قیمت گاز حدود ۴۰ درصد در اروپا گران شد

بر اساس داده های بورس بین قاره‌ای لندن (ICE)، قیمت گاز طبیعی در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به بالاترین رقم خود از اواسط ماه ژوئن رسیده است.

هزینه قراردادهای آتی گاز برای تحویل در سپتامبر در بورس انرژی هلند TTF به بالاترین حد روزانه خود یعنی بیش از ۴۳ یورو (۴۷ دلار) در هر مگاوات ساعت بر حسب خانوار افزایش یافت و تقریباً ۴۰ درصد نسبت به روز معاملاتی قبل افزایش نشان می‌دهد.

قیمت گاز در اواخر جلسه معاملاتی روز چهارشنبه عقب نشینی کرد اما در روز پنجشنبه به ضررها افزود. این محصول حدود ساعت ۱۳:۰۰ به وقت گرینویچ تقریباً ۳۸ یورو در هر مگاوات ساعت معامله شد.

تحلیلگران این جهش قیمت را به اخبار مربوط به اعتصاب احتمالی در تاسیسات گاز طبیعی مایع (LNG) در استرالیا، یکی از سه صادرکننده بزرگ ال‌ان‌جی جهان در کنار قطر و ایالات متحده، نسبت می‌دهند.

بر اساس گزارش رسانه های محلی، کارگران پروژه‌های گروه انرژی وودساید Woodside Energy Group و شورون ال‌ان‌جی Chevron LNG در استرالیا روز چهارشنبه به عنوان بخشی از کمپین خود برای افزایش حقوق و بهبود امنیت شغلی، به حمایت از اعتصاب رای دادند.

طبق گزارش ها، این اعتصاب می‌تواند از اوایل هفته آینده میلادی در پنج تاسیسات ال‌ان جی آغاز شود.

زونگیانگ لو، تحلیلگر گاز در شرکت مشاوره انرژی ریستاد انرژی، در یادداشتی به شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت که این اعتصاب می تواند حدود نیمی از صادرات ال‌ان‌جی استرالیا را مختل کند.

لو گفت: با نگاهی به آینده، ما پیش بینی می‌کنیم که روند صعودی قیمت گاز با واردات کمتر ال‌ان‌جی به اروپا ادامه یابد.

تحلیلگران هشدار می دهند اگرچه تاسیسات ذخیره سازی گاز اروپا در حال حاضر حدود ۸۸ درصد پر است، عدم صادرات ال‌ان‌جی از استرالیا باعث کاهش کل عرضه این محصول در جهان و افزایش رقابت برای سوخت می‌شود و خریداران آسیایی و اروپایی را برای جذب محموله های ال‌ان‌جی در مقابل یکدیگر قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا