سریلانکا با پروژه اومااویا ساخت ایران آباد می شود

پروژه اومااویا یکی جزء ۴ پروژه برتر بتنی جهان که توسط مهندسان ایرانی طراحی و برای سریلانکا ساخته شده در هفته جاری افتتاح می‌شود.

متخصصان ایرانی در سال ۱۳۸۷ موفق شدند در یک رقابت جهانی قرارداد حفاری تونل بلند آبرسان پروژه چند منظوره اوما اویا در کشور سریلانکا را به دست آورند. پس از آن مقامات دولت ایران و سریلانکا تفاهم‌نامه‌ای برای کمک به حوزه برق و انرژی کشور سریلانکا امضا کردند.

در همین راستا آیت الله رئیسی (رئیس جمهور) قرار است در آینده نزدیک برای افتتاح این پروژه‌ها و دیدار مقامات بلند پایه وارد کوته پایتخت این کشور شود.

کار این پروژه از سال ۲۰۱۶ در سریلانکا آغاز شد و هم‌اکنون این پروژه با گذر موفق از مراحل تست و پیش‌راه‌اندازی، آماده بهره‌برداری رسمی توسط مقامات دو کشور است.

حفاری این تونل با دو دستگاه حفاری مکانیزه TBM یکی از بخش ورودی و دیگری از بخش خروجی تونل انجام شد و با به‌هم‌رسیدن این دو دستگاه، حفاری تونل به پایان رسید.

این تونل از جمله معدود تونل‌های بلند انتقال آب در جهان است که هیچ‌گونه دسترسی میانی برای کنترل نقشه‌برداری آن وجود نداشته است.

این تونل بخشی از پروژه چندمنظوره اومااویا است که آب را از مخزن سد دوم به نیروگاه آبی این پروژه انتقال می‌دهد.

کار حفاری این تونل بلند آبرسان با دو دستگاه حفاری مکانیزه تی. بی. ام یکی در بخش ورودی و دیگری از بخش خروجی انجام شد و با به هم رسیدن این دو دستگاه کار حفاری به پایان رسید.

این پروژه در جنوب شرقی کشور سریلانکا و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور واقع شده و شامل دو سد دایرابا و پوهولپولا، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی و ۲۵ کیلومتر تونل انتقال آب است. هدف از اجرای پروژه، بهبود آبیاری پنج هزار هکتار زمین کشاورزی، انتقال ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب در سال و تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال است.

اجرای این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های اومااویا و ماهاتوتیلااویا را به منطقه کم‌آب استان اووا منتقل کرده و انتقال سالیانه ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب به مناطق کم بارش موجب توسعه و رونق کشاورزی در ۵۰۰۰ هکتار در مناطق پایین دست می‌شود

اکنون کشورمان در ۲۰ کشور جهان خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهد.

شرکت‌های توانمند ایرانی با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته اند حضور پررنگی در کشور‌های مختلف داشته و فعالیت‌هایی را داشته باشند.

اتمام موفقیت آمیز این پروژه بین المللی به جهان نشان داد متخصصان ایرانی با وجود همه سختی‌ها حرف اول را در ارائه خدمات فنی مهندسی می‌زنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا