قطعی اینترنت در این منطقه دردسرساز شد

قطعی کابل‌های زیر دریایی ارتباطات حداقل ۸ کشور آفریقایی را دچار مشکلات گسترده کرده است.

پس از آسیب‌دیدن چهار کابل ارتباطی زیردریایی حیاتی، قطعی گسترده‌ی اینترنت ارتباطات میلیون‌ها نفر را در سراسر غرب و مرکز آفریقا فلج کرده است. به‌گفته‌ی کارشناسان، حل کامل این اختلالات که از پنجشنبه شروع شده‌اند، شاید هفته‌ها یا ماه‌ها زمان ببرد.کابل‌های آسیب‌دیده شامل سیستم کابل غرب آفریقا (WACS) با طول ۱۴٬۵۳۰ کیلومتر، آتلانتیک جنوبی ۳ (SAT-۳) با طول ۱۳٬۰۰۰ کیلومتر، MainOne و ACE می‌شوند. این خطوطِ فیبر نوری در اقیانوس اطلس، شاهرگ‌های حیاتی انتقال داده‌های اینترنت بین آفریقا و سایر قاره‌ها هستند.

به‌گزارش بلومبرگ، تاکنون حداقل هشت کشور به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به ساحل‌عاج، لیبریا، بنین، غنا، نیجریه و کامرون اشاره کرد.

دلیل قطعی همچنان مشخص نیست؛ اما برخی باور دارند که رانش زمین زیرآبی باعث قطعی کابل‌های یادشده در سواحل غربی آفریقا شده است. نت‌بلاکس، گروه نظارت بر وضعیت اینترنت، با استناد بر داده‌های شبکه که افت محسوس ارتباطات در این مناطق را نشان می‌دهد، این حادثه را اختلالی عمده توصیف کرد.

تعمیر کابل‌های زیردریایی کار پیچیده‌ای است که به کشتی‌های تخصصی برای مکان‌یابی و رفع شکستگی نیاز دارد. سخن‌گوی کلادفلر، ارائه‌دهنده‌ی خدمات CDN که به رفع این حادثه کمک می‌کند، هشدار داد: «بسته به محل آسیب و پیچیدگی تعمیر و شرایط آب‌وهوایی، تعمیرات ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد.»

MTN، ارائه‌دهنده‌ی خدمات مخابراتی در آفریقا، اعلام کرد که کشتی‌های تعمیر برای ترمیم کابل‌های آسیب‌دیده‌ی WACS و ACE اعزام شده‌اند. مالکان دیگر کابل‌ها ازجمله شرکت مخابراتی فرانسوی Orange نیز به تلاش‌ برای ترمیم پیوسته‌اند.

بااین‌همه، تا زمان اتمام این تعمیرات وسیع، میلیون‌ها نفر در غرب آفریقا از دسترسی پایدار به اینترنت محروم خواهند ماند. تا همین‌حالا نیز قطعی‌ اینترنت کسب‌وکارها و خدمات مالی و فعالیت‌های روزمره را مختل کرده‌ است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا