افت ۲۰ درصدی صادرات برنج باسماتی هند با کاهش خرید ایران

صادرات برنج باسماتی هند در سال ۲۰۲۱ به کمترین میزان در ۴ سال گذشته رسید، زیرا ایران به بزرگ‌ترین خریدار این برنج از هند، میزان واردات را کاهش داده است.

بر اساس آمارهای دولتی، صادرات این محصول هند در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن، ۲۰ درصد کاهش یافته و به ۴ میلیون تن رسیده است که کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود.

بر اساس این آمار، محموله‌های ارسالی به ایران که بزرگ ترین خریدار بزرگ باسماتی هند بود، نیز نسبت به سال قبل، ۲۶ درصد کاهش داشته و به ۸۳۴ هزار و ۴۵۸ تن رسیده است.

یک تاجر اهل بمبئی گفت: « ایران پس از اتمام ذخایر روپیه‌اش در بانک‌های هندی، پارسال چند ماهی در بازار فعال نبود.»

ایران قبلا قراردادی برای فروش نفت به هند در قبال دریافت روپیه داشت و از آن روپیه ها برای واردات کالاهای مهم نظیر محصولات کشاورزی استفاده می‌کرد، اما دهلی نو، خرید نفت از ایران را در ماه می ۲۰۱۹ با منقضی شدن معافیت تحریم‌های آمریکا متوقف کرد.

تهران به خرید کالا از هند ادامه داد اما بدون فروش نفت که همین امر سبب شد تا ذخایر روپیه این کشور در هند به پایان برسد.

ویجای ستیا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج هند گفت: در نیمه سال ۲۰۲۱، صادرات کاهش یافت اما در دو، سه ماه پایانی سال با خرید از سوی ایران، عربستان و سایر خریداران اصلی، صادرات افرایش یافت.

هند، بزرگ ترین صادرکننده برنج در جهان است و بیشتر برنج‌های غیر معطر (غیر باسماتی) به کشورهای آفریقایی و باسماتی درجه یک به غرب آسیا صادر می‌کند.

ستیا گفت: تولید برنج باسماتی در سال ۲۰۲۱ به علت کاهش سطح زیر کشت این محصول و بارندگی نابه هنگام در فصل برداشت، حدود ۱۵ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافته است.

وی افزود: «به دلیل کاهش تولید، قیمت این محصول ۲۰ درصد افزایش یافت و هنوز تقاضا برای آن در ماه های فوریه و مارس بالاست.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا