چرا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی فعال نمی‌شود

باگذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم هنوز جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل نشده است.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم با هدف پیگیری اقدامات اولویت دار و جهشی به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی با دستور رهبر انقلاب تشکیل شد. با این حال و علیرغم تأکیدات مکرر مقام معظّم رهبری بر اهمیت این ستاد و نقش آن در خنثی کردن تحریم، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وقت نتوانست از ظرفیت آن به درستی استفاده کند. بنابراین در نهایت این ستاد در دولت روحانی تعطیل شد. با این حال، هنوز از این ظرفیت بزرگ و مهم در دولت آقای رئیسی استفاده نشده و معاون اول رئیس جمهور در این زمینه اقدامی نکرده است.

عدم توجه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور وقت به ظرفیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پیگیری کارهای کلان، سپردن کار به بروکراسی اداری سازمان برنامه و بودجه به جای یک دبیرخانه چابک، استفاده از افراد بی انگیزه و بعضاً با سنین بالا در مدیریت ستاد و … از جمله عواملی بود که باعث شد ستاد در مسیر درستی قدم بر ندارد و کارهای جاری دستگاه‌ها را به جای اقدامات اولویت دار در دستور کار قرار دهد.

همچنین دبیرخانه ستاد که در سازمان برنامه و بودجه و مشترک با شورای اقتصاد بود نیز مانعی بر کارایی آن شده بود و عملاً نگذاشت ستاد در مسیر درستی قدم بردارد.

دقیق‌ترین بررسی و آسیب شناسی عملکرد ستاد در کتاب «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛ توقف یا تحول» آمده است. در این کتاب که در آن به بررسی اقدامات ستاد در زمان فعالیت پرداخته، نظرات ۱۱ دستگاه فعال در ستاد را واکاوی نموده و تجربیات جهانی مشابه را نیز مورد مطالعه قرار داده، ۳ عامل مهم به عنوان دلایل ناکارآمدی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح شده است. این ۳ عامل عبارتند از جانمایی نادرست دبیرخانه ستاد از منظر ساختاری؛ تصویب حجم بالای فعالیت برخلاف مأموریت اصلی ستاد؛ تبدیل اقدامات جاری دستگاه‌ها به پروژه‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی.

بر اساس پیشنهادهایی که در این کتابچه آمده، ضروری است دبیرخانه ستاد از سازمان برنامه و بودجه خارج و به دفتر معاون اول رئیس جمهور منتقل شود و ساختاری چابک و کوچک اما کارا داشته باشد و به جای تصویب کارهای مختلف و متعدد، بر ۵ تا ۱۰ کار کلیدی اما مؤثر که مقاوم سازی اقتصاد را نتیجه می‌دهد، تمرکز نماید.

بنابراین ضروری است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هر چه سریع‌تر توسط معاون اول رئیس جمهور فعال شود و ظرفیت آن در پیشبرد اقدامات کلان و راهبردی که خنثی کننده تحریم است مورد استفاده قرار گیرد. در فعال سازی ستاد و برای کارآمدی آن، حتماً باید از افراد متخصص و جوان استفاده شود، مخصوصاً در شرایطی که در دفتر معاون اول و اطرافیان وی، عموماً از رویکردهای فکری و افراد سابق استفاده شده و کمتر به ظرفیت جوانان توجه شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا