رتبه سوم ایران در زمینه تولید عسل در جهان/ با کیفیت‌ترین و متنوع‌ترین عسل‌ها در ایران تولید می‌شود

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان تهران با اشاره به آنکه ایران رتبه سوم جهانی میزان تولید عسل را پس از چین و ترکیه دارد، تصریح کرد: به دلیل تنوع بالای پوشش گیاهی و اقلیمی با کیفیت‌ترین و متنوع‌ترین عسل‌های طبیعی در ایران تولید می‌شود.

بررسی و شناسایی محصولات غیرنفتی دارای مزیت و قابل رقابت در عرصه بین‌المللی در هر یک از سه بخش صنعت، کشاوری و خدات گام اولیه مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی به شمار می‌آید. وجود تنوع گسترده اقلیمی و آب و هوایی ایران برای پرورش زنبور عسل افزون بر تولید عسل می‌تواند کمک فراوانی برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی باشد. توسعه صنعت تولید عسل بیش از آنکه به سود تولید کننده باشد، ۹۰ برابر بیشتر به سود کشاورزی و اقتصاد کشور است. ایران با داشتن شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت یکی از تولیدکنندگان عسل مرغوب در جهان به‌شمار می‌آید.

192250

تولید انواع عسل از پهنه‌های دشتی و کوهستانی ایران

حسین یحیائیان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، با بیان اینکه سلسله جبال البرز و زاگرس و سایر پهنه‌های دشتی و کوهستانی ایران از بهترین و متنوع‌ترین پوشش‌های گیاهی برخوردارند، گفت: بر این اساس عسل‌های متنوع و با خاصیت‌های دارویی زیادی تولید می‌شود.

وی با اشاره به انکه ۳۰ درصد عسل تولیدی در کشور صادر می‌شود ، توضیح داد: عمده صادرات عسل ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت می‌گیرد اما بخش از عسل صادرات هم به کشورهای اروپایی از جمله آلمان می‌رود.

صادرات چمدانی یا مسافری عسل طبیعی ایران به دیگر کشورها

یحیائیان با اشاره به صادرات چمدانی یا مسافری عسل طبیعی ایران به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، گفت: افرادی که عسل در کشورهای مختلف از عسل طبیعی ایران استفاده کرده‌اند همگی معتقدند عسل ایران به مراتب از عسل‌های تولید کشورهای خودشان کیفیت بهتری دارد و دلیل این کیفیت گل‌ها و گیاهان مراتعی است که زنبورها از آن تغذیه می‌کنند.

به گفته مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان تهران، شهرستان دماوند و لواسانات در استان تهران به دلیل قرارگیری در اطراف سلسله جبال البرز قطب زنبورداری و تولید عسل کشور محسوب می‌شوند و بهترین عسل‌های طبیعی تهران از منطقه دشت لار، رودبار قصران، لواسانات و دماوند به دست می‌آیند.

6071457_226

گونه‌های مختلف عسل

وی گفت: زنبورداری و تولید عسل به روش مدرن و از طریق کندوهای لانگستروت یعنی همین کندوهای امروزی ابتدا در ایران در شهرستان های دماوند و لواسانات شروع شد و در حال حاضر هم  بیشترین میزان تولید عسل طبیعی ( ۱۰ کیلو از هر کندو ) از کندوهای تبن منطقه استحصال می‌شود.

یحیائیان با اشاره به آنکه عسل‌های موجود در بازار به دو بخش طبیعی و تغذیه‌ای تقسیم می‌شوند، توضیح داد: عسل کاملا طبیعی همان عسلی است که زنبورها با تغذیه از گل‌ها تولید می‌کنند اما برای تولید عسل تغذیه‌ای معمولا شکر و شربت یا شهدهای شیرین تولید شده در کارخانه‌ها در اختیار زنبورها قرار می‌گیرد.

وی افزود: عسل‌های غیر طبیعی هم ۲ گونه دارند، بخشی عسل‌هایی هستند که زنبورها با تغدیه از شهد وشربت و فعل و انفعلاتی که درون بدن شان صورت می‌گیرد به دست می‌آید که این عسل به دلیل آنکه زنبور در تولید آن نقش داشته؛ دارای خاصیت است اما نوع دیگری عسل کارخانه‌ای هم وجود دارد که زنبور به کلی در تولید آن نقشی ندارد.

وی در خصوص میانگین برداشت عسل از هر کندو در ایران، گفت: تا یک دهه قبل تا ۵۰ کیلو هم از کندوها، عسل طبیعی برداشت می‌شد اما با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته میانگین برداشت عسل طبیعی از هر کندو به ۵ تا ۶ کیلو رسیده است. در حقیقت متوسط برداشت عسل تغذیه‌ای هم از هر کندو در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم است.

سهم سودجویان از بازار عسل

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان تهران با اشاره به عسل‌های موجود در بازار، گفت: حدود ۹۰ درصد عسل‌هایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود عسل تغذیه‌ای یا کارخانه‌ای است و تشخیص طبیعی یا غیرطبیعی بودن عسل هم فقط در آزمایشگاه قابل تشخیص است و متاسفانه سودجویان موادی را به عسل تولیدی خود اضافه می‌کنند تا عسل حتی در آزمایشگاه هم طبیعی جلوه کند.

وی خاطر نشان کرد: برای خرید چهار محصول عسل، چای، برنج و روغن حیوانی و به‌خصوص عسل حتما می‌بایست آنها را از فرد مورد اعتماد یا برندهای بسیار معتبر خریداری کرد زیرا تشخیص اصل یا غیر اصل بودن آنها به سادگی ممکن نیست.

یحیائیان افزود: در حال حاضر هر کیلو عسل خالص با توجه به شرایط تورمی کشور تقریبا ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و این که هر کیلو عسل در فروشگاه‌ها به مبلغ حدودا صد تومان عرضه می‌دهند نشان می‌دهد یکجای کار مشکل دارد.

نگاه اصولی به صنعت زنبورداری

وی با اشاره به آنکه به صنعت زنبورداری باید نگاه اصولی‌تری داشت، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما به صنعت زنبورداری صرفا از جهت تولید عسل نگاه می‌شود در حالیکه برداشت عسل در صنعت زنبورداری دنیا اولویت یا پارامتر پنجم یا ششم از توسعه زنبورداری است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان تهران افزود: دلیل اصلی توسعه زنبورداری در کشورهای پیشرفته برای حفظ نباتات و گرده افشانی و توسعه مراتع و پوشش گیاهی است. همچنین از صنعت زنبورداری برای تولید فرآورده‌هایی مثل گرده، ژل رویال، زهر زنبور عسل، برموم و غیره استفاده می‌شود در حالیکه در ایران اکثرا از زنبورداری فقط به تولید عسل فکر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا