میزان خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی صفر است

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: میزان کنونی خرید حمایتی زعفران در این استان “صفر” است و کشاورزان زعفرانکار هم تمایلی به فروش محصول خود ندارند.

ایرج ناصری‌مقدم افزود: خرید حمایتی زعفران در استان از اواخر مهرماه آغاز شد که در همان روزهای نخست سه کیلوگرم زعفران تحویل یکی از مراکز شد اما به مرور با بالا رفتن قیمت زعفران در بازار با توجه به قطعی نبودن قرارداد خرید، کشاورزان مالک، محصول خود را بازپس گرفتند.

وی به فعالیت ۱۴ مرکز خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: هدف از اجرای طرح خرید حمایتی جلوگیری از کاهش قیمت محصول در بازار و حمایت از کشاورزان است و با توجه به این که هم اکنون شاهد قیمت مناسب و بالای محصول زعفران در بازار هستیم استقبالی از سوی کشاورزان نمی شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: امسال صندوق حمایت از توسعه کشاورزی خراسان جنوبی در سراسر کشور خرید حمایتی زعفران را انجام می‌دهد و ادامه اجرای طرح خرید حمایتی کاملا بر اساس تصمیم‌گیری از سوی این شرکت است و ما در استان خراسان رضوی صرفا در خرید همکاری داریم.

ناصری‌ مقدم افزود: محصول زعفران امسال در چهار سطح نگین به ازای هر کیلوگرم ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، شبه نگین به ازای هر کیلوگرم ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب به ازای هر کیلوگرم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پوشال معمولی به ازای هر کیلوگرم ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود.

برداشت زعفران از سطح ۹۰ هزار و ۹۰۰ هکتار از کشتزارهای استان خراسان رضوی آغاز شده است و پارسال میزان برداشت زعفران در این استان ۳۰۲ تن بود.

زعفران به طور میانگین به ۲۱۰ نفر- روز نیروی کار در هر هکتار نیاز دارد و بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم را در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران در خراسان رضوی تا پارسال ۱۱۷ هزار نفر بود که با احتساب جمعیت پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع از تولید زعفران در این استان بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین زراعی و باغی خراسان رضوی ۷۲.۶ درصد زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

در فعالیتهای زراعی این نسبت ها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیرکشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا