ضربه ای که تصرف کابل توسط طالبان به اقتصاد پاکستان می‌زند

سقوط دولت افغانستان اعتماد سرمایه‌گذاران جهان به اقتصاد پاکستان را پایین آورده و انتظار می‌رود اقتصاد پاکستان با توجه به کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی به دنبال شرایط فعلی در افغانستان کوچکتر شود.

انتظار می‌رود اقتصاد پاکستان با توجه به کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی به دنبال شرایط فعلی در افغانستان کوچکتر شود.

کاهش مداوم جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به داخل پاکستان در سالهای اخیر باید مدیران اقتصادی این کشور را نگران کند. جریان خالص این سرمایه‌گذاری‌ها ۳۹ درصد در ماه ژوئیه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

اطلاعات بانک مرکزی پاکستان نشان می‌دهد جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی به داخل کشور در چهار سال گذشته یا رو به کاهش بوده یا ثابت مانده است. این در حالی است که جریان خروج سرمایه از کشور روز به روز بیشتر می‌شود. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در پاکستان بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، از ۴۱.۹ میلیارد دلار تا ۳۵.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است و افزایش ترس از تاثیر شرایط افغانستان بر پاکستان این رقم را پایین تر خواهد آورد.

افزایش سود اوراق قرضه پاکستان بلافاصله پس از سقوط دولت کابل، حاکی ازکاهش اعتماد سرمایه‌گذاران جهان به اقتصاد این کشور است. اگربی‌ثباتی در افغانستان طولانی تر شود، پاکستان احتمالاً با پایین آمدن درآمد صادرات خود هم مواجه خواهد شد.

پاکستان اعلام کرده پناهندگان افغان را در اردوگاه های خاصی در مرز بین دو کشور اسکان می دهد. حدود سه میلیون پناهنده افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که نیمی از آنها غیرقانونی هستند.

در این بین، کسری تجاری در پاکستان در ماه گذشته میلادی به ۳.۰۵۸ میلیارد دلار رسیده است. مبارزه دولت با این کسری تجاری نتیجه عکس داده چون این رقم ۸۱.۴ درصد در اولین ماه سال مالی جاری افزایش یافته که نتیجه افزایش دو برابری واردات نسبت به صادرات در این کشور بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا