عملیات ایران علیه اسرائیل قیمت نفت را بالا می‌برد

تحلیلگران روز یکشنبه پیش‌بینی کردند قیمت نفت روز دوشنبه، پس از پاسخ شامگاه شنبه ایران به حمله رژیم صهیونیستی، افزایش پیدا خواهد کرد اما رشد بیشتر قیمت‌ها، به واکنش این رژیم و غرب، بستگی دارد.

ایران شامگاه شنبه، در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد.

نگرانی نسبت به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، هفته گذشته از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی، پشتیبانی کرد و کمک کرد قیمت نفت برنت که شاخص بازار جهانی است، روز جمعه، تا مرز ۹۲ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه صعود کمئ که بالاترین قیمت از اکتبر بود.

نفت برنت، معاملات روز جمعه را در ۹۰ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه به پایان برد، در حالی که شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، با ۶۴ سنت افزایش، در ۸۵ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه بسته شد.

تاماس وارگا، کارگزار نفت شرکت پی وی ام گفت: معقول است که در هنگام ازسرگیری معاملات، انتظار قیمت‌های قوی‌تری را داشته باشیم. با این حال، تاکنون هیچ تاثیری روی تولید، وجود ندارد و ایران اعلام کرده است که عملیاتش محدود است. هرچه واکنش اولیه بازار، شدید و دردناک باشد، صعود قیمت نفت، ممکن است موقتی باشد مگر این که عرضه نفت خاورمیانه، دچار اختلال شود.

جیووانی استونو، تحلیلگر موسسه مالی یو بی اس گفت: قیمت نفت ممکن است در زمان گشایش معاملات، افزایش پیدا کند زیرا برای نخستین بار است که ایران از خاک خود، به رژیم صهیونیستی پاسخ داده است. وی در ادامه افزود: مدت زمان افزایش قیمت نفت، به واکنش رژیم صهیونیستی بستگی خواهد داشت. همچنین نشست مجازی روز جاری گروه هفت هم باید رصد شود تا دید آیا اعضای این گروه، صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهند یا خیر.

صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا، رشد پیوسته‌ای داشته است. دولت بایدن اعلام کرده است افزایش صادرات نفت ایران را تشویق نمی‌کند و تحریم‌ها را اعمال می‌کند.

صادرات کمتر نفت از سوی ایران، ممکن است به افزایش بیشتر قیمت نفت منجر شده و قیمت بنزین در آمریکا را که موضوع حساسی در آستانه انتخابات این کشور به شمار می‌رود، افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اوله هانسن، از ساکسو بانک گفت: قیمت نفت پیش از این، نرخ ریسک را به حساب آورده و میزان این نرخ به تحولات بعدی پیرامون ایران و تنگه هرمز بستگی خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا