واردات برنج به ۷۸۶ هزار تن رسید

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: از ابتدای سال در مجموع ۷۸۶ هزار تن برنج وارد شده که یک سوم آن توسط بخش دولتی بوده است.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: بنابر آمار تا قبل از دوره ممنوعیت ۴۶۶ هزار تن و از ابتدای دوره ممنوعیت تا ۱۲ آذر حدود ۳۲۰ هزار تن برنج وارد شد. ۲۵۰ هزار تن از برنج وارداتی ایام ممنوعیت توسط بخش دولتی وارد شده است.

او ادامه داد: از ابتدای سال در مجموع ۷۸۶ هزار تن برنج وارد کشور شده که یک سوم توسط بخش دولتی و حدود ۴۷۰ تا ۴۸۰ هزار تن هم بخش خصوصی وارد کرده است.

کشاورز گفت: با رفع دوره ممنوعیت از ابتدای آذر تاکنون حدود یک میلیون تن برنج ثبت سفارش شده که در ۴ ماه پایانی سال به طور متوسط ماهیانه حداقل ۱۲۰ هزار تن برنج باید وارد شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: قیمت هر کیلو برنج پاکستانی در عمده فروشی ۲۵ هزار تومان است و قیمت هر کیلو برنج هندی برای مصرف کننده ۲۸ هزار تومان تمام می‌شود.

به گفته او، با افزایش قیمت جهانی برنج مقابله می‌کنیم تا تجار بتوانند برنج ارزان وارد کنند.

این مقام مسئول گفت: بنابر آمار انجمن تولیدکنندگان، بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شده است که در صورت صحت این آمار و عرضه کافی محصول نباید در بازار شاهد افزایش بی رویه قیمت باشیم.

به گفته او، با توجه به نوسانات برنج ایرانی یا آمار اعلامی تولید صحیح نیست یا عده‌ای دلال با سوء استفاده و احتکار محصول به دنبال گرانی هستند که دستگاه‌های مسئول باید ورود کنند چرا که قیمت برنج ایرانی به اندازه کافی افزایش داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: با استمرار روند افزایشی قیمت برنج خارجی، متقاضیان به سمت برنج خارجی می‌روند که در نهایت این امر ممکن است منجر به تغییر ذائقه آن‌ها شود.

او گفت: زمانی که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اذعان می‌کند که نه تنها با پاکستان بلکه با هیچ کشوری در قبال فروش نفت تهاتر نداریم، پس این موضوع منتفی است. تنها این احتمال وجود دارد که در قبال صادرات دیگر کالا‌ها همچون برق این امر صورت گیرد که به دلیل شرایط تحریم کشور پاکستان اجازه تهاتر را نمی‌دهد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه تهاتر باید از طریق بانک‌ها انجام شود؛ بنابراین در شرایط تحریم کشور پاکستان تمایلی به انجام آن ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا