چرا قطارهای سریع‌السیر در چین محبوب شد؟

چین به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد برتر برای مسافران سراسر جهان است. در واقع، در سال ۲۰۱۸ لونلی پلانت، چین را به‌عنوان یکی از ۱۰ کشور برتر جهان در گردشگری انتخاب کرد که تا حد زیادی به دلیل شبکه راه‌آهن پرسرعت چشمگیر چین بود.

موضوع برقی کردن خط آهن در ایران علیرغم اینکه سالها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشده است و طول خط برقی ریلی ایران کمتر از ۲۰۰ کیلومتر مربوط به مسیر جلفا – تبریز و تبریز – آذرشهر است. پس از آن دولت‌ها وعده‌های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرتردد و با استراتژیک تهران – مشهد دادند اما این قطار برقی هنوز به حرکت درنیامده و به مقصد نرسیده است.

در این راستا دولت سیزدهم برنامه‌هایی دارد و مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم – در روزهای پایانی ۱۴۰۱ وعده داد که عملیات قطار سریع‌السیر مسیر تهران – مشهد از ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

همچنین چندی پیش سید ابراهیم رئیسی – رئیس جمهور – نیز در جلسه‌ای، آخرین وضعیت مهمترین پروژه‌های ریلی و تزانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این طرح‌ها را بررسی کرد و با تاکید بر اهمیت احداث خط ریلی سریع‌السیر مشهد – تهران با توجه به نیاز رو به افزایش برای گسترش امکانات حمل و نقلی در این مسیر و ضرورت تسهیل و ارتقای ایمنی تردد زائران علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و تمهید مقدمات زیرساختی اجرای این پروژه تأکید کرد.

در گزارش قبلی منتشرشده، درباره اولین راه‌آهن برقی و مسیر ریل برقی جهان صحبت شد و به نقش این قطارها در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کردیم و در گزارش دوم فهرستی از سریع‌ترین قطارهای مغناطیسی جهان معرفی شد. در این گزارش به بحث در مورد محبوبیت قطارهای سریع‌السیر چین پرداختیم.

قطار سریع‌السیر که به عنوان قطار گلوله‌ای نیز شناخته می‌شود، نوعی قطار است که می‌تواند به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۱۷ مایل در ساعت) برسد. شبکه راه آهن پرسرعت چین بزرگترین شبکه راه آهن در جهان است که بیش از ۲۵هزار کیلومتر (۱۵هزار و ۵۰۰ مایل) گسترش یافته است.

این قطارهای گلوله‌ای بیش از ۲۰۰ شهر را در ۳۲ استان از ۳۴ استان چین به هم متصل می‌کنند همچنین شامل طولانی‌ترین مسیر ریلی پرسرعت جهان است که بین پکن و گوانگژو امتداد دارد و ۲۲۹۸ کیلومتر (۱۴۲۸ مایل) طول دارد.

اکنون با کمک این شبکه ریلی پرسرعت، عبور از چین برای مسافران کنونی آسان‌تر از همیشه شده است. این قطارها نه تنها سریع و راحت هستند، بلکه راهی سرگرم‌کننده و مقرون به صرفه برای دیدن حومه زیبای چین هستند، بنابراین اگر فردی قصد سفر به چین دارد، دلایل بسیار خوبی وجود دارد که از شبکه راه آهن پرسرعت چین برای دیدن این کشور استفاده کند.

چرا قطارهای پرسرعت بهترین راه برای سفر به چین هستند؟

در زیر فهرستی از برخی از مهمترین دلایلی که باید شبکه ریلی پرسرعت چین را به جای دیگر وسایل حمل و نقل انتخاب کنید آورده شده است:

زیبایی

نشستن و استراحت در قطار هنگام تماشای حومه زیبای چین تجربه‌ای است که پیشی گرفتن دیگر وسایل نقلیه از آن دشوار است. اگرچه ممکن است با سفر هوایی، سریعتر به مقصد برسید، اما تماشای مناظر بین شهرهای بزرگ را از دست می‌دهید. قطارها، اغلب از میان مناطقی عبور می‌کنند که بدون سفر از این طریق هرگز آنها را نخواهید دید همچنین قطار سفر شما را به ماجراجویی با حمل و نقل راحت تبدیل می‌کند.

راحتی

همانطور که هر مسافری می‌داند، نشستن بر صندلی اتوبوس یا ساعت‌ها در اتوبوس گرفتار شدن سفر راحتی نیست و این گزینه دیگری محسوب می‌شود که قطارها در آن بسیار برتر هستند. قطارهای سریع چین دارای امکانات جدید و مدرن، ازجمله صندلی راحت، سرویس بهداشتی و اتصالات Wi-Fi پرسرعت هستند. صندلی‌های آن‌ها پهن‌تر، نرم‌تر و مجلل‌تر از صندلی‌هایی هستند که معمولا در هواپیما یا اتوبوس می‌بینید. آنها همچنین فضای پای بیشتری نسبت به هواپیماهای استاندارد دارند.

سریع و به موقع

همانطور که از نام آن پیداست، قطارهای پرسرعت چین فوق‌العاده سریع هستند. آنها می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۱۲۴-۲۱۷ مایل در ساعت) حرکت کنند. سریع‌ترین نوع قطار گلوله‌ای، قطارهای G، می‌توانند سفر ۱۵ ساعته با سرعت عادی بین پکن و شانگهای را به چهار ساعت و ۴۸ دقیقه کاهش دهند.

این قطارها همچنین فوق‌العاده قابل اعتماد هستند و تقریبا همیشه به موقع هستند. برخلاف اتوبوس‌ها و هواپیماها که اغلب به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی یا ترافیک با تاخیر مواجه می‌شوند، قطارهای پرسرعت تقریبا تحت تاثیر این موارد قرار نمی‌گیرند و این ویژگی باعث می‌شود که آنها بسیار قابل اعتمادتر از سایر اشکال حمل و نقل شوند.

زمان‌های حرکت مکرر به اکثر شهرهای بزرگ

مهم نیست که به کدام منطقه چین سفر کنید، احتمال زیادی وجود دارد که قطار سریع السیری به آن مقصد حرکت کند. این قطارها تقریبا به تمام شهرهای بزرگ چین می‌روند و چندین بار در طول روز حرکت می‌کنند. با توجه به انتخاب گسترده مقاصد و زمان‌های حرکت مکرر، قطارهای گلوله‌ای چین بدون توجه به برنامه شما ساده‌ترین و راحت‌ترین انتخاب هستند.

قیمت مقرون به صرفه

در حالی که آنها ارزان‌ترین گزینه حمل و نقل موجود نیستند اما بازهم بلیط‌های قطار سریع السیر چین قیمت بسیار مناسبی دارند. قیمت آنها کمی بیشتر از بلیط قطار با سرعت معمولی است، اما هنوز هم بسیار ارزان‌تر از قیمت بلیط هواپیما هستند. بنابراین اگر می‌خواهید سریع و ارزان برسید، قطار گلوله‌ای بهترین گزینه است.

انواع بلیت‌های موجود

بلیت‌های قطار سریع السیر چین معمولا به چهار دسته مختلف کلاس وی ای پی، کلاس تجاری، کلاس درجه یک و درجه ۲ تقسیم می‌شوند. بلیت های کلاس دوم ارزان‌ترین گزینه موجود هستند در حالی که بلیت های کلاس وی ای پی عموما گران‌ترین هستند. در سفرهای شبانه، قطارهای D برخی از گزینه‌های خواب را نیز در دسترس دارند. دو نوع تخت خواب نرم و تخت خواب نرم لوکس وجود دارد که می‌توانید آنها را انتخاب کنید. در مواقعی که همه صندلی‌ها فروخته می‌شود، گاهی بلیت‌های اتاق ایستاده با قیمت کمی کاهش یافته در دسترس قرار می‌گیرند.

بار

مانند سفر هوایی، در سفر با قطار گلوله‌ای نیز برای ابعاد و وزن چمدان محدودیت‌هایی وجود دارد. اکثر قطارها دارای محدودیت وزنی ۲۰ کیلوگرمی (۴۴ پوند) هستند و اندازه کیف نمی‌تواند از ۶۰در ۳۵در ۳۵ سانتی‌متر (۲۴در ۱۴در ۱۴ اینچ) بیشتر باشد. همچنین می‌توانید کیف، کیف پول یا کوله‌پشتی کوچک‌تری به همراه داشته باشید. اگر بخواهید وزن یا چمدان بیشتری را به قطار بیاورید، ممکن است مجبور شوید هزینه اضافی بپردازید.

امکانات موجود در اکثر قطارهای پرسرعت

یکی از مزایای اصلی قطارهای پرسرعت نسبت به سایر اشکال حمل و نقل، میزان امکاناتی است که ارائه می‌دهند. این مورد اجازه می‌دهد تا سفری بسیار راحت‌تر و دلپذیرتر داشته باشید. بیشتر قطارهای پرسرعت شامل موارد زیر هستند:

• آب جوش رایگانی که برای تهیه سوپ یا چای فوری موجود است.

• هر قطار سریعی شامل توالت‌های چینی همچنین توالت‌هایی به سبک غربی است.

• قطار وسط شامل رستوران و واگن غذاخوری است که می‌توانید از یک وعده غذایی یا نوشیدنی لذت ببرید.

• همه صندلی‌ها قابل تنظیم هستند و به شما این امکان را می‌دهند که راحتی خود را در طول سفر به حداکثر برسانید.

• همه قطارها کاملا دارای تهویه مطبوع هستند، به‌طوری‌که ممکن است ایده خوبی باشد که لباس گرم در دسترس داشته باشید زیرا ممکن است کمی سرد شود.

• هر صندلی یک سوکت برق در زیر خود برای شارژ لپ تاپ یا گوشی هوشمند شما دارد.

نتیجه

در حالی که گزینه‌های زیادی برای سفر در سراسر چین وجود دارد، تعداد کمی از آنها با شبکه قطارهای پرسرعت آنها مقایسه می‌شوند. با قیمت‌های پایین، راحتی بالا و امکانات برتر، شکست دادن قطارهای گلوله‌ای هنگام عبور از چین دشوار است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا