خبر خوش رئیس کل بانک مرکزی به “بورس”

ابهامی در مورد صورت‌های مالی بانک دی وجود داشت که بعد از صحبت‌های شب گذشته جناب آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، به نظر می رسد این ابهام تا حدود زیادی برطرف شده است.

عباسعلی حقانی نسب کارشناس بازار سرمایه، در این خصوص بیان کرد: ابهامی در مورد صورت‌های مالی بانک دی وجود داشت که بعد از صحبت‌های شب گذشته جناب آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، به نظر می رسد این ابهام تا حدود زیادی برطرف شده است.

وی افزود: همان طور که می‌دانید بانک دی در راستای خروج از بنگاه داری، اقدام به واگذاری بخشی از دارایی‌های مازاد خود کرده و سود بسیار مناسبی هم از این محل شناسایی شده است. تا جایی که نسبت P/E این سهم به حدود ۳.۵ رسید اما؛ طبق اظهارنظر حسابرس، سود حاصل از واگذاری این دارایی‌ها، سود مشاع بوده و با توجه به قوانین فعلی، این سود باید بین سپرده‌گذاران و سهامداران تقسیم می‌شد.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف تصریح کرد: این در حالی است که مدیران بانکی معتقدند سپرده گذاران بانکی در این سال‌ها همواره از از یک حاشیه امن برخوردار بود و سود تضمین شده دریافت کرده اند و بدین ترتیب، سپرده گذاران عملاً در ریسک سرمایه گذاری‌های بانک سهیم و شریک نبوده‌اند! بنابراین حالا هم نباید در سود حاصل از واگذاری دارایی‌های مازاد و غیر بانکی بانک ها، سهیم باشند.

این فعال بازارسرمایه افزود: انتظار می‌رود سود حاصل از سرمایه گذاری‌های بانک، سود سهامداران باشد و در کاهش زیانی که سهامداران در سال‌های اخیر متحمل شده‌اند، تاثیر گذار باشد.

حقانی نسب با اشاره به جلسه شورای پول و اعتبار گفت: این اتفاق منوط به بررسی این موضوع در جلسه شورای پول و اعتبار بوده و با اظهارات آقای صالح آبادی که فرمودند “در شورای پول و اعتبار مصوب کرده ایم سود حاصل از فروش اموال و دارایی‌های مازاد غیر بانکی، متعلق به سهامداران است و باید به حساب سرمایه بانک منتقل شود (در قالب افزایش سرمایه) ” میتوان امیدوار بود در روز‌های آینده با ابلاغ یک دستوالعمل یا ابلاغیه در این زمینه، سود حاصل از واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها تعیین تکلیف شود.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: فراموش نکنید در این سال ها، یکی از دلایل عدم رغبت بانک‌ها به خروج از بنگاه داری و واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد به رغم تاکید مقام معظم رهبری و قانون رفع موانع تولید، این بوده که در صورت واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد، باید بخشی از سود حاصل از این واگذاری به سپرده‌گذاران منتقل گردد.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف بیان کرد: حال آنکه سپرده‌گذاران در سنوات قبل از سود قطعی و علی الحساب بهره‌مند شده اند و حتی اگر بانکی زیان شناسایی کرده، سپرده گذاران سود خود را دریافت کرده اند. به نظر می‌رسد این موضوع سبب شده که حتی دولت هم در مواردی که قصد جبران کسری بودجه دارد، به جای واگذاری دارایی‌های مازاد و غیر بانکی بانکها، اقدام به واگذاری سایر دارایی‌ها کرده است.

وی افزود: به عبارتی در این سال‌ها یکی از چالش‌های پیش روی بانک‌ها برای خروج از بنگاه داری و واگذاری اموال غیر بانکی و مازاد، همین موضوع بوده است که با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی احتمالا باید منتظر دستورالعمل بانک مرکزی در این زمینه باشیم که می‌تواند روز‌های بهتری را برای بانک‌های ما و سهامداران بانکی رقم بزند. البته طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، هنوز ابلاغیه و دستورالعملی در این زمینه صادر نشده، اما این موضوع در شورای پول و اعتبار تصویب شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در ادامه گفت: وقتی صحبت از اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها می‌شود، منظور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سایر حوزه‌ها و نیز ساختمان‌ها و املاک مازاد بانک‌ها است. طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی به زودی ابلاغیه یا دستورالعملی در زمینه انتقال سود حاصل از واگذاری دارایی‌های مازاد بانک‌ها به حساب سرمایه بانک صادر خواهد شد که این، هم خبر بسیار خوبی برای سهامداران بانکی خواهد بود و هم انگیزه برای مدیران بانک ایجاد خواهد کرد تا در راستای خروج از بنگاه داری گام بردارند.

این فعال بازار‌های مالی گفت: این اتفاق برای تمامی بانک‌های ما خبر خوبی خواهد بود، اما برای بانک‌دی اتفاق به مراتب مثبت تری تلقی می‌شود؛ چراکه بانک دی جزو بانک‌هایی است که دارایی‌های غیر بانکی ارزشمندی در قالب شرکت‌های سرمایه گذاری، نیروگاهی و ساختمان و… در اختیار دارد که سال گذشته بخشی از این دارایی‌های مازاد، واگذار شد و به سبب سود شناسایی شده از این محل، صورت‌های مالی بانک دچار ابهاماتی شد. ولی با مصوبه‌ای که در این زمینه صادر خواهد شد این ابهام برطرف می‌گردد.

حقانی نسب در خاتمه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات بانک‌دی این است که با توجه به تغییر رئیس بنیاد شهید، انتظار تغییر مدیران بانک دی نیز می‌رود و به سبب همین ابهام در وضعیت مدیریتی این شرکت، اخیرا شفاف سازی‌ها از طرف بانک دی به خوبی صورت نگرفته است. اما انتظار می‌رود با برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیئت مدیره و تعیین تکلیف مدیریت جدید این بانک، شفاف‌سازی در این بانک هم پررنگ‌تر از قبل صورت پذیرد. مجمع انتخاب اعضای هیئت مدیره بانک دی روز چهارشنبه در دهکده المپیک برگزار خواهد شد و قطعا حضور پرشور و مطالبه گری سهامداران در مجمع می‌تواند اتفاقات مثبت تری را در این بانک رقم بزند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا