مصارف ترکیه از رود ارس بررسی می‌شود

سخنگوی طرح‌های ملی آب ایران گفت: مقام‌های آبی ترکیه موافقت کردند نشست مشترک بررسی‌های فنی درباره وضعیت مصارف این کشور از رود ارس برگزار شود.

«عیسی بزرگ‌زاده» افزود: در روزهای اخیر دومین نشست کمیته راهبردی مشترک ایران و ترکیه برای بررسی وضعیت رودخانه‌های مرزی به‌ویژه ارس و «ساریسو» برگزار شد.

وی ادامه‌داد: اتفاق مهم این جلسه آن بود که در کمال صراحت دغدغه‌های طرف ایرانی درباره نگرانی‌هایی که از ایجاد تاسیسات زیربنایی و توسعه‌ای در بالادست برای مصارف بیشتر آب توسط طرف ترک انجام شده بود، مطرح شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه‌کرد: همچنین نگرانی‌هایی که کمبود آب برای ساکنان حاشیه رودخانه ارس در سه استان ایران شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به وجود آورده و حتی به‌نوعی این نگرانی برای جمهوری آذربایجان هم هست، مطرح شد.

بزرگ‌زاده گفت: در این نشست به‌طرف ترک درباره حجم گسترده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و بهره‌برداری‌های عرفی و تاریخی که در این منطقه از بیش از ۷۰ سال پیش تا حالا وجود داشته است، توضیحاتی داده شد.

وی با اشاره به مطرح شدن توسعه کشاورزی در دشت مغان و سه استان یاد شده به طرف ترکیه‌ای، خاطرنشان‌کرد: کشاورزی در این مناطق به رودخانه ارس وابسته است، مردم زیادی در این ناحیه ساکن هستند و رود ارس منبع تأمین آب شرب مردم هم هست.

سخنگوی طرح‌های ملی آب افزود: بر همین اساس نباید در آوردهای رودخانه در مرز ایران تغییراتی ایجاد شود و اتخاذ چنین تصمیم‌هایی باید با رعایت عرف بین‌الملل و بهره‌برداری عرفی تاریخی انجام شود.

بزرگ‌زاده اظهار داشت: البته نماینده ترکیه هم توضیحاتی درباره بروز خشکسالی داد و اعلام کرد که کارهایی که طرف ترک در این رودخانه در حال انجام است، بیشتر توسعه نیروگاه‌های برق‌آبی بوده و برای مصارف آب نیست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ما اصرار داریم که فرایند پایش منابع و مصارف و گسترش مصارف به‌صورت دقیق در گروه‌های کارشناسی فنی بررسی شود که با این پیشنهاد موافقت شد.

بزرگ‌زاده ادامه‌داد: در این نشست طرفین قول دادند که برای بررسی بیشتر گروه جلسه بعدی را در آنکارا برگزار کنند و پس از آن جلسات به‌تناوب ادامه یابد.

وی افزود: نکته مهم دیگری که در این نشست اتفاق افتاد، اطمینان‌دادن طرف ترک بود مبنی بر اینکه ملاحظه نیازهای طرف ایرانی را خواهد داشت، اما طرف ایرانی بر تشکیل کارگروه برای پایش این فرایند اصرار دارد.

دومین نشست کمیته همکاری‌های آبی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه برای رایزنی درباره مسائل رودخانه مرزی ارس روز یکشنبه گذشته (۲۸ آبان) برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا