چرا برخی طرح‌های دولتی تکمیل نشدند؟/از کمبود اعتبار تا اختلافات مدیریتی

در حال حاضر ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح صنعتی و معدنی نیمه تمام در کشور وجود دارد که به گفته عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس، برخی از این طرح‌های نیمه تمام دولتی به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم تکمیل نشده‌اند و برخی دیگر نیز گرفتار اختلافات بین مدیران شده‌اند.

در حال حاضر ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمه تمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد که فعال سازی آنها می‌تواند ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کند، اما به دلایل مختلف راه‌اندازی آنها با تأخیر روبرو شده است.

عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس در این مورد معتقد است: طرح‌هایی وجود دارد که ۱۰۰ درصد آماده افتتاح شده‌اند، اما به دلیل اختلاف بین سرمایه‌گذاران و مدیران رها شده و فعالیتی ندارند.

وی با بیان اینکه قدرت تصمیم‌گیری در نهاد‌های غیردولتی مانند صندوق‌های بازنشستگی از بین رفته است، افزود: طرح‌هایی وجود دارد که ۱۰ سال پیش به بهره برداری رسیده، اما سازمانی که مالک آن است، نه توان فعال سازی دارد و نه می‌تواند آن را واگذار کند.

مصری گفت: دولت باید تکلیف طرح‌های دولتی  را مشخص کند، یعنی یا واحدهای دولتی را فعال کند و یا اگر توان آن را ندارد ، اقدام به واگذاری کند.

وی یکی از علل نیمه تمام ماندن طرح‌های بخش خصوصی را افزایش قیمت ارز دانست و گفت: به طور مثال، برخی از طرح‌ها با پیش بینی هزینه ۱۰ میلیارد تومانی آغاز شده‌اند، اما در میانه راه، قیمت ارز چند برابر شده و هزینه مورد نیاز نیز ۴۰ میلیارد تومان شده است.

* تکمیل ۳ هزار طرح نیمه تمام تا پایان دولت

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزیر صنعت نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمه تمام با درصدهای مختلف پیشرفت‌ در سراسر کشور داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح و پروژه نیمه تمام  در سراسر کشور داریم، افزود: حدود ۳ هزار و ۳۶۰ طرح از پروژه‌های ناتمام کشور بین ۸۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت داشته‌اند که اتمام آنها در پایان سال انتظار می‌رود.

زرندی با اشاره به دلایلی که باعث نیمه تمام ماندن طرح ها شده است، توضیح داد: طرح هایی که در بازه یک سال هیچ پیشرفتی نداشته باشند، راکد محسوب می‌شوند. طی بررسی انجام شده در واحدهای با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد، حدود ۴ هزار طرح طی یک سال پیشرفتی نداشته‌اند که مهمترین مشکل آنها تامین سرمایه بوده است.

وی  با بیان اینکه وجود طرح‌های نیمه تمام به معنی عقب ماندن طرح‌ها نیست، گفت: هر طرحی برای رسیدن به بهره برداری، مراحل و زمان‌بندی خاصی دارد، اما آنچه که مطلوب نیست، طرح‌هایی است که راکد مانده و به دلایل مختلف عزمی برای اتمام آنها وجود ندارد.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت افزود: میزان پیشرفت پروژه‌های در دست اجرا به طور دائم پایش می‌شوند و نظارت بیشتری بر طرح‌هایی که کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته اند، صورت می‌گیرد. اگر مشخص شود که کار متوقف شده، از فهرست خارج می‌شوند.

وی گفت: طی بررسی که از صاحبان ۳ هزار و ۸۵۰ طرح نیمه تمام صورت گرفته است، ۵۰ درصد موضوعات مالی، ۴۰ درصد مسائل مدیریتی و ۱۰ درصد مشکلات زیرساختی را عامل نیمه تمام ماندن طرح عنوان کرده‌اند.

زرندی در مورد اقداماتی که برای تامین مالی واحدهای تولیدی انجام گرفته است نیز گفت: طبق اعلام بانک مرکزی سال گذشته ۵۸۰ هزار میلیارد تومان تامین سرمایه از سوی بانک‌ها برای واحدهای تولیدی انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۶۵ شرکت صنعتی از بازار سرمایه تامین شده اند، ادامه داد: سال گذشته هزار و ۵۵۷ واحد تعطیل احیا شدند، به این معنی که سرمایه‌گذار جدید به جای ساخت واحد تولیدی جدید، واحد راکد را راه‌اندازی کرده است.

* پیشرفت زیر ۲۰ درصد ۵۸ هزار طرح

به گزارش فارس، بررسی وضعیت طرح‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی نشان می‌دهد، در حال حاضر ۷۶ هزار و ۸۳۵ طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که ۵۸ هزار و ۲۵۰ طرح دارای پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد، ۲ هزار و ۹۲۰ طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد و ۹ هزار و ۱۹۵ فقره نیز دارای پیشرفت ۶۰ تا ۸۰ درصد هستند. همچنین ۳ هزار و ۳۶۰ طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۹۹ درصد در کشور وجود دارد.

سرمایه‌گذاری طرح‌های نیمه تمام در کشور ۱۲ هزار و ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بوده و اشتغال‌زایی این طرح ها ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار نفر پیش بینی شده است.

تعداد طرح‌های نیمه تمام در محصولات غذایی و آشامیدنی ۸ هزار و ۸۳۲ فقره است و ۸ هزار و ۶۷۵ طرح نیز به ساخت مواد و محصولات شیمیایی اختصاص دارد.

همچنین ۷ هزار و ۹۸۰ طرح نیمه تمام به محصولات لاستیکی و پلاستیکی تعلق دارد و ۷ هزار و ۱۴۵ طرح نیز به محصولات فلزی اختصاص دارد. در عین حال، تعداد طرح‌های نیمه تمام در زمینه ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات ۵ هزار و ۱۷۱ فقره است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا