وضعیت تجارت و سرمایه‌گذاری جهانی در آینده

تجارت و سرمایه‌گذاری به عنوان یک موضوع کلی در نشست سالانه امسال در داووس مطرح شد. شوک‌های ژئوپلیتیکی، جهانی‌شدن، اقدامات اقلیمی و فناوری برخی از عواملی بودند که ظاهراً تأثیر عمده‌ای بر تجارت و سرمایه‌گذاری در ماه‌ها و سال‌های آینده خواهند داشت. همچنین، نقش مردم بومی در تجارت جهانی و دستور کار سرمایه‌گذاری نیز یکی از نکات کلیدی گفت وگو بود.

طی ۱۲ ماه گذشته، علیرغم تورم گسترده؛ مشکلات زنجیره تامین که از زمان بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ ادامه دارد؛ شوک‌های ژئوپلیتیکی، از جمله حمله روسیه به اوکراین و گفت وگوهای جهانی‌زدایی و تجزیه ژئواکونومیک، تجارت جهانی به رکورد ۳۲ تریلیون دلار رسید.

با این حال، این نگرانی وجود دارد که موارد مخالف مختلف منجر به رکود قابل‌توجه اقتصاد جهانی شود. با این وجود، شرکت‌کنندگان در نشست سالانه ۲۰۲۳، مانند کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، از دولت‌ها و بخش خصوصی خواست تا عمل‌گرا باشند، همکاری کنند و اقتصاد جهانی را به نفع همه یکپارچه نگه دارند اما برخی موارد در این راه نهفته است که به آنها در ذیل اشاره شده است.

راه‌اندازی مجدد رشد، تجارت و سرمایه‌گذاری

نگوزی اوکونجو-ایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی (WTO) تاکید کرد: با وجود تمام مشکلات مشترک جهانی که امروز با آن روبرو هستیم، نمی‌توانیم آنها را بدون چندجانبه‌گرایی، همکاری و تجارت حل کنیم. به همین ترتیب، علیرغم چندبحرانی که ما خود را در معرض تهدید تکه تکه شدن تجارت جهانی می‌بینیم، چندجانبه گرایی و همکاری همچنان ابزارهای مؤثری برای رونق هستند. اگر دنیا حتی به دو بلوک تقسیم شود، پنج درصد از تولید ناخالص داخلی واقعی جهانی برای ما هزینه خواهد داشت. تکه تکه شدن اقتصاد جهانی، گران است زیرا منجر به ناکارآمدی و تکرار و در نتیجه تورم می‌شود.

تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری برای تحریک توسعه منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌های واقعی و افزایش درآمد شده است. همانطور که سامانتا پاور، رئیس اداره توسعه بین‌المللی آمریکا اعلام کرد، در ششمین سال فعالیت خود، ائتلاف جهانی برای تسهیل تجارت، حمایت جدیدی دریافت کرد.

تجارت به عنوان ابزار سبز اروپا

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، تجارت را به عنوان یکی از چهار ستون در معامله سبز بلوک خود ذکر کرد. همان‌طور که کشورها برنامه‌های صنعت و انرژی خالص صفر خود را اجرا می‌کنند، زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر و بازارهای باز برای اطمینان از دسترسی به مواد خام و ورودی‌های اصلی کربن‌زدایی حیاتی خواهند بود. اتحادیه اروپا همچنین تجارت را به عنوان یک جزء حیاتی برای کاهش وابستگی به زنجیره‌های تامین انحصاری مواد حیاتی از جمله لیتیوم و خاک‌های کمیاب می‌بیند. فون در لاین افزود: رقابت و تجارت کلید تسریع فناوری پاک و بی طرفی آب‌وهوا هستند.

جهانی شدن

همان‌طور که جهانی‌شدن در مواجهه با واقعیت‌های ژئوپلیتیکی، جمعیتی و زیست‌محیطی در حال تغییر است، باید نسبت به مسائل کارگری و نابرابری حساس‌تر شود. تمرکز منحصر به فرد بر کم هزینه‌ترین مدل جهانی‌شدن باید راه را برای مدلی ایجاد کند که محدودیت‌های زیست محیطی و اجتماعی را نیز برطرف کند. مشارکت عمیق سهامداران برای ادغام و اجرای بهتر حقوق کار و بررسی زنجیره تامین در سیستم‌های اقتصادی مورد نیاز است. اجازه ندهید در نسخه جدید جهانی‌سازی، از چشم‌انداز افرادی که می‌خواهیم از چشم‌انداز خود و از فرصت‌های اقتصادی که می‌خواهیم خلق کنیم بهره ببریم، غافل نشویم.

خولیو خوزه پرادو، وزیر تولید، تجارت خارجی اکوادور بیان کرد: این مهم است که موضوع مردم بومی را در دستور کار جریان اصلی، به ویژه تجارت جهانی و دستور کار سرمایه‌گذاری قرار دهیم.

ائتلاف وزرای تجارت درباره آب‌وهوا

وزرای بازرگانی اکوادور، اتحادیه اروپا، کنیا و نیوزلند راه اندازی ائتلافی از وزرای تجارت در زمینه آب‌وهوا را با بیش از ۵۰ وزیر بازرگانی به عنوان عضو رهبری کردند. این ائتلاف جهت گیری و راهنمایی سیاسی در سطح بالا را برای تقویت همکاری بین المللی فراگیر در رابطه آب‌وهوا، تجارت و توسعه پایدار ارائه خواهد کرد.

آلمان و کره جنوبی در تجارت و سرمایه‌گذاری پایدار و دیجیتال

اولاف شولتز صدراعظم آلمان اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۴۵ عاری از کربن شود، در حالی که هنوز یک بخش صنعتی قوی دارد. صدراعظم ضمن ابراز حمایت از زیربنای زیست محیطی قانون کاهش تورم ایالات‌متحده، مشاهده کرد که الزامات محتوای محلی می‌تواند علیه مشاغل غیر آمریکایی تبعیض قائل شود و مانع نوآوری، رقابت و اقدامات آب‌وهوایی شود.

یون سوک یول، رئیس جمهوری کره، در مورد تکه‌تکه شدن زنجیره‌های تامین جهانی بحث و تاکید کرد که تجارت به عنوان یک کالای عمومی جهانی است، چارچوب تجارت بین‌المللی باید بر اساس چندجانبه گرایی و هنجارهای جهانی باشد. وی به اهمیت انعطاف‌پذیری زنجیره تامین در تضمین رفاه پایدار، انتقال کم‌کربن، پاسخ به بحران آب‌وهوا و امنیت انرژی و نظم دیجیتال جدید اشاره کرد. رئیس جمهور یون همچنین بر تعهد کره به کمک به انتشار فناوری‌های دیجیتال در کشورهای در حال توسعه تاکید کرد.

نقش رو به رشد سرمایه‌گذاری

بیش از ۵۰ عضو سازمان تجارت جهانی حمایت سطح بالای خود را از آخرین متن مذاکره برای پیش‌نویس موافقتنامه تسهیل سرمایه‌گذاری برای توسعه در سازمان تجارت جهانی تایید کردند. هدف توافقنامه، ایجاد فضای کسب‌وکار شفاف، کارآمد و مناسب برای سرمایه‌گذاران است که جذب و حفظ سرمایه‌گذاری پایدار را برای دولت‌های میزبان و داخلی آسان‌تر می‌کند که بهتر در جهت توسعه باشد.

فناوری برای تجارت

امارات متحده‌عربی یک یادداشت تفاهم با مجمع جهانی اقتصاد در زمینه فناوری تجارت برای استفاده آزمایشی از فناوری‌های نوظهور انقلاب صنعتی چهارم که می‌تواند به تسهیل تجارت کمک کند، اعلام کرد. ثانی بن احمد الزیودی، وزیر امور خارجه امارات متحده‌عربی در امور بازرگانی خارجی اظهار کرد که با حرکت رو به جلو، فناوری نقش مهمی در بهبود کارایی روشی که ما در حال انجام امور هستیم، ایفا خواهد کرد.

بر اساس گزارش ویفروم، رهبران تجارت بین‌الملل و امور مالی توافق کردند که استفاده از فناوری می‌تواند تجارت جهانی را بهبود بخشد و در عین حال موانعی مانند شکاف دیجیتال، دسترسی ناکافی به منابع مالی و فقدان مقررات و استانداردها را از بین ببرد. ایجاد اعتماد، به اشتراک گذاری داده‌ها، پرورش ریسک‌پذیری و نوآوری و ایجاد ظرفیت برای اطمینان از دسترسی همه به فناوری لازم به عنوان اولویت‌های کلیدی ظاهر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا