پایان سلطه دلار نزدیک است

مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های روسیه طی مصاحبه‌ای با رویترز اعلام کرد که متعاقب ظهور یوآن چین، و تلاش‌های ناکام غرب برای به زانو درآوردن روسیه، پایان سلطه دلار در بازار جهانی نزدیک است.

آندری کاستین، مدیرعامل بانک VTB روسیه که دومین بانک بزرگ این کشور به‌شمار می‌رود، اعلام کرد: همزمان با گسترش استفاده از یوآن چین و درک مخاطرات اقدامات شکست‌خورده غرب برای به زانو درآوردن روسیه از سوی دیگر کشورها، سلطه دلار در حال نزدیک شدن به پایان خود است.

وی تأکید کرد: با توجه به بحران‌های پیش‌آمده شاهد تغییرات جدی در اقتصاد جهانی خواهیم بود و یکی از دلایل آن هم ظهور چین به عنوان پیشران اقتصاد جهانی است.

این بانکدار روس در پاسخ به این سوال که آیا جهان در یک جنگ سرد جدید قرار دارد، گفت: شرایط کنونی یک جنگ نرم و از جنگ سرد خطرناک‌تر است.

به گفته این مقام روس؛ آمریکا و اتحادیه اروپا از مسدودسازی صدها میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه ضرر خواهند کرد؛ چراکه به خاطر این اقدام دیگر کشورها به سمت انجام تراکنش‌های پرداخت خود به ارزهایی غیر از دلار و یورو خواهند رفت و از طرف دیگر چین هم در حال برداشتن محدودیت‌های موجود در استفاده از یوآن است.

کاستین ۶۶ ساله گفت: تاریخ طولانی سلطه دلار آمریکا در حال به پایان رسیدن است.

وی می‌گوید: چین فهمیده که اگر محدودیت‌های موجود در مبادلات یوآن را حذف نکند، نمی‌تواند به قدرت اقتصادی برتر جهان تبدیل شود. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری چین در دارایی‌های دلاری نیز خطرناک به نظر می‌رسد.

از اوایل قرن بیستم که دلار آمریکا با پشت سر گذاشتن پوند انگلیس به بزرگ‌ترین ارز مورد استفاده در حساب ذخیره ارزی کشورها تبدیل شد، اما حالا بانک جی پی مورگان آمریکا اعلام کرده که نشانه‌های حذف دلار در اقتصاد جهانی در حال نمایان شدن است.

مدیرعامل بانک VTB همچنین گفت: این بانک در حال مذاکره برای استفاده از یوآن چین در مبادله با کشورهای ثالث است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا