تهران، جهنم کارگران و کارمندان / هیچ نهادی مستاجران را گردن نمی‌گیرد

مجید گودرزی کارشناس اقتصاد مسکن گفت: بحران مسکن یک چالش ملی است و مدیریت‌ها در این بخش سودجویانه و مشکل ساز است وادامه این روند با تصمیمات جدید مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر است که با ترکیب مجلس شورای اسلامی این خواسته در حد آرزو باقی خواهد ماند.

هزینه اجاره مسکن به عوامل متعددی مانند موقعیت جغرافیایی، اندازه و امکانات ملک، نزدیکی به امکانات عمومی و نیازهای بازار بستگی دارد. در شهرهای بزرگ و متراکم، قیمت اجاره معمولاً بالاتر است، در حالی که در نواحی با امکانات کمتر، مناسب تر است. افزایش یا کاهش تقاضا و عرضه هم در تعیین قیمت اجاره مسکن موثر است. همچنین وضعیت بازار مسکن و شرایط اقتصادی می توانند بر قیمت ها تأثیر گذار باشند.

مجید گودرزی کارشناس اقتصاد مسکن درباره پیش‌بینی اجاره بهای مسکن در تهران گفت: سیاست‌های غلط و فاجعه بار در حوزه مسکن باعث شده که حدود ۱۸ میلیون نفر در تهران سکونت داشته باشند.عده‌ای معتقد بودند که باید تهران را گران کرد تا از مهاجرت به آن پیشگیری شود.ولی این گران کردن در بخش املاک باعث نشد که مهاجرت کمتر شود بلکه باعث شد مسکن در تهران رشد فزاینده‌ای داشته باشد و باعث افزایش قیمت در کل کشور شود.

کدام مناطق تهران مبنای قیمت‌گذاری هستند؟

گودرزی در ادامه افزود: اکنون حدود مناطق ۱ و ۲و۵ تهران مبنای پایه‌گذاری قیمت در کل کشور شدند. و هیچ ارتباط معناداری بین قیمتها و درآمد اشخاص و یا بازدهی املاک نداشته ست ولی چون، قیمت مسکن در تهران افزایش داشته قیمت املاک در کل کشور دچار افزایش شد.

شرایط جوی باعث افرایش مهاجرت هاست

این کارشناس با تحلیل وضعیت مسکن می‌افزاید: از طرف دیگر هم در بخش آمایش سرزمینی کوتاهی‌های شد در بخش هایی از کشور نیازهای اولیه مانند آب حل نشده است.شرایط جوی و نزولات آسمانی و بحران‌های اقلیمی با تشدید مواجه شده همین موضوع باعث افزایش مهاجرت‌ها شده.

مسکن‌سازی در حاشیه سواحل

وی با طرح پیشنهادی افزود: مسئولان می‌توانستند سکونت گاه هایی تعریف کنند که هم باعث بهره‌وری بیشتر می‌شد و هم باعث کاهش بحران در مناطق شمالی کشور می‌شود که بیشتر در نوار ساحلی مشکل اسکان را کاهش دهند.

۵۰ درصد ساکنان تهران مستاجرند

گودرزی افزود: بیش از ۵۰ درصد ساکنان تهران مستاجر هستند. این مستاجران از تمامی مستاجران کشور مستثنا شده‌اند و درگیر یک بازار رها شده با قیمت‌گذاری ناعادلانه هستند.

هیچ نهادی مستاجران را گردن نمی‌گیرد

وی با تاکید بر ترک فعل‌های نهادهای مسئول در حوزه مسکن ادامه داد: کم کاری‌ها و ترک فعل‌های مجلس گذشته باعث شده در این حوزه مشکلات فراوانی داشته باشیم.

گودرزی افزود: تهران تبدیل به جهنم مستاجران، کارگران و کارمندان شده و هیچ امیدی به حل مشکلات این اقشار وجود ندارد.چرا که هیچ مرجعی برای رسیدگی به مشکلات مستاجران وجود ندارد. بحث مستاجران رها شده است و سازمان و نهادی آن را رصد و بررسی نمی‌کند و این بازار در دست کنترل صاحبان املاک مدیریت می‌شود و آن هم به صورت بی‌رحمانه پیش می‌رود.

عدم تناسب درآمدها با اجاره ها

این تحلیلگر با اعلام این نظر افزود: عدم تطابق افزایش اجاره‌ها با درآمد افراد هم در بخش کسب و کارها و هم در بخش مسکن خانوارها مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

وی تاکید دارد: صاحبان کسب و کارها دیگر قادر به پرداخت اجاره بها نیستند و در همین راستا به جمع کردن کسب و کارها روی آورده‌اند چون درآمدشان حتی کفاف اجاره ملک را نمی‌دهند و از سوی دیگر مالکان بدون هیچ نظارتی اجاره بها را افزایش می‌دهند.

گودرزی اظهار می‌کند: از طرفی خانواده هایی که اصالتا تهرانی هستند هم با این وضعیت مسکن توان ماندن در تهران را ندارند و به رفتن به حاشیه‌های شهر و شهرک‌های اقماری تهران با مشکلات فراوانش روی آورده‌اند.

حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی کارگران

وی در ادامه مطرح کرد: باید به سمتی برویم که تسهیلات مسکن برای قشر کارگر افزایش یابد. متناسب‌سازی دستمزدها و کنترل اجاره‌ها وحق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی در فیش‌های پرداختی نشانه بی‌توجهی مسئولان به مسکن کارگران است.درحال‌حاضر افرادی که حقوق ثابت دارند قادر نیستند با جهش‌های اجاره سازگار شوند بلکه در زیر فشار سنگینی آن له می‌شوند.

وی با پیش‌بینی وضعیت مسکن کارگران ادامه داد: این کم کاری‌های دولت‌ها در گذشته و عدم سیاست‌گذاری در بخش مسکن با میزان حداقل دستمزد باعث شده تا به جرات بگوییم کارگران بیشترین فشار را در سال آینده تجربه خواهند کرد.

کارگران ناتوان از اجاره مسکن

وی می‌افزاید: این حقوق فعلی کارگران حتی اجاره یک واحد کوچک در فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری تهران را نمی‌دهد.بخش بزرگی از جامعه کارگری ما با عدم تناسب دستمزد کارگران و نرخ تورم تحت فشارند و در فقر مطلق زندگی می‌کنند و منبعی برای سوء استفاده بسیاری از کارفرمایان شده که از این تنگناهای معیشتی جامعه کارگران برای به کارگیری آنان با حقوق پایین بهره می‌برند.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا