وام‌های با بهره ۲۰ درصد کمکی به تولید نمی‌کند

کارشناس اقتصادی گفت: در بحث تولید باید سرمایه‌گذاری شود با وام‌های با بهره ۱۸ یا ۲۰ درصدی نمی‌شود به واحدهای تولیدی کمک کرد.
ناصر چمنی، با اشاره به ارتباط تولید با اشتغال گفت: تا تولید نباشد اشتغال هم به وجود نمی‌آید متأسفانه در ۴ سال گذشته به بحث تولید اهمیتی داده نشد و واحدهای تولیدی که از قبل فعالیت داشتند به حال خودشان رها شدند و شاهد این هستیم که خیلی از مجموعه‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت شاید ۵۰ درصدی هم تولید نداشته و یا تعطیل می‌شوند این عاملی می‌شود که اشتغال پایدار را از دست بدهیم.
وی افزود: در بحث تولید باید سرمایه گذاری شود  با وام‌های با بهره ۱۸ یا ۲۰ درصدی نمی‌شود به واحدهای تولیدی کمک کرد.
چمنی اشاره کرد: در کشورهای پیشرفته برای کارآفرینان و تولید کنندگان وام‌های کم بهره در نظر گرفته می‌شود و برنامه‌های مدونی دارند برای هزینه آن در بخش تولید، اما در کشور ما وامی که پرداخت می‌شود برای تولید، در جاهای دیگر هزینه می‌شود باید سیستمی درست شود تا وقتی به اسم تولید وام پرداخت می‌کنیم التزام باشد برای هزینه آن در بخش تولید و در غیر این صورت بخش اقتصادی عملاً به جایی نمی‌رسد.
کارشناس اقتصادی گفت: برای حفظ اشتغال موجود باید به تولید کننده کمک کنیم مثلاً تولید کننده‌ای که به مواد اولیه نیازمند است این مواد را به سهولت در اختیارش قرار دهیم تا برای تهیه مواد اولیه مشکل نداشته باشند و چرخ‌های کارخانه‌ها با نیروی انسانی به چرخه دربیاید.
وی گفت: در سال‌های قبل مثلاً در سال ۹۷ تولید کننده‌ها مشکلی برای فروش نداشتند، اما از سال ۹۹ به سمت رکود اقتصادی رفته‌ایم و اقلام به حدی گران شده‌اند که جامعه کارگری که بیش از ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند توان خرید را از دست داده‌اند که موجب شده تولیدات خریدار نداشته باشند.
کارشناس اقتصادی گفت: از آن طرف هم مشکلات اداری است مثلاً وقتی تولید کننده وامی دریافت کرده، اما نتوانسته در سالیان گذشته اقساط آن را پرداخت کند بانک می‌آید و مشکل ساز می‌شود یا دارایی می‌آید برای اخذ مالیات که نمی‌تواند پرداخت کند حساب‌های کارخانه را می‌بندند مشکلاتی به وجود می‌آید که تولیدی‌ها قادر به حل آن‌ها نیستند.
چمنی ادامه داد: این مشکلات باید با یک آیین نامه حل شود به عنوان مثال حدود یک سال ونیم پیش که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم کشور شدیداً مشکل تولید ماسک و مواد شوینده و بهداشتی پیدا کرد وزارت صمت با یک آیین نامه توانست قسمت زیادی از مشکلات را برطرف کند و اعلام کرد هر کارخانه‌ای که می‌تواند تغییر ماهیت بدهد و این اقلام را تولید کند لازم نیست روال اداری که برای تغییر تولید باید طی شود را انجام دهد  دیدیم که خیلی از کارخانه‌ها توانستند خیلی سریع شروع به تولیدی کنند و به داد جامعه برسند این نشان می‌دهد که اگر به مشکل بربخوریم پروسه‌های اداری موجود اجازه نمی‌دهند که بعضی از تولید کننده‌ها به راحتی تولید موجود را حفظ کنند.
وی بیان کرد: تولید کنندگان هم باید به فکر باشند در سال ۹۷ بعد از خروج آمریکا از برجام شرایطی به وجود آمد که واردات کالا محدود شد و تولید کنندگان توانستند هر آن چه را که تولید می‌کردند به فروش برسانند باید به فکر باشند که خط تولید خود را صنعتی و به روز کنند تا بعد از رفع تحریم‌ها و آزاد شدن واردات در بحث رقابتی دوام بیاورند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا