هند برای ادامه تجارت با روسیه دلار را کنار می‌گذارد

هند و روسیه برای ادامه تجارت دوجانبه و دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به‌خاطر بحران اوکراین، دلار را کنار گذاشته و از روپیه و روبل استفاده می‌کنند.

هند به‌دنبال ابزارهای کارآمدی برای دور زدن تحریم‌های اخیر روسیه بر سر مسئله اوکراین است. دهلی‌نو قصد دارد به تجارت با مسکو ادامه دهد.

هند چندین گزینه برای این کار دارد: یکی از آن‌ها پرداخت از طریق مؤسسات مالی خارجی فعال در کشورهایی است که از اقدامات تنبیهی علیه روسیه حمایت نمی‌کنند. راه دیگر تغییر مسیر پرداخت‌ها به بانک‌های کوچک‌تر روسی است که تحت تاثیر ممنوعیت سوئیفت قرار نگرفته‌اند و آخرین راه، تقویت پرداخت‌ها با روپیه و روبل است.

بانک‌های بزرگ روسیه ازجمله اسبربنک و گزپروم‌بنک به‌خاطر نقش اساسی که در واردات نفت و گاز اتحادیه اروپا از روسیه دارند، از تحریم‌های اخیر معاف شده‌اند.

طبق گفته یکی از مقامات دولت هند، حتی اگر این بانک‌ها با تحریم‌های آمریکا مواجه شوند، پرداخت‌ها را می‌توان با یورو انجام داد. وی اضافه کرد تاثیر کامل تحریم‌های جدید علیه روسیه هنوز احساس نشده‌است.

بازپرداخت بدهی هند به روسیه می‌تواند از طریق صادرات برخی کالاها و خدمات مشخص انجام شود.

این ۲ کشور  در ۲۰۱۴، به‌دنبال تهدید تحریم‌های ثانویه بر سر قرارداد دفاعی با روسیه، توافق کردند پرداخت‌های خود را از طریق روپیه و روبل انجام دهند. واشنگتن در این هفته یک‌بار دیگر دهلی‌نو را با تحریم به‌خاطر معامله تسلیحاتی با روسیه تهدید کرد.

ارزش تجارت دوجانبه بین هند و روسیه در سال مالی گذشته که در مارس ۲۰۲۱ به پایان رسید، ۸.۱ میلیارد دلار برآورد شده‌است. هند ۲.۶ میلیارد دلار صادرات به روسیه داشته و ۵.۵ میلیارد دلار هم وارد کرده‌است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا