کمبود داروهای حیاتی در پاکستان به‌خاطر اختلاف بر سر قیمت‌ها

درگیری بین صنعت داروسازی پاکستان و وزارت بهداشت این کشور بر سر قیمت داروها باعث کمبود شدید داروهای حیاتی در این کشور شده است.

درگیری بین صنعت داروسازی پاکستان و وزارت بهداشت این کشور بر سر قیمت داروها باعث کمبود شدید داروهای حیاتی در این کشور شده و بیماران را مجبور کرده است به‌سراغ داروهای قاچاق و احتمالاً تقلبی با قیمت‌های بسیار بالا بروند.

صنعت داروسازی پاکستان به‌خاطر بالا رفتن هزینه‌های تولید درنتیجه‌ تورم بالا و سقوط ارز این کشور در سال‌های اخیر، خواستار ۳۸ درصد افزایش قیمت دارو شده است، اما دولت این درخواست را رد کرده و از شرکت‌های داروسازی خواسته است یا فعالیت خود را متوقف کنند یا فقط به تولید محدود داروهای ضروری و غیرضروری بپردازند.

واردکنندگان دارو هم واردات حدود ۱۰۰ داروی حیاتی مربوط به بی‌حسی عمومی، محصولات مشتق‌شده از پلاسما، واکسن‌ها، محصولات سرطان‌شناسی و بیولوژیکی را متوقف کرده یا به‌شدت کاهش داده‌اند که باعث کمبود شدید دارو در سراسر کشور شده است.

برخی از این داروها یا اصلاً وارد نمی‌شوند و یا به‌تعداد محدود، آن‌ هم فقط به‌خاطر الزامات قانونی در دسترس هستند. طبق قوانین پاکستان، واردکنندگان نمی‌توانند واردات داروهایی را که برای آن‌ها مجوز گرفته‌اند کاملاً متوقف کنند، بنابراین بسیاری از آنها تنها برای حفظ مجوز خود تعداد محدودی از داروهای ضروری و غیرضروری را وارد می‌کنند، چون کاهش ارزش روپیه در برابر دلار واردات را برای آنها غیر سودده کرده است.

مقامات بهداشتی پاکستان همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین را دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات در بازار بین‌الملل می‌دانند.

فاروق بوخاری، رئیس انجمن تولیدکنندگان داروی پاکستان که حامی افزایش قیمت داروست گفت: «صنعت داروسازی در آستانه فروپاشی قرار دارد چون علی‌رغم افزایش ۶۰درصدی هزینه مواد خام اولیه طی سال‌های اخیر، هیچ افزایش قیمتی مطابق با آن صورت نگرفته است».

ارزش روپیه در ماه‌های اخیر بسیار کاهش یافته و به ۲۸۶ دربرابر ۱ دلار رسیده است. روپیه پاکستان یکی از ضعیف‌ترین ارزها در آسیا در سال جاری میلادی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا