کاهش ۸۰ درصدی کشت برنج در خوزستان/ برخورد قضایی با متخلفان

سخنگوی صنعت آب گفت: با فرهنگسازی خوب و متقاعد کردن شیوخ استان خوزستان، پیش‌بینی می‌کنیم کشت برنج در این استان به ۱۰ الی ۲۰ درصد سال گذشته برسد.

تابستان سال گذشته و در همین، استان خوزستان درگیر تنش آبی شدیدی شد که موجب درگیر شدن ۱۵۰۰ روستا و خسارات مالی و معنوی به دامداران و کشاورزان منطقه شد.

امسال و با توجه به کاهش چند درصدی منابع آبی سدهای کشور پیش بینی می‌شد تنش آبی شدیدتر از سال گذشته مشاهده شود ولی شواهد حاکی از آن است تنش آبی به شدت سال گذشته نیست. در همین راستا فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه استان خوزستان دو حوضه آبریز بزرگ کارون و کرخه دارد، افزود: در کارون وضعیت منابع خوب است و ۷۵ درصد سدها پر است و نگرانی خاصی وجود ندارد. نگرانی عمده در حوضه آبریز کرخه است. یعنی هم در حوزه آب شرب، آب صنعت و همچنین حق آبه زیست محیطی.

وی در تشریح راهکارهای مدیریت این بحران در امسال گفت: بخشی از حوضه آبریز کارون به حوضه آبریز کرخه واریز می‌شود تا حق‌آبه آن حداقل در بخش محیط زیستی کنترل شود. در حوزه احشام، مخصوصاً گاومیش‌ها که نیاز به آب برای خنک کردن دارند، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی یک سری دوش‌های مصنوعی نصب شده که دامدارها به آن سمت هدایت کنند و خنک سازی اتفاق بیافتد.

قاسم زاده افزود: در حوزه الگوی کشت برنامه داشتیم کشت برنج در آن منطقه به صفر برسد. نشست‌های زیادی با شیوخ منطقه داشتیم و آنها از سازه‌های آبی بازدید داشتند و نهایتاً شرایط را درک کردند و متقاعد شدند که با این شرایط نمی‌توان کشت برنج را تأمین کرد. با فرهنگسازی خوبی که آنجا اتفاق افتاد پیش بینی ما این است که ۱۰ الی ۲۰ درصد کشتی که پارسال اتفاق افتاد، امسال هم رخ دهد. همچنین آن مناطقی که رعایت نمی‌کنند با برخورد قضائی مواجه می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا