کدام استان‌ها بیشترین کارتخوان را دارند؟

دارندگان دستگاه‌های کارتخوان تا پایان ماه جاری فرصت دارند تا نسبت به اتصال کارتخوان‌های خود به پرونده مالیاتی اقدام کنند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان دی ماه امسال استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان دارنده بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی هستند.

در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، بانک مرکزی باید با همکاری سازمان مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام کند.

در این بین، با اقدامات صورت گرفته کلیه اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده و نسبت به الصاق آنها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

یک هفته تا ثبت کارتخوان خود فرصت دارید

از آنجا که تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که متناظر با پرونده مالیاتی نباشند، بانک مرکزی نسبت به غیرفعال کردن آن‌ها اقدام می‌کنند، دارندگان کارتخوان تا پایان ماه جاری فرصت دارند که به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه و اقدام لازم را انجام دهند.

در این زمینه، براساس اعلام مدیر عامل شرکت شاپرک مدیرعامل شرکت سازمان مالیاتی پس از مراجعه افراد و تعیین تکلیف وضعیت پذیرندگی‌شان، دستگاه‌ها یا درگاه‌هایی که از سوی مالکان آنها به کد مالیاتی متصل نشده‌اند را به شرکت شاپرک جهت غیرفعال‌سازی معرفی می‌کند.

بیش از ۴ میلیون کارتخوان تعیین تکلیف شدند 

از سوی دیگر، تازه‌ترین اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که تا امروز صبح، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار پوز درخواست اتصال به پرونده مالیاتی داده‌اند و همچنین درخواست غیرفعال شدن دو میلیون و ۳۰۰ هزار کارتخوان نیز ثبت شده است. بنابراین، تاکنون معادل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان در درگاه ملی سازمان امور مالیاتی تعیین تکلیف شده‌اند.

در شرایطی که طبق آمار بانک مرکزی، تعداد کل ابزار پرداخت‌های فعال در کشور بالغ بر ۱۳ میلیون است که متعلق به حدود شش میلیون و ۱۵۹ هزار نفر شخص حقیقی و ۸۷ هزار نفر شخص حقوقی است که به تفکیک ۱۲ میلیون و ۲۵۵ هزار ابزار پرداخت برای اشخاص حقیقی و ۷۴۰ هزار ابزار پرداخت برای اشخاص حقوقی است؛ آخرین گزارش شاپرک در دی ماه بیانگر این است که استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان دارنده بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی هستند.

همچنین، در دی ۱۴۰۰ بیشترین افزایش در تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال با ۶۹۷۸ افزایش متعلق به استان خراسان رضوی است که همچنان بیشترین تعداد این ابزار با اختلاف زیادی نسبت به سایر استان‌ها، در استان تهران توزیع شده است.

از سوی دیگر، بیشترین تعداد سرانه کارتخوان فروشگاهی به ترتیب به استان‌های یزد، مازندران و بوشهر و کمترین آن به ترتیب به استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمان تعلق گرفته است.

از آنجا که شاپرک برای انجام محاسبات سرانه ابزار کارتخوان فروشگاهی هر استان از جمعیت بالای ۱۸ سال کشور بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ استفاده کرده بر همین اساس در دی ۱۴۰۰ ،تعداد سرانه ابزار کارتخوان فروشگاهی در کل کشور ۰.۱۵۹۹ عدد به ازای هر فرد بالای ۱۸ سال (۱۵۹۹ ابزار به ازای هر ۱۰۰۰۰ فرد بالای ۱۸ سال) بوده است.

کدام استان‌ها بیشترین کارتخوان را دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین کارتخوان را دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین کارتخوان را دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین کارتخوان را دارند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا