پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان سال ۱۴۰۰

در گزارش شماره ۱۴۱ بررسی هفتگی بازارهای مالی گروه خدمات بازار سرمایه کیان، شاخص کل بورس در پایان سال جاری در محدوده ۱.۴ تا ۲.۵ میلیون واحد تخمین زده شده است. در پرونده ویژه این گزارش نیز به بررسی شرکت پتروشیمی زاگرس پرداخته شد.

چارچوبی برای توجه به مساله ارزشگذاری بازار سهام

۱-نسبت قیمت به درآمد فوروارد بازار با دلار نیمای ۲۲.۵ هزار تومان در محدوده ۸ قرار گرفته است. این نسبت در ابتدای سال ۱۴۰۰ در همین محدوده بود (۸.۳) و به طور تاریخی نیز در ۱۰ سال گذشته نسبت قیمت به درآمد گذشته نگر به طور میانگین در سطح ۷.۸ قرار داشته است. سال گذشته زمانی که شاهد شاخص دو میلیونی بودیم، نسبت قیمت به درآمد بازار در محدوده عدد ۲۲ قرار گرفته بود. این ارقام حاکی از آن است که علی رغم رشد ۴۰ درصدی شاخص کل از ابتدای خرداد تا امروز، نمی‌توان از حباب قیمتی در حال حاضر در بازار سرمایه ایران سخن گفت.

۲- در شرایط تورمی و در شرایطی که نرخ بازدهی حقیقی (نرخ سود اوراق بدون ریسک منهای انتظارات تورمی) منفی شود، نسبت قیمت به درآمد بازار می‌تواند از میانگین بلندمدت خود انحرافی در محدوده ۲۰ الی ۳۰ درصد هم داشته باشد و مثلا به عدد ۱۱ برسد. این بدان معنی است که اگر بازار نسبت به حل مساله کسری بودجه و همچنین، امکان حصول توافقی جامع بین ایران و غرب، بدبین و یا نامطمئن بماند، و به طور همزمان، نرخ اوراق هم کمتر از ۲۴-۲۵ درصد باشد، ممکن است بازار همه دارایی ها از جمله بازار سهام، از این ناحیه شاهد رشد باشد.

۳- به همین ترتیب در صورتیکه بازار نسبت به توانایی دولت در کنترل تورم و کنترل پایه پولی تا حدی مطمئن شود و همزمان نرخ اوراق بدون ریسک به ارقامی بیش از ۲۸-۳۰ درصد افزایش یابد، نسبت قیمت به درآمد می‌تواند نسبت به محدوده متعادل خود یعنی ۸، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر شود و به محدوده ۵.۵ تا ۶ برسد.

۴- در حال حاضر، قیمت دلار نیما ۲۰ درصد از قیمت از قیمت دلار آزاد کمتر است. نزدیک شدن قیمت دلار نیما به قیمت دلار آزاد، باعث رشد سودآوری بازار و کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار به اعداد کمتر از ۶ می‌شود که دلیلی برای رشد آینده بورس فراهم خواهد کرد. صورتیکه خوشبینی به مذاکرات هسته‌ای بازگردد و قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یابد، پتانسیل رشد سوداوری و کاهش P/E بازار از این مجرا، از بین خواهد رفت.

۵- سقف رشد بازار در میان‌مدت (تا پایان سال) از حاصلضرب رشد دلار نیما تا آزاد (۲۵ درصد) و رشد نسبت قیمت به درآمد بازار از سطح ۸ کنونی به محدوده ۱۰ و ۱۱ (حدود ۳۰ درصد)، یعنی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است. این سناریو در صورت عدم کسب دستاوردی در زمینه توافق با کشورهای غربی از طرفی و منفی ماندن نرخ بازدهی حقیقی در ماه‌های آینده، محقق خواهد شد و شاخص در این سناریو به محدوده ۲.۵ میلیون واحد خواهد رسید.

۶- حداکثر ریسک بازار هم وقتی اتفاق می‌افتد که دولت بتواند از سویی محیط تورمی کنونی را مهار کند و نرخ بازدهی حقیقی را مثبت کند و از سوی دیگر با بازگشت خوش‌بیینی نسبت به مذاکرات، قیمت ارز به محدوده ۲۲ تومان کاهش یابد. در این شرایط احتمالا بازار بازدهی مثبتی به سرمایه‌گذاران نخواهد داد و باید منتظر اصلاح شاخص کل از سطح کنونی تا سطح ۱۰ درصد هم باشیم.

در عمل، وابسته به موفقیت دولت در تامین کسری بودجه، سیاست‌های پولی بانک مرکزی در تعیین نرخ اوراق، و سرنوشت مذاکرات هسته‌ای، احتمالا در نقطه بین سناریوی بدبینانه و خوشبینانه قرار خواهیم گرفت.

جذابیت زاگرس به دلیل ارزشگذاری مناسب و چشم‌انداز مثبت قیمت متانول

پتروشیمی زاگرس بزرگترین واحد تولید متانول کشور و پنجمین تولیدکننده بزرگ در جهان بوده و متوسط ۹۵ درصد از محصول خود را به صورت صادراتی به فروش می‌رساند. جانمایی مناسب شرکت، فروش به نرخ CFR چین و حاکمیت شرکتی مقبول از ریسک شرکت کاسته است. با اینکه انتظار داریم که در سال‌های آینده بهای تمام شده پتروشیمی زاگرس با افزایش رو‌به‌رو شود، اما چشم‌انداز مثبت قیمت جهانی متانول و ارزش‌گذاری بهتر زاگرس نسبت به سایر رقبای بورسی خود آن را جزو گزینه‌های سرمایه گذاری جذاب در صنعت پتروشیمی و گروه متانول قرار داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا