معمای حل واردات کالای اساسی/ تامین ارز کالاهای اساسی از طریق فروش انرژی

فامیل محمدی: تسویه ارزی به صورت پوششی و سنتی در کشورهای ترکیه و امارات صورت می‌‌گیرد لذا با اینکه توانستیم مبدا کالا را متنوع کنیم اما تسویه را به صورت گذشته انجام می‌دهیم به این معنا که هر چقدر مبادی بیشتر شود و مصارف ارزی حاصلی در آن صورت نگیرد عملا اتفاقی رخ نخواهد داد.

مهدی فامیل محمدی کارشناس بازرگانی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا با اشاره به کارآمد سازی نظام واردات کالا‌های اساسی کشور اظهار داشت: اینکه چگونه می‌توان نظام واردات کالا‌های اساسی کشور را در مقابل صادرات حامل‌های انرژی ودارایی‌های دولتی کارآمد کرد ابتدا باید به میزان واردات توجه داشت، لذا باید گفت که سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار خوراک دام و نهاد‌های کشاورزی به کشور وارد می‌شود که محل تامین ارز این وجوه نیز صادرات انرژی و دیگر حامل‌های دولتی است.

فامیل محمدی در ادامه با اشاره به وابستگی کشور در تامین این حجم از واردات و بروز مشکل در کشور گفت: این حجم بالا به معنای وابستگی بالایی برای کشور است و به مانند یک بدهی کوتاه مدت خارجی عمل می‌کند و کشور در مدت کوتاه باید آن را تامین کند. توجه داشته باشید تامین و پرداخت این مبلغ، بسیار هزینه زا است چراکه به صورت مستقیم انجام نمی‌شود و هر سالانه نیز ریسک و مبالغ آن افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نکته بعدی این است که وارادات کالا‌های اساسی در چارچوب تحریمی است و این باعث می‌شود که کشور بازیگر اصلی در زمینه واردات نباشد، زیرا به واسطه‌ها سفارش می‌دهد و واسطه آن کالا را برای کشور تامین می‌کنند و لذا بازیگران خارجی تصمی‌گیر اصلی این روابط هستند بنابراین رفتار جمهوری اسلامی به راحتی کنترل‌پذیرخواهد بود و اگر یک روزی ذرت، سویا، کنجاله سویا و سایز نهاده‌های روعنی به موقع تامین نشود این سبب هزینه بسیار بالایی خواهد شد و در مذاکرات نیز دچار چالش می‌شود.

این کارشناس بازرگانی گفت: برای حل این موضوع باید به سراغ تنوع بخشی به مبادی واردات کالا‌های اساسی برویم به همین دلیل بحث تنوع بخشی به مبادی واردات کالا‌های اساسی سال‌ها است که مطرح است و در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز دیده می‌شود و طبق آن کشور باید به سمتی حرکت کند که در مبادی واردات کالا‌های اساسی منحصر به کشور‌های خاصی نباشد.

فامیل محمدی افزود: حال واردات کالا‌های اساسی نیز معانی خاصی دارد یک وقت میگویی از برزیل و آرژانتین کالا وارد می‌کردیم و اکنون روسیه و کنیا نیز به این سبد افزوده شده‌اند این موضوع بسیار خوب است یعنی توانسته‌ایم به سمت شرکایی برویم که با آن‌ها مشکل راهبردی نداشتیم.

وی گفت:، اما در مورد تسویه ارزی کالا‌ها موفق نبودیم که کاهش وابستگی بدیم مثلا با توجه به این که سی درصد از وارداتمان از کشور روسیه انجام می‌پذیرد، اما تسویه ارزی به صورت پوششی و سنتی در کشور‌های ترکیه و امارات صورت می‌گیرد لذا با اینکه توانستیم مبدا کالا را متنوع کنیم، اما تسویه را به صورت گذشته انجام می‌دهیم به این معنا که هر چقدر مبادی بیشتر شود، اما مصارف ارزی حاصلی در آن صورت نگیرد عملا اتفاقی رخ نخواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا