۳۰ درصد خرمای تولیدی ایران صادر می‌شود/ پیشرفت چشمگیر در بسته بندی خرما

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه خرما است که بسته به شرایط کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد آن صادر می‌شود.

ایران از بزرگترین تولید کنندگان خرما دربازار جهانی می باشد.همچنین، از جمله کشورهایی است که از شرایط مناسب جهت رشد خرما برخوردار می باشد.

این شرایط مناسب چنان برای رشد خرما مطلوب است که محصول آن فقط خرمای مرغوب می باشد؛ به گونه ای که حتی می توان گفت که در هیچ جای دیگری از دنیا، شرایطی مشابه برای کشت و رشد این محصول مهیا نمی باشد.

از این رو، صنعت بسته بندی این محصول به منظور توسعه بازار خرمای ایران هم در جهان هم در کشور خودمان، از الزامات است؛ افزایش ارزش خرمای ایران از طریق پردازش و بسته بندی مناسب در بازار جهانی ممکن است.

در نتیجه این امر، سود خوبی برای افراد مشتغل در این صنعت به دست خواهد آمد. خرما همیشه به بخش صادرات کشور کمک قابل توجهی کرده است.

در همین راستا، محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران اظهار داشت: اگر بخواهیم با دیگر کشورهای صادرکننده خرما رقابت کنیم باید در زمینه بهداشتی و بسته‌بندی معیارهای بهتری داشته باشیم.

وی افزود: در این سه سال در بخش بسته‌بندی خرما در کشور بسیار پیشرفت کرده‌ایم و از آن‌جا که نمایشگاه‌ها ویترین صادراتی کشور هستند، اگر بیشتر برگزار شوند انگیزه برای رعایت موارد صادراتی بیشتر می‌شود و امیدواریم در چند وقت آینده در افزایش کیفیت در کنار دیگر کشورها مانند تونس قرار بگیریم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به این‌که اتاق‌های بازرگانی پشتوانه ورود بازرگانان به بازارهای جهانی هستند و تلاش بالایی در این زمینه کرده‌اند، گفت: نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید سالانه خرما در کشور است که بسته به شرایط کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد آن صادر می‌شود و همین یک‌سوم تولید برای صادرت میزان مناسبی است تا دوسوم میزان تولید نیز نیاز داخلی به خرما را برآورده کند.

همچنین، محمود بازاری مدیرکل توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت که صادرات خرما در سال گذشته  نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۴ و ۱۰ درصد رشد داشته است؛ هند، فرانسه، مراکش، امارات، انگلیس، آمریکا، اندونزی، آلمان، هلند، کانادا کشورهای عمده خریدار انواع خرما هستند و استان بوشهر تنها به کشور هند صادرات خرما دارد.

وی افزود: میزان تولید خرمای ایران در رده اول یا دوم جهان، ظرفیت بسیار خوبی است که ایجاب کرده روی خرما برنامه‌‎ریزی مناسبی صورت گیرد.

سخنگوی وقت گمرک هم در این باره اعلام کرد: تا پایان بهمن سال گذشته، ۲۹۲ هزار و ۵۰۴ تن خرما به ارزش ۲۵۵ میلیون ۱۹۸ هزار و ۲۴۲ دلار صادر شده است؛ خرماهای متنوعی در کشور تولید می کنیم و از نظر تنوع یکی از بهترین کشورها هستیم مانند خرماهای برحی، کبکاب ، شاهانی، پیارم ، کلوته ، مضافتی  و خرمای خاسویی و زاهدی.

روح الله لطفی همچنین گفت: خرمایی که در فلسطین تولید می شود، در ترکیه ۱۵۰ تا ۱۶۰ لیر در کیلوگرم خریداری می کنند به ویژه در روزهای مبارک رمضان ولی خرمای زاهدی ایران که بیشتر در آن بازار خریدار دارد حدود ۲۱ لیر خریداری می شود.

صادرات خرمای ایران به ۸۵ کشور دنیا با وجود تحریم‌ها

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر ایران به بیش از ۸۵ کشور دنیا با وجود تحریم های ظالمانه خرما صادر می کند که بخشی از این کشورها اروپایی هستند.

قاسمی افزود: متاسفانه طی سال های اخیر تولید خرما در کشور از ۱.۳ میلیون تن به کمتر از ۱.۱ میلیون تن در سال رسیده است.

وی همچنین افزود: ایران از نظر تعداد ارقام خرما مقام نخست را در سطح دنیا به خود اختصاص داده و این به سبب تنوع آب و هوایی در این مرز و بوم است.

قاسمی با بیان اینکه خرمای مجول گونه صادراتی بسیار مناسب از نظر قیمتی است، اظهارداشت: این خرما در کرمان و سیستان و بلوچستان تولید می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران اضافه کرد: همچنین با ارزش ترین خرما از نظر قیمتی در بازار داخل رقم کبکاب و مضافتی است.

قاسمی گفت: عمده ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات خرما می توان به پاکستان، هندوستان، افغانستان، ترکیه و امارات اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین خرما در داخل خود کشورهای تولید کننده خرما مصرف می شود، افزود: برای مثال ایران سال گذشته ۳۲۰ هزار تن خرما صادر کرد و بقیه محصول در داخل به مصرف رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا