لوازم یدکی سال ۱۴۰۳ گران می‌شود

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران عنوان کرد: با تصمیم وزارتین اقتصاد و صمت تعرفه واردات لوازم یدکی از ۵.۵ درصد به ۵۱ درصد رسیده، بنابراین لوازم یدکی خودرو سال آینده ۵۰ درصد گران می شود.

در حال حاضر، قیمت لوازم یدکی خودروها به طور کلی به دلیل عوامل مختلفی از جمله تورم، قیمت‌های فلزات و سایر مواد اولیه، و نیز مشکلات حمل و نقل و تأمین اجزاء، در حال افزایش است. این روند افزایشی می‌تواند به علت کمبود مواد اولیه و همچنین نوسانات ارزی رخ دهد. البته، قیمت‌ها بسته به نوع و مارک خودرو و همچنین نوع قطعه یدکی ممکن است متغیر باشد.

روزهای پایانی سال چالش تامین قطعات با کیفیت توام با قیمت مطلوب برای مالکان خودروها ایجاد می کند، بررسی های میدانی حاکی از عدم افزایش قیمت اکثر قطعات خودروهای داخلی دارد. اما حال و احوال بازار لوازم یدکی مشابه سال های گذشته نیست، چرا که معامله قطعات خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان به حداقل رسیده است. این موضوع سبب کاهش ایمنی خودروها در سفرهای نوروزی و افزایش معامله قطعات دست دوم خواهد شد، برای بررسی وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به گفت و گو پرداختیم:

اما برای محصولات چینی به دلیل عدم مسئولیت در قبال عرضه کمبود قطعه و ضعف خدمات پس از فروش وجود دارد. متاسفانه با گشودن درهای واردات خودرو به روی محصولات چینی شاهد چالش مالکان در تامین قطعات هستیم، در حال حاضر گیربکس اتوماتیک یک خودرو چینی از گیربکس اتوماتیک خودروهای ژاپنی گران تر است؛ دلیل این گرانی نیز خود تحریمی داخلی است.

* طی سالیان گذشته بارها از وجود لوازم یدکی تقلبی در بازار گلایه های شده است، در حال حاضر وضعیت قطعات تقلبی در معاملات چگونه است؟

بارها از وزارت صمت به عنوان متولی خواستار عدم دخالت و اعمال نظارت شدیم، اگر این وزارتخانه پاسخ مثبت به این درخواست دهد نه تنها بازار از رکود خارج می شود بلکه قطعات تقلبی نیز از چرخه عرضه حذف خواهد شد. متاسفانه در مبادی گمرکات کشور نظارتی به واردات لوازم یدکی وجود ندارد، قطعه تقلبی با دریافت کد رهگیری و اخذ شناسه کالا وارد کشور می شود. زمانی که نسبت به این موضوع معترض می شویم، حاضر به پذیرش واقعیت ها نمی شوند. اگر افراد واردکننده این قطعات از «رانت» برخوردار نباشند، چگونه به سهولت می توانند اقدام به واردات لوازم یدکی تقلبی کنند؟

* آیا می توانید مثالی از واردات لوازم یدکی تقلبی و عرضه آن در بازار بزنید؟ مشتریان در زمان خرید قطعات باید چه اقدامی انجام دهند تا محصول تقلبی دریافت نکنند؟

شمع موتور از برند «بوش» سال هاست که در آلمان تولید نمی شود، اما شاهد واردات این فراوان این قطعه با اخذ کد رهگیری و دریافت شناسه کالا هستیم. مسئولین نیز مدعی عدم واردات این کالا از گمرکات به شیوه قانونی هستند. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید اشاره کنم که مشتریان در زمان خرید هر نوع قطعه ای اقدام به دریافت فاکتور ممهور از فروشگاه های عرضه لوازم یدکی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا