گسترش همکاری‌های ایران و ژاپن در حوزه آب

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل با استقبال از توسعه همکاری‌های ایران و ژاپن در صنعت آب و برق گفت: لازم است از طریق آموزش و همکاری‌های بین‌المللی، نقش و سهم آب محدود در دسترس و قابل استحصال را در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دهیم.

«محمد علی فرحناکیان» روز دوشنبه در سمینار آموزشی مدیریت منابع آب که با همکاری مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه (JCCME) در شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز بکار کرد، افزود: اشتراک گذاری دانش و تجربیات بین کشورهای مختلف، پایه هر نوع توسعه است.

وی گفت: در حوزه آب یکی از مهم‌ترین رویدادهایی که در سال گذشته اتفاق افتاد رویداد بین‌المللی با موضوع دهه بین‌المللی آب برای توسعه پایدار (که به میزبانی کشور تاجیکستان و در شهر دوشنبه برگزار شد) است؛ رویدادی که در آن مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف جهان از جمله وزیر نیرو و نیز نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی حضور یافتند تا مشکلات مربوط به آب در سطح جهان را در راستای برنامه‌های جامع توسعه پایدار، پیشرفت اجتماعی و اقتصادی، تامین امنیت محیط زیست و تغییر اقلیم برای مدیریت بهینه این منبع محیط زیستی حیاتی بررسی کنند.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل با اشاره به این جلسه افزود: در این جلسه وزیر نیرو حضور بسیار قوی و موثری داشتند و ایشان برای برگزاری سیزدهمین اجلاسیه شورای حکام مرکز مدیریت منطقه‌ای آب شهری در تهران ابراز آمادگی کردند و امیدواریم از آن جایی که میزبانی مرکز RCUWM به عهده ایران و تحت اشراف یونسکو است، این مرکز ظرفیت خوبی برای به اشتراک گذاشتن دانش بین کشورهای مختلف، موجبات توسعه روز افزون در حوزه آب را فراهم آورد.

فرحناکیان با اشاره به بحران سراسری آب در جهان گفت: بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد، بحران آب همواره بیشترین ریسک را پیش روی اقتصاد جهان قرار داده است؛ لذا کشورهای دنیا، به ویژه کشورهایی مثل ایران که در منطقه نیمه خشک و خشک قرار دارند لازم است به دنبال استقرار حکمرانی مطلوب آب، کاهش مصرف آب و بهره وری بیشتر آن، بازچرخانی و تعادل بخشی در عرضه و تقاضای آب باشند.

وی با اشاره به طرح جهاد آبرسانی و تلاش دولت سیزدهم برای تأمین آب شرب پایدار برای بیش از ۱۰ هزار روستا افزود: در دولت جدید طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای محروم آغاز شده و امیدواریم با اجرای این طرح برای بیش از ۹۰ درصد روستاهای محروم و ساکنان آن‌ها آب سالم و پایدار تأمین کنیم.

فرحناکیان همچنین با تأکید بر ضرورت مدیریت صحیح منابع آب گفت: تاکنون تلاش‌های خوبی در صنعت آب ایران انجام شده و ما باید با این آموزش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی بتوانیم نقش و سهم آب محدود در دسترس و قابل استحصال را در تولید ناخالص داخلی کشور افزایش دهیم.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل ضمن تشکر از مقام های ژاپنی حاضر در سمینار و سایر کارشناسان افزود: امیدواریم نتیجه تلاش کارشناسان و متخصصان آب کشور به بهبود شرایط زندگی برای نسل فعلی و نسل‌های آتی منجر شود و همکاری‌های وزارت نیرو با مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه در حوزه صنعت آب و فاضلاب و برق بیش از پیش گسترش یابد.

سمینار آموزشی مدیریت منابع آب با همکاری مرکز همکاری‌های ژاپن و خاورمیانه از امروز در شرکت مدیریت منابع آب ایران آغاز شده و تا ۲۱ دی ماه ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا