گرم کردن خانه‌ها در زمستان با «زباله»

مدیر عامل شرکت “نفت وگاز” اوکراین اعلام کرد که ممکن است این کشور از سال آینده به جای گاز طبیعی از زباله و زیست توده برای گرم کردن خانه‌ها استفاده کند.

یوری ویترنکو، مدیر عامل شرکت “نفت و گاز” اوکراین، در یک نشست مطبوعاتی در روز شنبه اعلام کرد که ممکن است این کشور از سال آینده از گاز طبیعی به زباله و زیست توده برای گرم کردن خانه‌ها استفاده کند.

به گفته این مقام، شرکت نفت وگاز می‌تواند سه نیروگاه گرمایشی و ترکیبی در شهر ژیتومیر بسازد که انرژی آنها از زباله‌های جامد شهری و خرده چوب تامین خواهد شد.

ویترنکو گفت: تجربه ژیتومیر نشان می دهد که در بیشتر موارد ممکن است تا فصل سرمای بعدی به جای گاز طبیعی در تولید گرمایش از زیست توده و زباله استفاده شود.

وی توضیح داد که یک نیروگاه تولید همزمان برق و گرمایش که با این نوع سوخت کار می‌کند در حال حاضر در ژیتومیر در حال ساخت است. به گفته این مقام مسئول، اکنون راه اندازی چنین پروژه هایی برای نفت وگاز سود بیشتری نسبت به خرید گاز دارد.

مدیرعامل نفت وگاز در ادامه گفت: ما در حال جذب سرمایه از شرکای بین المللی برای این منظور هستیم. چنین پروژه هایی از نظر فنی و اقتصادی امکان پذیر هستند و به پایداری کل بخش انرژی در آینده کمک می‌کنند.

ویترنکو اظهار داشت: ما باید درک کنیم که چقدر مهم است که در اسرع وقت از گاز طبیعی به زیست توده، منابع جایگزین، و پمپ‌های حرارتی روی بیاوریم، زیرا با توجه به قیمت گاز در بازار، زمان لازم برای بازدهی چنین پروژه‌هایی ۲ تا ۳ ماه است.

این در حالی است که تحلیلگران می گویند بعید است که برنامه های ترسیم شده توسط ویترنکو موفق باشند.

ماکسیم بلیاوسکی، سخنگوی سابق نفتوگاز اخیراً هشدار داده است که تبدیل سیستم برق اوکراین در مقیاس بزرگ به زیست توده غیرواقعی است، زیرا برای تولید تنها ۱ میلیون متر مکعب انرژی حاصل از زیست توده، ۱۰۰ میلیون دلار در سال سرمایه گذاری لازم است. در سال ۲۰۲۱، اوکراین در طول فصل سرما تقریباً ۱۹.۴ میلیارد متر مکعب گاز سوزاند.

ماه گذشته، ویترنکو هشدار داد که اوکراین ممکن است در زمستان آینده با کمبود گاز مواجه شود که می تواند منجر به قطع برق در بخش های بزرگی از این کشور شود.

وی به اوکراینی ها توصیه کرد پتو و لباس گرم تهیه کنند و تأکید کرد که فصل سرمای امسال دیرتر شروع می‌شود و زودتر به پایان می‌رسد، در حالی که دمای زمستان در آپارتمان‌ها بین ۱۷ تا ۱۸ درجه سانتی گراد، چهار درجه کمتر از دمای استاندارد خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا