نامزدی ترامپ در آمریکا قیمت دلار در بازار ایران را افزایش داد

در پی پیروز‌های ترامپ نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالای ۶۰ هزار تومان رسید و حتی به کانال ۶۱ هزار تومان هم نزدیک شده است.

نرخ یورو هم به بیش از ۶۶ هزار تومان رسیده است. این افزایش نرخ ارز در بازار آزاد همچون بنزین روی آتش عمل می‌کند و تقاضا در تمام بازار‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

رقابت‌های درون حزبی آمریکا برای معرفی نامزد‌های اصلی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، شب بزرگی را پشت سر گذاشت و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد جو بایدن و دونالد ترامپ توانستند اکثریت آرای حزبی را به خود اختصاص دهند.

دونالد ترامپ هم تاکنون در ۱۰ ایالت برنده شده و انتظار می‌رود آرا در سایر ایالت‌هایی که امشب رای‌گیری حزبی برگزار شده را هم کسب کند.

ایالت‌هایی که تا حدود ساعت ۱۰ شب به وقت شرق آمریکا، دونالد ترامپ در «سه‌شنبه بزرگ» تصاحب کرده عبارتند از: آلاباما، آرکانزاس، کلورادو، مین، ماساچوست، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس و و مینه‌سوتا.

همچنین دو روز پیش دیوان عالی آمریکا به اتفاق آرا به نفع ترامپ رأی داد؛ بنابراین ترامپ می‌تواند بدون محدودیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ در همه ایالت‌ها شرکت کند.

به نوشته زی سان، هرچند این عامل تنها دلیل صعود قیمت ارز در بازار ارز نیست، اما این خبر‌ها در بازار ایران باعث افزایش تورم انتظاری شده است.

بسیاری از مردم انتظار دارند صورت پیروزی احتمالی ترامپ فشار‌ها بر ایران افزایش یابد در اینصورت باعث رشد تورم و افزایش قیمت در بازار‌ها می‌شود.

در پی پیروز‌های ترامپ نرخ دلار آمریکا در بازار تهران به بالای ۶۰ هزار تومان رسید و حتی به کانال ۶۱ هزار تومان هم نزدیک شده است. نرخ یورو هم به بیش از ۶۶ هزار تومان رسیده است.

این افزایش نرخ ارز در بازار آزاد همچون بنزین روی آتش عمل می‌کند و تقاضا در تمام بازار‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

برخی سکه‌های عرضه شده توسط بانک‌مرکزی را می‌خرند، بعضی در بازار آزاد به خرید دلار اشتغال دارند، گروهی مجددا روانه تالار شیشه‌ای شده‌اند و دوباره خرید سهام مختلف را در دستور کار قرار داده‌اند، جماعتی نیز در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، بنابراین می‌توان گفت که مجددا هیجان خرید در بازار‌های دارایی فعال شده‌است.

هیجان در بازار سکه و طلا

در روز‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ اونس جهانی طلا و رشد شدید قیمت دلار، هیجان در بازار طلا و سکه افزایش یافته است.

به گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه امامی صبح امروز به ۳۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم ۳۴ میلیون و ۶۵۰ هزارتومان، نیم سکه ۲۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خوردند.

نرخ اونس طلا هم امروز ۲۱۲۶ دلار است. طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۳ میلیون و ۱۰۴ هزار تومان ارزشگذاری شده است.

امروز دومین حراج ربع سکه بهار آزادی از ساعت ۱۲ ظهر امروز (چهارشنبه) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز می‌شود.

نخستین حراج عمومی سکه طلای مرکز مبادله ایران با عرضه سکه ربع بهار آزادی در روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه برگزارشد و از ۱۲ هزار و ۸۷۷ قطعه ربع سکه ثبت سفارش‌شده در اولین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران، با توجه به کف قیمت تعیین‌شده توسط عرضه‌کننده، هزار و ۱۱۸ قطعه سکه با میانگین قیمت ۱۱ میلیون و ۵۴۸ هزار تومان به برندگان تخصیص داده شد.

احتمال اصلاح قیمت دلار

با رسیدن دلار آمریکا به محدوده ۶۱ هزار تومان برخی کارشناسان معتقدند امال اصلاح قیمت در این محدوده وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا