کاهش تولید نفت اوپک پلاس باعث رکود جهانی می‌شود؟

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بر این باور است که تصمیم دو هفته پیش اوپک پلاس برای کاهش چشمگیر میزان تولید نفت، ممکن است نقطه عطفی برای رکود اقتصاد جهانی باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود با توصیف اقدام اوپک پلاس به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار، اعلام کرد تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت از نوامبر، ریسکهای امنیت انرژی در سراسر جهان را افزایش داده و ممکن است به قیمتهای بالاتر نفت منجر شود که می تواند نقطه عطفی برای یک رکود جهانی باشد.

اوپک پلاس دو هفته پیش، بزرگترین کاهش تولید نفت از سال ۲۰۲۰ را با وجود مخالفت شدید آمریکا تصویب کرد. با وجود تصویب کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر، کاهش واقعی تولید اوپک پلاس نصف این رقم و حدود یک تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود زیرا بسیاری از تولیدکنندگان قادر به تولید مطابق با سهمیه تعیین شده نیستند.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان کرده که کاهش عرضه اوپک پلاس، عرضه جهانی نفت را محدود خواهد کرد و ممکن است باعث بالاتر رفتن قیمت نفت شود. عوامل بازار مختل کننده، همزمان با تلاش جهان برای پشت سر گذاشتن بدترین بحران انرژی تاریخ، افزایش پیدا کرده است.

برنامه اوپک پلاس برای محدود کردن عرضه نفت به بازار، مسیر رشد عرضه نفت تا پایان امسال و سال آینده را دگرگون کرده و به قیمتهای بالاتر منتهی می شود که نوسان بازار را تشدید کرده و نگرانیها پیرامون امنیت انرژی را افزایش می دهد. فشارهای تورمی بی‌وقفه و افزایش نرخهای بهره به رشد اقتصادی آسیب زده و اکنون قیمتهای بالاتر نفت ممکن است نقطه عطفی برای اقتصاد جهانی باشد که در معرض رکود قرار دارد.

در نتیجه موانع اقتصادی قوی‌تر، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را ۶۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اکنون انتظار دارد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز رشد کند، در حالی که پیش از جنگ اوکراین، این رقم را ۳.۲ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود. برآورد میزان رشد تقاضا در سال ۲۰۲۳ هم ۴۷۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با گزارش سپتامبر این آژانس کاهش پیدا کرد و اکنون ۱.۷ میلیون بشکه در روز پیش بینی می‌شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این آژانس همچنین ابراز تردید کرد که قیمتهای بالا باعث تشویق سرمایه گذاری و افزایش بیشتر عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک شود؛ به خصوص که صنعت شیل آمریکا همچنان انضباط مالی را حفظ کرده و با مسائل زنجیره تامین و تورم کلنجار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا