسیار ضروری می‌باشد که امید است کارشناسان محترم کلیه تعدیلات مورد نیاز را در گزارشات خود منظور نموده باشند!!!. یکی از اختلافات اساسی ارزشگذاری دو باشگاه ناشی از برآوردهای فوق و بخصوص محاسبه سود میان دوره‌ای هفت ماهه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۰ در ارزشگذاری باشگاه پرسپولیس می‌باشد که معقول به نظر نمی‌رسد.لازم به توضیح است که بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۷ قانون سیاستهای اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی سازمان خصوصی سازی موکلف است خسارات ناشی از کتمان وقایع مالی و یا تنتشار گزارش مالی غیر واقع را با رأی مراجع ذیربط به خریداران خسارت دیده پرداخت نماید.

ارزش جاری دارایی‌های ثابت هر یک از دو باشگاه عمدتاً شامل یک مجموعه ورزشی و ساختمان دفتر مرکزی آنها می‌باشد که به دلیل آنکه هر دو باشگاه دارای تداوم فعالیت بوده بر اساس ارزش جایگزینی مستهلک شده توسط کارشناسان ذیصلاح دادگستری مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

اما آنچه مورد توجه صاحب نظران ورزشی و اقتصادی است ارزشگذاری برند وحق الامتیازهایی است که این دو باشگاه دارا بوده و در حدود هفتاد در صد از ارزشگذاری باشگاه‌ها را تشکیل داده اند . آنچه صاحب نظران از جنبه‌های مختلف سخن میگویند کاملاً صحیح است وافتخارات و عناوین کسب شده وحتی خون دل خوردن‌ها و سکته کردن‌های هواداران و داشته‌ها و نداشتن‌ها ی این دو باشگاه در گذشته و حال منجر به این شده که شخصیت و محبوبیت فعلی باشگاه ایجاد و میلیونها هوادار را امروز داشته باشند هر چند که ارزش معنوی آنها با ارزش اقتصادی قابل مقایسه نیست لیکن این ارزشها بر اساس آنچه امروز می‌توان از آن درآمد (نه سود) کسب نمود محاسبه می‌گردد همچنانکه مؤسسات معتبر دنیا از قبیل مؤسسه KPMG و یا مؤسسه BRAND FINACE قیمت گذاری باشگاه‌ها ی دنیا هم بر این مبنا ارزش باشگاه و یا برند را انجام می‌دهند.

این ارزشها از درآمد روز بازی‌ها (بلیط فروشی و لباس و امکانات استادیوم‌ها مثل پارکینگ) و حق پخش داخلی تلویزیونی (حق پخش تلویزیون، تبلیغات دور زمین و حق پخش رسانه غیر قانونی) و حقوق تجاری از قبیل اسپانسرها (اسپانسرپیراهن بازیکنان و تأمین کننده سایر تجهیزات ورزشی و کمک‌های مالی بلاعوض و کمک‌های مالی در قبال بازدهی) وبرندینگ و تبلیغات (حق نام گذاری باشگها ها و مراکز فرهنگی و آموزشی و تبلیغات بر روی وسایل و تجهیزات باشگاه و فروش لباس توسط باشگاه و حق عضویت کانون هواداران و سایر درآمدها از قبیل مدارس فوتبال و نقل انتقالات و جوایز فیفا و سازمانهای خارج از باشگاه و…… که در طی سالهای اخیر بدست آمده محاسبه گردیده است و در حال حاضر برای باشگاه موجب درآمد شده اند محاسبه گردیده و با فرض تداوم همین منابع درآمدی در آینده و با یک نرخ رشد و نرخ تنزیل ارزش آنها در قالب ارزش دارایی‌های نامشهود در ارزشگذاری سهام به روش ارزش روز خالص دارایی‌ها منظور گردیده اند.

افزایش سرمایه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس

بر اساس قوانین تجارت و قانون افزایش سرمایه شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار یا فرابورس از طریق صرف سهام یا سلب حق تقدم گزارش توجیحی افزایش سرمایه دو شرکت (معادل ۵۰ درصد) تهیه شده توسط هیأت مدیره دو باشگاه پس از تصویب در هیأت مدیره به حسابرس و بازرس قانونی ارائه گردیده و پس از تأیید حسابرس و بازرس قانونی در تاریخ ۰۹/‏۱۲/‏۱۴۰۰‬ به تصویب مجمع عمومی فوق العاده رسیده و مجوز افزایش سرمایه در تاریخ ۱۰/‏۱۲/‏۱۴۰۰‬ از سازمان بورس و اوراق بهادار صادر گردیده است و به اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی جهت ثبت سرمایه دو باشگاه ارسال گردیده است.

با توجه به افزایش سرمایه دو باشگاه معادل ۵۰ درصد، سرمایه باشگاه استقلال به تعداد ۱۰.۷۹۱.۱۵۰.۰۰۰ سهم ۱.۰۰۰ ریالی افزایش یافته است که معادل ۵/۱۱ در صد از آن که معادل ۱.۲۳۶.۰۹۹.۶۵۶ سهم می‌باشد از طریق سلب حق تقدم دولت و پس از پذیره نویسی و عرضه عمومی به سهامداران جدید از طریق بازار پایه فرا بورس واگذار می‌گردد.

سرمایه باشگاه پرسپولیس به تعداد ۱۰.۵۱۵.۰۱۵.۰۰۰ سهم ۱.۰۰۰ ریالی افزایش یافته است که معادل ۸/۹ در صد از آن که معادل ۱.۰۳۴.۸۴۰.۵۶۷ سهم می‌باشد از طریق سلب حق تقدم دولت و پس از پذیره نویسی و عرضه عمومی به سهامداران جدید از طریق بازار پایه فرا بورس واگذار می‌گردد.

در صدهای متفاوت واگذاری سهام ناشی از رند کردن تعداد و مبالغ صرف سهام دولت می‌باشد.

ارزش سهام دو باشگاه بعد از افزایش سرمایه ۵۰ در صدی

همانطوریکه که قبلاً اشاره گردید ارزش هر سهم باشگاه استقلال با سرمایه قبل از افزایش سرمایه مبلغ ۳.۸۷۹ ریال و ارزش هر سهم باشگاه پرسپولیس با سرمایه قبل از افزایش سرمایه مبلغ ۴.۵۸۱ ریال توسط کارشناسان رسمی دادگستری تعیین گردیده است. نطر به اینکه بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده قیمت پذیره نویسی معادل قیمت اسمی تعیین گردیده است. لذا قیمت نظری هر سهم باشگاه استقلال به مبلغ ۲.۹۱۰ ریال و قیمت نظری هر سهم باشگاه پرسپولیس به مبلغ ۳.۳۸۷ ریال بر اساس فرمول زیر کاهش یافته اند.

درصد افزایش سرمایه × ۱.۰۰۰ + قیمت هر سهم قبل از افزایش سرمایه

(۵۰% + ۱)

صرف سهام ناشی از سلب حق تقدم چه خواهد شد

برای صرف سهام راه‌های متعددی در قانون تجارت پیش بینی شده است که البته نحوه انجام و ساز و کار آن در قانون تبیین نشده است. خانم مرادی نیا در مقاله‌ای با عنوان،، ساز وکار افزایش سرمایه با صرف سهام در بورس،، به کلیه روش‌های ممکن اشاره کرده و به همراه مثالهای کافی کلیه روش‌ها را توضیح داده است (نشریه بورس شماره ۴۲ ص ۳۰-۲۰).

بر اساس ماده ۱۶۰ قانون تجارت شرکت می‌تواند سهام جدید را برابر مبلغ اسمی بفروشند یا اینکه مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی سهم بعنوان اضافه ارزش سهم از خریداران دریافت کند. شرکت می‌تواند عوائد حاصله را از اضافه ارزش سهام فروخته شده را به اندوحته منتقل سازد یا نقدا بین صاحبان سهام سابق تقسیم کتد یا در ازای آن سهام جدید به صاحبان سهام سابق بدهد.

از طرف دیگر بر اساس تبصره ماده ۲ قانون افزایش سرمایه شرکتهای پذیرقته در بورس و فرا بورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۹‬ ودستورالعمل اجرایی آن به تاریخ ۲۱/‏۰۸/‏۱۳۹۹‬ توزیع نقدی اندوخته صرف سهام یا کاهش سرمایه مگر به موجب احکام قضائی ممنوع می‌باشد.

با توجه به مراتب فوق بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده دو باشگاه، مقرر گردیده از محل مابه التفاوت قیمت فروش و ارزش اسمی سهام در باشگاه پرسپولیس به تعداد ۲.۴۷۰.۱۶۴.۴۳۳ سهام ۱.۰۰۰ ریالی به دارندگان سهام در تاریخ مجمع عمومی فوق العاده به نسبت سهام در تملک آنها سهام جایزه تعلق گیرد. ارزش سهام فوق به مبلغ ۲.۴۷۰.۱۶۴ میلیون ریال ناشی از حاصلضرب تعداد سهام واگذار شده به سهامداران جدید معادل ۱.۰۳۴.۸۴۰.۵۶۷ سهم در مابه التفاوت قیمت هر سهم بعد از مجمع و ارزش اسمی سهام به شرح زیر می‌باشد. (۲.۳۸۷ = ۱.۰۰۰ -۳.۳۸۷)

و از محل مابه التفاوت قیمت فروش و ارزش اسمی سهام در باشگاه استقلال به تعداد ۲.۳۶۰.۹۵۰.۳۴۴ سهام ۱.۰۰۰ ریالی به دارندگان سهام در تاریخ مجمع عمومی فوق العاده به نسبت سهام در تملک آنها سهام جایزه تعلق گیرد. ارزش سهام فوق به مبلغ ۲.۳۶۰.۹۵۰ میلیون ریال ناشی از حاصلضرب تعداد سهام واگذار شده به سهامداران جدید معادل ۱.۲۳۶.۰۹۹.۶۵۶ سهم در مابه التفاوت قیمت هر سهم بعد از مجمع و ارزش اسمی سهام (۱.۹۱۰ = ۱.۰۰۰ -۲.۹۱۰)

قدرت صرف سهام

به منظور ایجاد جاذبه در بین عموم مردم برای خریداری اوراق سهام در عرضه عمومی و پذیره نویسی سهام، اصولاً باید قیمت پذیره نویسی اندکی پایین‌تر از قیمت سهم پس از افزایش سرمایه تعیین شود. معمولاً این رقم را بین ۵ در صد تا ۲۰ در صد زیر قیمت نظری محاسبه شده می‌باشد. این اختلاف قیمت، یا به عبارتی سود عاید شده برای سهامداران جدید که از محل این صرف سهام عایدشان می‌شود از محل حقوق صاحبان سهام قبلی پرداخت می‌شود، یعنی عملاً سهامداران قبلی در این امر متضرر می‌شوند. ولی نکته‌ای در اینجا وجود دارد و آن این است که نسبت زیان ایجاد شده از این محل برای سهامداران قبلی (در ازای هر سهم) بسیار کمتر از سود ایجاد شده برای سهامداران جدید (در ازای هر سهم) است، علت واضح است چون معمولاً تعداد سهام‌های پذیره نویسی شده بسیار کمتر از تعداد سهام منتشر شده است.

در این خصوص وقتی قیمت نظری پایه سهام بعد از افزایش سرمایه در پذیره نویسی بر اساس ارزش روز خالص دارایی‌ها که معمولاً برای سهام بلوکی استفاده می‌شود وامکان استفاده از تعیین قیمت پایه سهام به روش سود آوری دو باشگاه به دلیل زیانده بودن آنها (بر اساس بند ب ماده ۳ آئین نامه شیوه‌های قیمت گذاری بنگاه‌ها قیمت پایه سهام شرکتی که اولین بار در بورس عرضه می‌شود بر اساس روش سود آوری خواهد بود) میسر نباشد بیشتر قابل توجیه خواهد بود.

با توجه به مراتب فوق دولت با این روش ۸/۹ در صد از سهام باشگاه پرسپولیس و ۵/۱۱ در صد از سهام باشگاه استقلال را واگذار نموده و از محل صرف سهام تعداد سهام خود در هر دو باشگاه را افزایش داده و وجوه حاصل از فروش حق تقدم دولت در باشگاه‌ها بعنوان تأمین مالی در دو باشگاه باقی خواهد ماند تا ان شاالله در جهت اصلاح ساختار مالی به مصرف برسد!!!!. با توجه به موارد فوق دولت در باشگاه پرسپولیس مبلغ ۲.۴۷۰ میلیارد ریال و سهامداران جدید مبلغ ۱.۰۳۵ میلیارد ریال جمعاً به مبلغ ۳.۵۰۵ میلیارد ریال معادل ۱۰۰ در صد کل بدهیی‌ها و در باشگاه استقلال دولت مبلغ ۲.۳۶۰ میلیارد ریال و سهامداران جدید مبلغ ۱.۲۳۶ میلیارد ریال جمعاً به مبلغ ۳.۵۹۶ میلیارد ریال معادل ۸۰ در صد کل بدهی‌ها طبق گزارش کارشناسان رسمی دادگستری تأمین مالی گردیده و در اختیار باشگاه قرار خواهد گرفت. فقط این سوال مطرح می‌شود برنامه این دو باشگاه با توجه به مبالغ تعهدات آنها و ذخایر منظور شده در گزارش ارزیابی با این مبالغ تزریق شده چیست؟

والسلام

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا