گشت‌وگذار کرونای دلتا با سفرهای مردم

در هفته‌ای که گذشت، سفرهای مردم باز هم بیشتر شد و به مرز دو میلیون تردد در محورهای بین استانی رسید؛ آن هم در شرایطی که بر اساس اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، ویروس کرونای دلتا (واریانت هندی ویروس) در کشور شناسایی شده و به نظر می‌رسد با این سفرها از شهری به شهری دیگر و از استانی به استان دیگر جابه‌جا شده است.

در شرایطی که نشانه‌های بروز پیک پنجم ویروس کرونا به گفته مسئولان وزارت بهداشت و کارشناسان این حوزه در کشور و به ویژه در استان‌های جنوبی آغاز شده و تا دروازه‌های پایتخت نیز آمده است، مردم همچنان در حال مسافرت از شهری به شهر دیگر هستند و نه خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم مانند جلوگیری از مسافرت‌های غیر ضرور و حفظ فاصله اجتماعی است و نه از ممنوعیت‌های تردد جدی و سختگیرانه از سوی مسئولان! خبر بدتر اینکه کرونای خیز برداشته این بار از نوع ویروس کرونای دلتای هندی است که به گفته کارشناسان علائم بالینی سخت‌تر و نرخ مرگ و میر بیشتری در مبتلایان ایجاد خواهد کرد.

در این میان نگاهی به آمار ترددهای بین استانی منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور نشان می‌دهد علیرغم خیز برداشتن کرونا در کشور و هشدارهای متعدد داده شده از سوی مسئولان و متولیان بهداشت و سلامت کشور، سفرهای مردم همچنان روند افزایشی خود را ادامه می‌دهد و ترددهای بین‌استانی غیر ضرور در هفته نخست تیر ماه به مرز دو میلیون وسیله نقلیه رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از تحلیل وضعیت تردد در بازه زمانی چهارم تا دهم تیر ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی یک میلیون و ۹۴۷ هزار و ۲۶۷ وسیله نقلیه بوده است که نسبت به هفته قبل از این آمار دو درصد و نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

جالبتر اینکه سفرهای جاده‌ای مردم عمدتا با ماشین شخصی (وسایل نقلیه سبک) انجام می‌شود که همین آمار در قیاس با هفته گذشته ۴ درصد افزایش داشته و نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۱۲ رشد را نشان می‌دهد.

در بازه زمانی مورد بررسی یعنی از جمعه دو هفته گذشته (چهارم تیر ماه) تا پنج‌شنبه گذشته (دهم تیر ماه) حدود ۹ میلیون و ۵۷ هزار پلاک یکتا در محورهای مواصلاتی کشور تردد کرده‌اند که این عدد هم ۶۲۷ هزار وسیله نقلیه و معادل هفت درصد بیشتر از هفته قبل از تهیه این گزارش بوده است. در این میان باز هم خودرهای تهران و البرز با بیش از ۲۰ درصد صدرنشین سفرهای جاده‌ای بودند و پس از این دو استان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران و … در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مساله قابل تامل دیگر اینکه طی هفته گذشته ترددهای بین استانی صورت گرفته در همه استان‌های کشور روند افزایشی داشته و در این میان اردبیل، گلستان، گیلان و خراسان رضوی به ترتیب با ۲۸ درصد، ۲۲ درصد، ۱۹ درصد و ۱۸ درصد رشد، بیشترین افزایش تردد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند و تردد بین استانی در کرمان با ۱۱ درصد نسبت به هفته قبل از این بررسی بیشترین رشد را داشته است و استان‌های زنجان، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی و هرمزگان هر یک با هفت درصد رشد در رتبه‌های بعدی از نظر بیشترین میزان رشد ترددهای بین‌استانی نسبت به دو هفته گذشته قرار می‌گیرند.

با این وضعیت به نظر می‌رسد که ویروس کرونا به ویژه از نوع دلتای هندی آن با همین وسایل نقلیه شخصی و عمومی از شهرها و استان‌های جنوبی به مرکز کشور رسیده و در سراسر ایران در حال گشت و گذار است و در این میان نتنها مسئولان راه حل و تدبیری مانند کشورهای اروپایی و موفق در کنترل این ویروس نمی‌اندیشند بلکه مردم هم بی توجه به کرونا در حال سفر به مناطق مختلف کشور هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا