کرونای دلتا در سفر با مردم کدام استان‌ها بیشتر رفت؟

در شرایطی که کشور در چهارماهه گذشته با دو پیک کرونا درگیر شده بود و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها و بارها نسبت به رعایت پروتکل‌ها هشدار دادند، آمارها نشان می‌دهد که سفرهای مردم در این ماه‌ها تغییری نکرده است.

در پایان بهار امسال در شرایطی که هنوز کشور به شرایط نسبتا متعادلی از موج چهارم کرونا نرسیده بود و وارد موج پنجم کرونا شد. همه کادر درمانی و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها و بارها هشدار دادند که مردم باید پروتکل‌ها را جدی‌تر بگیرند و از سفرهای خود صرف نظر کنند اما حالا و با توجه به آمارهای منتشر شده رسمی به نظر می‌رسد مردم در ماه گذشته هم مانند بهار امسال رعایت نکردند و سفرهای خود را بدون نگرانی از کرونا ادامه دادند و اتفاقا امروز استان‌های پر ترافیک‌تر مشکل بیشتری دارند.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور بیش از ۵۶ میلیون تردد بین استانی وسایل نقلیه مختلف اعم از سبک و سنگین در تیر ماه امسال در جاده‌های کشور به ثبت رسیده است که نسبت به خرداد ماه کاهش جزیی داشته اما نسبت به دیگر ماه‌های گذششته امسال و حتی سال گذشته افزایش یافته است.

حتی بر اساس آمار تجمعی  چهار ماهه از ترددهای بین استانی صورت گرفته در کشور ۲۱۱ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۱۱۸ تردد در محورهای مواصلاتی بین استانی کشور ثبت شده است که این آمار تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵درصد افزایش یافته است و جالب‌تر اینکه وسایل نقلیه سبک در همین آمار افزایش ۱۶درصدی را تجربه کرده‌اند.

این آمارهای افزایش یافته سفرهای مردم در چهار ماهه امسال در حالی رخ داده که طی ماه‌های گذشته بارها و بارها و در بازه‌های زمانی مختلف سه تا شش روزه ممنوعیت‌های تردد به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا رسید اما نگاهی به جاده‌های کشور نشان می‌دهد که مردم نگرانی از شیوع موج پنجم و کرونای دلتای هندی ندارند و سفرهای خود را طبق روال معمول ادامه داده‌اند.

 

 

تردد بین استانی در همه استان‌های کشور (به غیر از قزوین با صفر درصد) روندافزایشی داشته است و در این میان اردبیل با ۲۳ درصد، خراسان رضوی با ۱۹ درصد و آذربایجان شرقی با ۱۷ درصد بیشترین رشد را در تیر ماه امسال داشته اند. نکته قابل تامل اینکه امروز که کشور روز به روز با روند افزایشی گسترش شیوع ویروس کرونا آن هم از نوع دلتای هندی مواجه شده و همه استان‌های کشور را در نوردیده است، استان‌هایی مانند خراسان رضوی به عنوان رکوردار سفرهای بین‌شهری، وضعیت بسیار بدتری را از نظر کرونا تجربه می‌کند.

نگاهی دقیق‌تر به آمارهای ترددهای بین‌ استانی در تیر ماه امسال نشان می‌دهد که آمارهای تخلیه وسایل نقلیه مختلف در استان‌هایی مانند تهران و البرز و آمار انباشت خودرو در استان‌های شمالی مسافرپذیری مانند مازندران و گیلان، با هم همخوانی دارد و این همخوانی دقیقا در ایام تعطیلات و روزهای پایانی بیشتر هم شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا