۱۵ درصد مخازن سدهای خوزستان آب دارند

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: وضعیت منابع آبی استان به هیچ وجه مناسب نیست به گونه ای که هم اکنون ۱۵ درصد مخازن سدهای خوزستان آب دارند.

فرهاد ایزدجو عصر امروز جمعه در نشست شورای اداری خوزستان در خصوص وضعیت منابع آبی استان گفت: به طور متوسط حدود ۲۹ میلیارد مترمکعب منابع آب سطحی و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی و ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ مترمکعب بدون زیست محیطی و هفت میلیارد و ۶۰۰ مترمکعب نیز مصارف زیست محیطی است.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان افزود: خوزستان در خشکسالی و ترسالی از نظر تاب آوری دارای مشکلاتی است.

وی بیان کرد: آورد امسال حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب بود که در مقایسه با مصرف زیست محیطی ۱۵ میلیارد مترمکعب کمبود داریم که از این رو چالش‌هایی را در سطح استان و به خصوص محیط زیست و کشاورزی ایجاد می‌کند.

ایزدجو با اشاره به اینکه برخی از منابع آب شرب نیز در انتهای حوضه‌های آبی سطحی است که در این راستا دچار مشکلاتی می‌شوند، افزود: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد مخازن سدهای خوزستان آب دارند و حجم مفیدی که اکنون دارند دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است که در سال گذشته هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب داشت که ۷۳ درصد کمتر از سال گذشته می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر اینکه تأمین آب کشت پاییزه در سال جاری یکی از مشکلات استان است، عنوان کرد: در این راستا باید ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب از سد سیمره باید به سمت کرخه و ۵۰ میلیون مترمکعب آب نیز از سد دیگری در خارج از خوزستان به سمت دز رهاسازی شود.

وی با اشاره به اینکه اعتباری بالغ بر ۴۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا تاب آوری خوزستان را افزایش دهیم، گفت: در سیلاب‌ها به دلیل ظرفیت پایین رودخانه‌ها دچار مشکلاتی می‌شویم که طرح‌های مختلفی از جمله طرح کانال انحراف کانال خسرج، لایروبی و احداث واحدهای فرسایشی پیشنهاد شده و به هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا