پرداخت اعتباری یارانه بهتر از کالا برگ است

یک کارشناس اقتصادی گفت: پرداخت اعتباری یارانه‌ها بهتر از یارانه نقدی است چون تا حدودی از اتلاف آن جلوگیری می‌شود اما این روش هم مسکن موقتی است.

کارشناس مسائل اقتصادی، درباره حذف ارز ترجیحی و نقش آن در توزیع عدالت اقتصادی گفت: یکی از مشکلاتی سبب شده تا نیازهای کشور ما در حوزه اقتصادی به خوبی تأمین نشود، عدم هدایت صحیح نقدینگی به سمت تولید و توزیع نامطلوب یارانه‌ها به ویژه یارانه‌های پنهان است.  این کارشناس اقتصادی معتقد است پرداخت اعتباری یارانه ها بهتر از یارانه نقدی است چون تا حدودی از اتلاف آن جلوگیری می‌شود اما این روش هم مسکن موقتی است.هادی حق‌شناس، افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی و نهادهای اقتصادی یارانه‌های چشم‌‎گیری را دریافت می‌کرده‌اند اما خروجی قابل توجه‌ای در حوزه تولید نداشته‌اند و فقط منجر به رانت و فساد اقتصادی و تشدید نابرابری‌ها شده است.

اصلاح اقتصادی تنها به حذف ارز ترجیحی محدود نشود
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات عظیم ساختاری است، گفت: نباید اصلاح اقتصادی را تنها به حذف ارز ترجیحی محدود کرد که البته من هرچند موافق ساماندهی نظام ارزی کشور هستم ولی نسبت به حذف ارز ترجیحی و شیوه حذف آن کمی انتقاداتی را دارم.حق‌شناس در ادامه افزود: اقتصاد همانند استخر آب است که اگر در یک گوشه‌ آن موجی را ایجاد کنیم، موج سایر قسمت‌های استخر را فرا خواهد گرفت و شاید شدیدتر هم باشد یا شاید کمتر، اما به هرحال موج است و کل استخر را در برمی‌گیرد. لذا گران شدن چهار کالایی که دولت اعلام آنها را اعلام کرده، تنها به اینها محدود نمی‌شود بلکه بقیه کالاها هم با توجه به شدت وابستگی‌شان به ارز ۴۲۰۰ تومانی گران خواهند شد، لذا باید از این زاویه به این موضوع نگریست. پس مبلغ یارانه نقدی که دولت پرداخت می‌کند کفاف همین چهار قلم را هم به سختی می‌دهد چه برسد به اینکه بخواهیم با آن مایحتاجمان را تأمین کنیم.

تفاوت پرداخت یارانه نقدی با کالابرگ
وی درباره تفاوت پرداخت یارانه نقدی با کالابرگ گفت: ما در نظام اقتصادی به ویژه اقتصادهای دولتی دو نوع شیوه توزیع یارانه داریم که یکی به صورت نقدی است و دیگر به صورت اعتباری. در نظام اقتصادی ایران تا به امروز ما چیزی به نام کالابرگ نداشتیم البته در گذشته وجود داشته اما نزدیک به دو دهه است که دیگر این نظام اجرا نمی‌شود. از زمان دولت احمدی‌نژاد به این سود دولت‌ها تصمیم گرفته‌اند در کنار پرداخت غیرمستقیم یارانه‌ها، یارانه نقدی را هم به حساب سرپرست خانوار واریز کنند که این مسئله واقعاً فشار مضاعفی را بر دوش دولت گذشته اما دولت به خاطر اینکه موجی از اعتراض در کشور ایجاد نشود به همین شیوه غلط ادامه داده است.پژوهشگر حوزه اقتصادی بیان داشت: از سوی دیگر پرداخت نقدی یارانه آسان‌ترین راهی است که دولت‌ها انتخاب می‌کنند، درصورتی‌که هدف پرداخت یارانه برای کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم است و وقتی دولت یارانه را به صورت نقدی پرداخت می‌کند به مرور زمان ارزش این یارانه کاسته خواهد شد و به نقدینگی و تورم در کشور دامن می‌زد و دوباره روز از نو! لذا به نظر من پرداخت اعتباری یارانه یا همان کالابرگ بهتر از پرداخت نقدی آن است.

اقتصاد ایران به صورت ساختاری اصلاح شود

حق‌شناس خاطرنشان کرد: البته من معتقدم باید اقتصاد ایران به صورت ساختاری اصلاح شود. مثلاً باید اصلاح را از بانک مرکزی شروع کرد و سپس به سایر بانک‌ها این اصلاح را تسری داد. افزایش قیمت‌ها و افزایش مبلغ یارانه مسکن‌های موقتی هستند که واقعاً به اقتصاد ایران کمک زیادی نمی‌کنند. اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات مهم و انقلابی است و به نظر من دولت با اقناع افکار عمومی و توضیح شرایط برای مردم باید دست به چنین انقلابی در عرصه اقتصاد بزند تا همراهی مردم را هم با خود داشته باشد.وی در پایان گفت: دولت با مشکلات اقتصادی از قبیل تحریم، کسری بودجه و از سوی دیگر مشکلا بین‌المللی مواجه است و باید با اصلاح اقتصاد بتواند از پیچ‌ها مهم عبور کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا